ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

За тези, на които им е все студено (II част)

д-р Александра Игнатова   |   01 декември 2017   |   Коментари 0
   
   
За тези, на които им е все студено (II част)

Източник: iStokphoto

Усещането за това дали ни е топло или студено е малко или повече субективно – всеки има различни нагласи, разбирания и поносимост. Освен от абсолютната стойност на околната температура, това зависи още и от скоростта на вятъра и влажността на средата. (Към първа част на материала)


Колкото и да измерваме градусите навън и удома, дори самите ни тела не са винаги наясно дали е топло или студено – критерият за това се намира в хипоталамуса и под различни влияния може да се променя – което например ни кара да треперим от студ, когато имаме треска.


Рецепторите по кожата ни за студено са 3 до 10 пъти по-многобройни от тези за топло. Диапазонът, на който те реагират в горната си граница към 30-40 градуса по Целзий се засича с долната граница на рецепторите за топло. За това е възможно при привидно топло време да се активират и двата вида терморецептори.


Гореописаното, както и фактът, че двата вида терморецептори имат различно разпределение по тялото обясняват различната температурна чувствителност на отделните участъци на човешкото тяло.


Колкото и да е сложна терморегулацията на тялото, нас ни интересува крайният резултат – комфортно ли ни е или не. Установяването на трайна промяна в това усещане може да се окаже важен белег, че нещо се е отклонило от нормалното в тялото ни.


Ако достатъчното количество дрехи не успява да ни предпази от студа или пък да се стоплите след престой навън Ви отнема повече време от преди, то това може да е признак на някои сериозни заболявания – диабет, хипотиреоидизъм, анемия и други.


Съществуват обаче и други, не толкова страшни причини, които пречат на тялото ни да осъществи ефективна терморегулация. Ето на какво може да се дължи това:

 

1. Дехидратация

За ефективна циркулация е необходимо достатъчно количество кръв, което пък зависи от приема и отделянето на течности. Дехидратацията намалява ефективния обем циркулираща течност, което може се усети като студ и замайване (понижено кръвно налягане).


Немалко хора не обичат да пият „гола вода“ и когато стане студено изцяло забравят за нея. Сгряващите топли силни чайове и кафета обаче само влошават дехидратацията.

2. Липса на достатъчно сън

След безсънна нощ не сме изненадани от силните усещания за глад и студ, които ни обземат. Но ако става въпрос за хронично недоспиване, понякога е по-трудно да му обърнем внимание и да направим връзка между него и постоянния студ, който ни тормози.


Продукцията на топлина е активен процес, изискващ енергия. При редовното недоспиване, последната е недостатъчна и тялото предпочита да я съхранява – хроничната умора е знак за забавяне на метаболизма.

 


От друга страна, нормално телесната температура варира през различните чаосве на денонощието, като по време на сън е по-ниска, отколкото денем. Според някои учени ако останем будни до късно през нощта тялото ни може автоматично да понижи температурата си, въпреки че не спим – и този „навик“ да ни вледени.

3. Изгубили сте форма

Известно е, че мастната тъкан е добър изолатор и е нашата „спасителна възглавничка“ през студените месеци на годината. Поне малко от тази слава обаче трябва да се отдаде и на мускулната маса – мускулите при своето съкращение произвеждат топлина. Добре развитата и редовно тренирана мускулна система е по-принцип по-активна, образува повече топлина, консумира повече хранителни вещества и има по-добро кръвообращение.

4. Недобро периферно кръвоснабдяване

Възможо е да става въпрос за синдром на Рейно, при който се наблюдава преходен и избирателен спазъм на кръвоносните съдове. Той често се провокира от студената околна температура и засяга пръстите, ушите и носа. Констрикцията на съдовете намалява кръвообращението и засилва усещането за студ.


Недоброто кръвооросяване може да бъде и т. нар. конституционален проблем – физиологично и безобидно. За преодоляването му трябва да се коцентрираме върху общите препоръки – спорт, добри хранене и хидратация и подходящо облекло.

5. Носите много тесни дрехи

Важно е дрехите да не се впиват в тялото и да му позволяват известна свобода на движенията. На първо място, това е така, защото тялото се стопля от тънкия слой въздух между кожата и дрехата. Липсата на такъв слой опорочава затоплянето.


На второ място, тесните дрехи затрудняват кръвообращението, а какво следва от това – вече стана ясно.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
4 начина да се чувстваш леко през зимата

реклама
Още от Актуално
реклама
Галерия
Природни средства срещу грип и простуда
Природни средства срещу грип и простуда
Грип и настинка – в какво е разликата?
Грип и настинка – в какво е разликата?
Артроза – как да отложим болките в ставите?
Артроза – как да отложим болките в ставите?
9 мита за здравето
9 мита за здравето
Изгодни оферти
Още от Новини и събития
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising