ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Защо пълнеем от стрес?

Puls.bg   |   08 февруари 2018   |   Коментари 0
   
   
Защо пълнеем от стрес?

Източник: iStockphoto

Знаем си от какво пълнеем в повечето случаи: похапване в повечко, обездвижване и… стрес. Защо се получава така?

 

Хроничният стрес вреди не само на съня, но и на стойностите на кръвната захар. При стрес организмът ни отделя повече глюкоза в кръвта, за да може да се справи с изпитанието. Това е заложен биологичен механизъм, изграждан за хиляди години еволюция, който е спасявал предците ни. Само че днес не се крием от мечка стръвница и оцеляването ни не е подчинено толкова на физическото, поне първоначално…

 

Организмът ни няма как да се сдобие с нови механизми и подмени старите само за 50 – 100 години, през които де факто начинът на живот на човека се промени коренно. 

 

Какво се случва след като кръвната захар скочи – организмът започва да синтезира повече инсулин, за да могат клетките да усвоят захарта от кръвта. С това обаче сякаш започват мъките на тялото ни, защото то започва да изпитва физически сигнали за глад. И се получава нещо такова: след като шефът ни вдигне захарта, огладняваме вълчи, започваме да усещаме силен дискомфорт, което пък ако не ни принуди да посегнем към ново блокче с шоколад, то повишава изпитването на стрес. 

 

Така попадаме в един порочен кръг, от който се сдобиваме с допълнителни килограми, хронична напрегнатост и в перспектива развитие на диабет втори тип.

 

За да потвърдят случващото се в организма, екип от Университета Лийдс провеждат следния тест: привличат доброволци да решат математическа задача, като при намирането на решение те трябвало да държат едната си ръка в ледена вода. Заради дискомфорта от студа решаващите често бъркали и започвали да нервничат. Изследователите измервали стойностите на кръвната захар на доброволците преди и след теста.

 

Обикновено след хапване кръвната захар се повишава и при здрав организъм тя бързо се връща в норма. След стрес теста нивото на кръвната захар се нормализира шест пъти по-бавно. Това се получава именно заради режима, в който изпада тялото при стрес „бий или бягай“. Само че тази захар, която се излъчва заради ситуацията не е необходима на мускулите, защото в действителност не ни се налага да бягаме или се бием, за да се спасим. 

 

 


И така заради високата кръвна захар се отделя инсулин и т.н.

 

Знаем си, че при стрес трудно заспиваме или сънят е непълноценен. Е, картинката става още по-сложна, защото при този проблем хапваме средно допълнително 385 калории на ден според изследване на Кралския колеж на Лондон. Същото е доказано и при децата – тези от тях, които не спят през деня или страдат от недостатъчно пълноценен нощен сън приемат 20% повече калории и обичайно те са бързоусвоими въглехидрати. Недостигът афектира не само калорийния прием на следващия ден, но и на последващия – тогава децата са приемали с 14% повече въглехидрати от обичайното за тях.

 

Какво да направите, за да не допуснете напълняване заради прекомерно напрежение. Отговорът е ясен: погрижете се за физическата си активност, нейният вторичен ефект е и че нормализира съня, за който също трябва да се погрижите. 

 

Ако някой ви ядоса, вместо да търсите съблезъб тигър просто излезте и се разходете. Ако в близост имате фитнес център, да поблъскате в него ще е най-добрият вариант за фитурата и психиката ви. Така панкреасът няма да е принуден да синтезира инсулин, за да намали захарта в кръвта.

 

Ако не можете да се откажете от хапването при стрес, вместо висококалорийния сладкиш или пържола изяжте една салата. И непременно си легнете навреме, за да не изпита организма ви дефицит на сън.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър и хроничен ентероколит - през топлите месеци

реклама
Още от Любопитно
реклама
Галерия
Здравен хороскоп за март 2017
Здравен хороскоп за март 2017
Изгодни оферти
Още от Еко среда
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter