ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Наръчник на диабетика – Правилен хранителен режим, но какъв?

д-р Пламена Кабакчиева   |   26 декември 2017   |   Коментари 0
   
   
Наръчник на диабетика – Правилен хранителен режим, но какъв?

Източник: iStockphoto

В основата на лечението на захарния диабет винаги са стояли три важни елемента: правилен хранителен режим, оптимална физическа активност и прием на противодиабетни лекарствени средства.

 

Често под хранителен режим неправилно се разбира рестриктивна диета и в конкретния случай на диабетика - лишаване от прием на въглехидрати. Ако имаме допълнително и повишен холестерол – лишаване и от прием на мазнини. Веднъж се обърнаха към мен със следния въпрос: Ако не трябва да приемаме въглехидрати и мазнини, какво тогава остава да ядем? Наистина ли диабетикът трябва да спре да приема въглехидрати... А мазнини?

 

Разбира се, че НЕ! Спазването на диета изисква първо натрупване на достатъчни познания за хранителните вещества, количеството и видът им в различните хранителни продукти и как те влияят на кръвната ни захар. 

 

Захарният диабет, като едно хронично метаболитно заболяване, изисква цялостна промяна в хранителните навици и ако те са само една диета, включваща ред позволени храни и изключваща забранените, това не би имало ефект в дългосрочен план. Правилото е: правилният хранителен режим трябва да се превърне в начин на хранене, начин на живот!

 

Какъв е съставът на храната ни?

Веществата, които си доставяме, приемайки храна, са необходими за растежа на тялото ни, функционирането на органите ни и поддържането на живота. Те се разделят на източници на енергия – въглехидрати, мазнини и белтъци и такива, недоставящи енергия – вода, витамини, минерали и микроелементи, но също достатъчно необходими за тялото ни.

 

Както при здравите хора, така и при диабетиците основен източник на енергия са въглехидратите. Те трябва да съставят 50-60% от храната ни. Мазнините трябва да доставят около 25-30% от нужната ни енергия, а белтъците – едва 15 %. 

 

Въглехидратите

Най-просто казано, това е другото име на захарите, които приемаме с храната. Те са основен източник на енергия за организма и особено за мозъка ни. Затова в случаи на хипогликемия, ние се чувстваме объркани и със замъглено съзнание. При изгарянето на 1 грам въглехидрати се получават 4 килокалории (ккал).

 

Различните видове въглехидрати по различен начин покачват нивата на кръвната захар. На базата на това те се разделят на бързи въглехидрати, бавни или умерени и трети, практически не причиняващи колебания в нивата на кръвната захар.

 

Кои хранителни продукти към коя група спадат?

1. Бързи въглехидрати – домакинска захар, напитки, съдържащи захар (кока-кола, фанта, спрайт и др.), захарни бонбони, мед. Те съдържат голямо количество прости захари, чийто основен представител е глюкозата. Тя се смуква много бързо от червата и почти веднага постъпва в кръвта, като предизвика бързо и значително покачване на нивата на кръвната захар. Затова тези продукти обикновено стоят на върха на хранителната пирамида, като храни, които трябва да се избягват, освен в случите на хипогликемия!

 

2. Бавни въглехидрати – първите четири са изградени от сложни захари, за усвояването на които е необходимо най-напред да се разградят до прости захари, т.е. до глюкоза и така да постъпят в кръвообращението. Този процес изисква време и затова кръвната захар се покачва по-бавно и умерено.

  • Житни изделия – хляб и тестени продукти, зърнени храни (ориз, царевица, пшеница, овес, ечемик, просо) и съответните брашна и нишестета;
  • Картофи;
  • Варива (боб, грах, леща);
  • Ядки, семена;
  • Всички видове плодове и 100% натурални сокове – те съдържат глюкоза и фруктоза. Глюкозата преминава в кръвта веднага, но фруктозата първо се метаболизира до глюкоза в черния дроб, затова покачването на кръвната захар при тях е по-бавно и умерено
  • Прясно и кисело мляко – съдържат допълнително мазнини и белтъци, които забавят усвояването на въглехидратите и съответно повишаването на кръвната захар

 3. Зеленчуците - въглехидрати, практически не повишаващи нивата на кръвната захар. Съдържащите се в тях въглехидрати са под формата на целулоза и несмилаеми растителни фибри. Те значително забавят усвояването на въглехидратите, така че не влияят върху нивата на кръвната захар. Затова те могат да се консумират в неограничени количества, докато за количеството на бавните въглидрати се препоръчва изчисляването на т.нар. хлебни единици.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Актуално
реклама
Галерия
Диабет – първите симптоми, от жаждата до...
Диабет – първите симптоми, от жаждата до...
Митове и факти за сезонните алергии
Митове и факти за сезонните алергии
Природни средства срещу грип и простуда
Природни средства срещу грип и простуда
Грип и настинка – в какво е разликата?
Грип и настинка – в какво е разликата?
Изгодни оферти
Още от Еко среда
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter