ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Адаптогенните билки са природен лек за стрес

   
   
Адаптогенните билки са природен лек за стрес

Източник: Dreamstime

Всички сме наясно, че продължителния стрес или острия, силен стрес могат да са вредни за организма. Повишените нива на стресовия хормон – кортизол и хроничния стрес могат да засегнат всяка система в тялото, включително ендокринната система – щитовидната жлеза и надбъбречните жлези. Могат да ни направят по-тревожни и раздразнителни, да доведат до покачване на килограми, да допринесат за развитието на заболявания като диабет, сърдечносъдови и да намалят нивото ни на енергия.
 
Кортизолът е известен и като хормон на остаряването. Когато той е повишен, сме в състояние на „бий се или бягай“ и са стимулирани симпатикусовата нервна система и надбъбречните жлези. Намалена е секрецията на храносмилателни сокове и кръвното налягане се повишава. Тялото е в състояние на постоянен стрес, който изтощава надбъбречните жлези, затормозява храносмилателната система и ни кара да остаряваме по-бързо.
 
Ако искаме да изглеждаме и да се чувстваме по-млади, да сме здрави и да се справим с надбъбречната умора, трябва да имаме балансирани нива на кортизола.
 
Страничните ефекти на хронично повишените нива на кортизола включват тревожност, автоимунни заболявания, синдром на хроничната умора, чести настинки, хормонален дисбаланс, болести на щитовидната жлеза, трудно отслабване и др.
 
Как можем да се адаптираме към стреса и да намалим кортизола естествено? – чрез адаптогенните билки.
 

Какво представляват адаптогенните билки?

Те са уникални лечебни растения, които поддържат баланса, възстановяват и защитават организма. Те нямат специфично действие, а помагат при реакцията на всеки стресор и влияние, като нормализират физиологичните функции. Според натуропатията, адаптогенните билки могат да възстановят надбъбречните жлези и да помогнат за по-добра реакция на стреса.
 
 
Адаптогенните билки включват ашваганда, астрагалус, жен-шен, корен от сладник, свещен босилен (тулси), някои гъби и родиола. Има 16 доказани, адаптогенни билки.
Най-често използваните 7 адаптогенни билки са:
 
  1. Жен-шен. Той е познато лечебно растение с доказани адаптогенни свойства. Азиатският жен-шен (Panax gin-seng) има най-силни лечебни качества. Той подобрява умствените способности и издръжливостта на стрес. Има антиоксидантни свойства, антидепресант е и помага за естествено намаляване на кръвното налягане и нивото на кръвната захар.
  2. Свещен босилек (Тулси). Тулси е позната билка в Индия, която се смята за еликсир против стареене. Предварителните проучвания показват, че тулси помага при умора, стрес, подсилва имунната система, регулира кръвната захар, кръвното налягане и хормоналните нива.
  3. Ашваганда (Индийски жен-шен). Ашваганда се използва в Аюрведа за регулиране на имунната система и облекчаване на тревожността. Използва се в източната медицина от 2500 години и има имуно-модулиращ ефект, като стимулира имунната система и помага на тялото за намаляване нивата на кортизола.
  4. Корен от астрагалус. Използва се в Китайската традиционна медицина, за стимулиране на имунитета и преодоляване ефектите на стреса. Повишава нивата на анти-стрес веществата в организма, важни за възстановяване и превенция на вредните ефекти на стреса. Също се смята, че намалява способността на хормоните като кортизол да се свързват с рецепторите.
  5. Корен от сладник (Glycyrrhiza glabra). Коренът от сладник повишава енергията и издръжливостта, подобрява имунитета, защитава тимуса от увреждане от кортизола. Да се използва под наблюдение от лекар, тъй като повлиява кръвното налягане.
  6. Родиола (Rhodiola rosea). Родиола има силни адаптогенни свойства. Помага при свързаната със стреса физическа и психическа умора. Билката е използвана от руските космонавти, спортисти и военни и се проучват нейните ефекти. Съдържа вещество, което облекчава тревожността и се бори с остаряването. Родиола потиска производството на кортизол и увеличава нивата на антистресовите протеини. Проучванията показват, че възстановява апетита и съня след стрес, намалява умствената и физическа умора, защитава от оксидативен стрес, стрес от прегряване, радиация и излагане на токсични химикали. Защитава сърцето и черния дроб, повишава нивото на кислород в тялото и подобрява паметта. Нови изследвания показват и ефективност при сваляне на килограми.
  7. Кордицепс гъба. Кордицепс, рейши, шийтаке, майтаке са гъби с антиоксидантни свойства. Гъбите са богати на полезни, хранителни вещества и имат всички ползи на антиоксидантните храни. Те не са типични адаптогени, но имат адаптогенно, противо-туморно и имуно-стимулиращо действие.
 
За да се предпазим от хроничния стрес, който влошава качеството ни на живот, е важно да се храним балансирано, да почиваме и спим достатъчно, да сме активни и да спортуваме, да сме благодарни за това което имаме, да сме социално активни и др. Добавянето на адаптогенни билки в ежедневието под формата на чай или добавки, може да ни направи по-устойчиви към стреса и вредните ефекти от високите нива на кортизола.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Метаболитен синдром - с какво ни заплашва?

реклама
Още от Билки
реклама
Галерия
Митове и факти, свързани с отровните растения
Митове и факти, свързани с отровните растения
Изгодни оферти
Още от Еко среда
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising