ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Ензими: Бетаин за мускулен растеж и силно сърце

Puls.bg   |   27 февруари 2017   |   Коментари 0
   
   
Ензими: Бетаин за мускулен растеж и силно сърце

Източник: iStockphoto

Бетаинът е аминокиселина, с доказани ползи в борбата със сърдечни болести, усвояването на полезни вещества, промотиранете на мускулен растеж и загуба на мазнини.
 
Познат още като триметилглицин, бетаинът става все по-популярна хранителна добавка, особено в енергийните добавки и протеинови прахове за фитнес. Макар да не е ензим сам по себе си, бетаина е пряко въвлечен в множество ензимни взаимодействия.
 
Бетаинът е производно вещество на холина, чрез който се синтезира в човешкото тяло. Подобно на някои В витамини, като фолиевата киселина и В12, бетаинът е „метилов донор“ - способен да „дарява“ или прикачва свои метилови (CH3) групи чрез химични взаимодействия към други вещества. Това е често срещан метаболитен метод за обезвреждане на опасни вещества, използван за детоксификация и очистване на черния дроб и множество други тъкани и клетки. Важна роля на бетаина е да помага в обработката на мазнините на тялото.
 
Най-добре познатата функция на веществото е превръщането на кръвния хомоцистеин в метионин. Хомоцистеинът е аминокиселина, естествено произвеждана от човешкото тяло. Аминокиселините са градивните елементи на всички протеини (белтъци) в тялото. Макар да са жизнено важни, аминокиселини като хомоцистеина могат да бъдат и опасни. Ако твърде много хомоцистеин се натрупа в кръвта, той започва да се отлага по стените на кръвоносните съдове, постепенно образувайки плътни плаки. Те запушват артерии, понижават еластичността на съдовете и могат да доведат до атеросклероза – един от основните причинители на инсулт и сърдечен удар. Елиминирането на тази аминокиселина е сред най-полезните функции на бетаина.
 
Друга функция, която тепърва се разкрива е ефектът на бетаин в мускулното здраве. Две изследвания от 2009 и 2010 г. акцентирали върху приема на бетаин като хранителна добавка при млади атлети. Докладваните ефекти били за повишена мускулна издръжливост и способност за повече повторения на стандартни упражнения за крака и ръце.
 
 
Друго изследване от 2013 г., публикувано в Journal of the International Society of Sports Nutrition, провело 6-седмичен режим с активно физическо натоварване на млади спортисти. Те били разделени на две групи, едните приемали завишени дози бетаин с храната си, други – никакъв бетаин. Първата група отбелязала по-високи резултати в натрупването на мускулна маса на ръце и крака, загубата на мазнини и издръжливост.
 
Не съществуват препоръчителни дневни нива на консумация за населението, само за отделни групи. За хора с алкохолни увреждания на черния дроб се препоръчват между 1000 и 2000 мг дневно – висока доза с цел облекчаване на щетите по черния дроб. За здрави хора, не се съветва превишаването на 650-1500 мг. За тези, решени да градят мускулна маса и да топят мазнини с усилни тренировки се препоръчват 1500-1800 мг.
 
Най-добрият източник на съединението са житните трици – в 15 грама се съдържат около 200 милиграма бетаин. В 60 грама сурово цвекло и спанак се намират съответно 178 и 175 мг.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър и хроничен ентероколит - през топлите месеци

реклама
Още от Акценти
реклама
Галерия
Анатомия на възпаленото гърло
Анатомия на възпаленото гърло
Производство на биологични лекарства
Производство на биологични лекарства
Няколко удивителни причинители на главоболие
Няколко удивителни причинители на главоболие
За 7 известни личности с хронични заболявания
За 7 известни личности с хронични заболявания
Изгодни оферти
Още от Био продукти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter