ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Защо пълнеем от стрес?

Puls.bg   |   08 февруари 2018   |   Коментари 0
   
   
Защо пълнеем от стрес?

Източник: iStockphoto

Знаем си от какво пълнеем в повечето случаи: похапване в повечко, обездвижване и… стрес. Защо се получава така?

 

Хроничният стрес вреди не само на съня, но и на стойностите на кръвната захар. При стрес организмът ни отделя повече глюкоза в кръвта, за да може да се справи с изпитанието. Това е заложен биологичен механизъм, изграждан за хиляди години еволюция, който е спасявал предците ни. Само че днес не се крием от мечка стръвница и оцеляването ни не е подчинено толкова на физическото, поне първоначално…

 

Организмът ни няма как да се сдобие с нови механизми и подмени старите само за 50 – 100 години, през които де факто начинът на живот на човека се промени коренно. 

 

Какво се случва след като кръвната захар скочи – организмът започва да синтезира повече инсулин, за да могат клетките да усвоят захарта от кръвта. С това обаче сякаш започват мъките на тялото ни, защото то започва да изпитва физически сигнали за глад. И се получава нещо такова: след като шефът ни вдигне захарта, огладняваме вълчи, започваме да усещаме силен дискомфорт, което пък ако не ни принуди да посегнем към ново блокче с шоколад, то повишава изпитването на стрес. 

 

Така попадаме в един порочен кръг, от който се сдобиваме с допълнителни килограми, хронична напрегнатост и в перспектива развитие на диабет втори тип.

 

За да потвърдят случващото се в организма, екип от Университета Лийдс провеждат следния тест: привличат доброволци да решат математическа задача, като при намирането на решение те трябвало да държат едната си ръка в ледена вода. Заради дискомфорта от студа решаващите често бъркали и започвали да нервничат. Изследователите измервали стойностите на кръвната захар на доброволците преди и след теста.

 

Обикновено след хапване кръвната захар се повишава и при здрав организъм тя бързо се връща в норма. След стрес теста нивото на кръвната захар се нормализира шест пъти по-бавно. Това се получава именно заради режима, в който изпада тялото при стрес „бий или бягай“. Само че тази захар, която се излъчва заради ситуацията не е необходима на мускулите, защото в действителност не ни се налага да бягаме или се бием, за да се спасим. 

 

 


И така заради високата кръвна захар се отделя инсулин и т.н.

 

Знаем си, че при стрес трудно заспиваме или сънят е непълноценен. Е, картинката става още по-сложна, защото при този проблем хапваме средно допълнително 385 калории на ден според изследване на Кралския колеж на Лондон. Същото е доказано и при децата – тези от тях, които не спят през деня или страдат от недостатъчно пълноценен нощен сън приемат 20% повече калории и обичайно те са бързоусвоими въглехидрати. Недостигът афектира не само калорийния прием на следващия ден, но и на последващия – тогава децата са приемали с 14% повече въглехидрати от обичайното за тях.

 

Какво да направите, за да не допуснете напълняване заради прекомерно напрежение. Отговорът е ясен: погрижете се за физическата си активност, нейният вторичен ефект е и че нормализира съня, за който също трябва да се погрижите. 

 

Ако някой ви ядоса, вместо да търсите съблезъб тигър просто излезте и се разходете. Ако в близост имате фитнес център, да поблъскате в него ще е най-добрият вариант за фитурата и психиката ви. Така панкреасът няма да е принуден да синтезира инсулин, за да намали захарта в кръвта.

 

Ако не можете да се откажете от хапването при стрес, вместо висококалорийния сладкиш или пържола изяжте една салата. И непременно си легнете навреме, за да не изпита организма ви дефицит на сън.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Обратно на училище - съвети за здрави детски зъби

реклама
Още от Любопитно
реклама
Галерия
Здравен хороскоп за март 2017
Здравен хороскоп за март 2017
Изгодни оферти
Още от Новини и събития
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter