ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Храни при подуване на корема и проблеми с храносмилането

Юлия Кондева   |   01 декември 2017   |   Коментари 0
   
   
Храни при подуване на корема и проблеми с храносмилането

Източник: iStockphoto

Доброто храносмилане е важна предпоставка за добро качество на живот. За съжаление все по-често се срещат нарушения във функциите на стомашно-чревния тракт. Това се дължи както на нездравословни хранителни навици (прекалено бързо хранене, консумация на твърде много или на мазна храна), така и на слабости на храносмилането. Твърде много стрес, вредни токсини в околната среда, вирусни инфекции, някои медикаменти и честото използване на антибиотици също водят до редица неприятни симптоми. При стомашно-чревни оплаквания не трябва да се пренебрегват психологическите фактори. Много често причините за този тип разстройства зависят от емоциите. Независимо от причината, стомашно-чревните проблеми често са особено неприятни и сериозно нарушават ритъма на живот. Как с подходящо хранене и природни средства могат да се решат тези проблеми? 

 

Какво се случва в храносмилателния тракт?

Обикновено храносмилателната дейност се стимулира още с попадането на храната в устата или дори по-рано чрез нейния аромат. Това се ръководи от парасимпатиковата нервна система. Ако нервните импулси не се контролират правилно (например при увреждане на нервните окончания или причинени от стрес дисфункции), възникват оплаквания, тъй като храната не се усвоява достатъчно добре и престоява твърде дълго в стомаха. Ако храносмилателните сокове са недостатъчни, въглехидратите, протеините и мазнините не се разграждат напълно и попадат в червата необработени. Това предизвиква повишено образуване на газове, което води до метеоризъм (подут корем, стомашно-чревни спазми) или флатуленция (отделяне на газове). Когато се наруши функцията на чревната система, чиято основна задача е да се отдели полезното от вредното, организмът остава недохранен, интоксикиран, страдат всички системи, страдат изключително много и психиката и имунната система. 

 

Как да се храним, за да се чувстваме добре 

Важно е да се знае, че достатъчният прием на вода (по 35 мл на килограм тегло), съчетано с балансирана диета, допринася за подобряването на храносмилателните процеси. Има много храни, които подпомагат храносмилането и облекчават при подуване на корема, газове, спазми или други симптоми на претоварена храносмилателна система. Ето някои от тях: 

 

Джинджифил 


Има противовъзпалителни и антибактериални свойства, ефективно помага за облекчаване на различни стомашно-чревни оплаквания - спазми, газовете, лошо храносмилане, гадене, подуване на корема и киселинен рефлукс. Как да го използвате - малко парченце от корена се настъргва и се сварява като чай. Може да се пие редовно за стимулиране на жлъчката и стомашния сок за подпомагане на храносмилането. Друг вариант е да се изцеди малко сок от настъргания джинджифил и да се смеси с малко мед. 

 

 

 

Мента
Популярна билка, която е известна със своите противовъзпалителните, антисептични и успокояващи свойства. Подпомага храносмилателните процеси, успокоява спазмите в стомашно-чревния тракт и ускорява оздравителните процеси. Листенцата свежа мента са подходяща добавка към салати, чаят от мента помага при синдром на раздразненото дебело черво, подуване на корема, газове и други оплаквания при лошо храносмилане. 

 

Кисело мляко 
Една от най-добрите храни за подобряване на храносмилането. Качественото кисело мляко съдържа голямо количество "добри" бактерии (лактобацили), които играят ключова роля в процеса на храносмилане и намаляват проблеми като лошо храносмилане, диария и запек. Избягвайте обаче консумирането на подсладените кисели млека, а също и комбинирането на млякото с плодове и/или мюсли, добило популярност като много здравословна закуска. Комбинирането на тези храни води до затруднено храносмилане, храната се задържа по-дълго в стомашно-чревния тракт, започват неблагоприятни за стомашно-чревния тракт ферментационни процеси. В допълнение зърнените закуски като мюсли съдържат захар повече от необходимото, консумацията им води до пик на кръвната захар, след който следва рязкото й спадане, чувство за изтощение и последващ глад с желание отново за сладки храни. 

 

Авокадо 
Съдържа здравословни мононенаситени мазнини, които го правят лесно за храносмилане. По този начин спомага за поддържането на здрав храносмилателен тракт и за правилното функциониране на панкреаса, черния дроб и жлъчката. Полезно е и за да си набавим повече витамин А, който е особено важен за здравето на цялата стомашно-чревна лигавица. Използвайте го в пресен, суров вид – към салати и ястия. 

 

Ябълки 
Чудесен източник на целулоза и отличен избор за тези, които имат проблеми с перисталтиката и други храносмилателни смущения. Улесняват придвижването на храната през храносмилателната система и подобряват усещането за ситост. Помагат за нормализиране на обмяната на веществата в организма. 

 

Банани
Бананите играят ключова роля за правилното функциониране на червата. Помагат при диария за бързо възстановяване на калия и електролитите. Богати са на фибри, което улеснява перисталтиката. Освен това протеинът в тях помага за регенерацията и поддържането на тъканите на храносмилателния тракт. 

 

Цвекло
Богато на бетаин, нужен за достатъчния синтез на солна киселина, която регулира растежа на различни бактерии и процесите на ферментация в стомаха. По този начин цвеклото ни помага за поддържането на балансирана микрофлора в стомашно-чревния тракт, предпазва от хранителни непоносимости и способства да се намали подуването на корема. И не на последно място бетаинът играе важна роля за детоксикацията на организма. Съдържа фибри, калий и магнезий, които предотвратяват проблеми като запек и стомашни болки. Можете да го ядете сурово, включително и като фреш. 

 

Горчивки 
Така се нарича широка група билки, съдържащи особено полезните горчиви вещества, които стимулират отделянето на храносмилателни сокове в целия стомашно чревен тракт и действат противовъзпалително. Горчивите субстанции в растенията активират отделянето на всички стомашни ензими, подобряват храносмилането и създават една здрава и добра естествена чревна микрофлора. Още от древни времена билкари и лекари са експериментирали с различни корени и билки с горчиви вещества. Днес тези традиции са запазени в редица европейски страни, където са популярни лечебните билкови отвари, познати именно като горчивки (продукти на билкова основа). Тъй като дългогодишното култивиране в растениевъдството е довело до нарастващата липса на горчиви вещества в храната ни, можем да си ги набавим допълнително под формата на подобни фитопрепарати. Такъв вид немска горчивка е например Гастритол, включващ в състава си билките пачи очиболец, сладник, горчив пелин, пресечка и пищялка. Всички те са познати от древността с ефекта си при стомашно-чревни оплаквания като подуване на корема, метеоризъм, болезнени стомашни спазми, киселини, гадене. Помагат за лечение на гастрити, стомашни язви и колити. Подобряват храносмилателните процеси и ускоряват метаболизма. Във фитопрепарата влиза и течен екстракт от цветове на лайка заради своето противовъзпалително и антибактериално действие. Горчивките могат да са важна част от лечението на широк кръг здравословни проблеми. При метаболитни проблеми и лечение за отслабване горчивите вещества в тези билки подкрепят обмяната на веществата и намаляват неудържимия глад за сладко. 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
4 начина да се чувстваш леко през зимата

реклама
Още от Хомеопатия
реклама
Изгодни оферти
Още от Био продукти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising