ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход

Откриха ензим, който трансформира всяка кръвна група в нулева

Puls.bg   |   23 август 2018   |   Коментари 0

Откриха ензим, който трансформира всяка кръвна група в нулева

Източник: iStockphoto

Съществуват четири основни кръвни групи: AB, A, B и 0. Така класифицирани, групите се отличават с оглед на антигените, които червените кръвни клетки съдържат на повърхността си: кръвна група А притежава антиген А, група B притежава антиген B, група AB притежава и двата антигена, а при група 0 съответно те липсват.

От четирите групи, най-ценна за практиките по кръвопреливане е 0 отрицателна, тъй като липсата на антигени я прави подходяща за реципиенти, независимо от коя група са те. Поради тази причина хората с кръвна група 0 се наричат „универсални донори”.

За да се посрещне непропорционалната нужда от универсална кръв, банките и дарителските центрове непрекъснато търсят тези желани донори. Но въпреки че около 40% от населението е от кръвна група 0, запасите винаги изглеждат недостатъчни, отчасти защото складираната кръв има сравнително кратък срок на годност. Затова учените съвсем разбираемо се опитват да намерят начин, по който да преобразуват кръвта от останалите групи в нулева.

До голяма степен досега изследователите са удряли на камък, но по време на тазгодишната Национална среща на Американското общество по химия, канадски учени съобщават за метод, благодарение на който антигените, различаващи приемателите спрямо кръвните им групи, могат да бъдат елиминирани.

Използвайки техника, позната като метагеномика, екипът успял да анализира геномите на редица микроби, намерени в човешките изпражнения, откривайки ензим, който да свърши желаната работа по трансформацията от друга в кръвна група 0. Чревните микроби са смятани от биолозите за професионалисти, когато става дума за разграждането на захар, а антигените в червените кръвни клетки са на практика полизахариди.

Работата на научния екип е представена в New Scientist.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име: