Динята – освежаващ и полезен летен плод

Puls.bg   |   02 август 2010   |   Коментари 0
Динята – освежаващ  и полезен летен плод

Кой може да си представи лятото без плажа, морето и парче сочна диня. Динята (Citrullus lanatus) е вид плодов зеленчук, познат и ценен заради вкусовите си качества още от дълбока древност.


Съществуват над 1200 разновидности на динята, но само около 60 вида са подходящи за консумация.


Динята е плодът с най-високо съдържание на вода – между 80 и 92% от масата и  в зависимост от сорта, което я прави изключително освежаваща и подходяща да горещите летни дни храна, когато рискът от дехидратация на организма е голям. Заради повишеното потоотделяне през летните месеци организмът губи  много натрий и калий, което може да се компенсира чрез изяждането на няколко парчета от плода.

 

Съдържанието на цитрулин в някои от сортовете (придимно в жълтите и месети видова) има „охлаждащ“ ефект върху тялото, тъй като това вещество води до подобряване дейността на отделителната система и изхвърлянето на вредни вещества чрез урината.

 

Освен високото водно съдържание, дините са богати на антиоксидантите аскорбинова киселина, каротин, ниацин, тиамин и рибофлавин, които укрепват и подмладяват организма, а някои от тях имат и противораково действие. Динята съдържа 6 - 12% лесноусвояеми захари, 1- 2% пектинови вещества, 1.5% целулоза, каротин, витамини – А, В1, В3, С, натриеви соли, калций, желязо, магнезий и мед.

 

Динята има и високо съдържание на калий, който помага за регулиране на сърдечните функции и нормализира кръвното налягане. Консумирането на диня се препоръчва при ангина, хипертония и сърдечно-съдови проблеми.

 

Тя също е добър източник на фибри, спомагащи за поддържане правилното функциониране на стомашно чревния тракт и понижаване риска от онкологични заболявания на дебелото черво. Заради съдържащите се в нея магнезий и фина целулоза, динята е подходяща за хора с нередовен стомах. Освен, че регулира перисталтиката, тя стимулира отделянето на жлъчен сок, което подобрява храносмилането.

 

Семената на динята съдържат cucurbocitrin, който помага при понижаване на кръвното налягане и за подобряване на бъбречната функция.

 

Динята е един от най-богатите на фолиева киселина (или витамин В9) продукти, без която човешкият организъм не може да се развива нормално.

 

Високо е и съдържанието на естествени антиоксиданти, които имат доказан протективен ефект срещу редица онкологични заболявания, алергии и астма, ревматоидни проблеми.

 

Добре узрялата червена диня съдържа ликопен, силен антиоксидант, каротиноид, който неутрализира свободните радикали, отговорни за окисляването на холестерола и натрупването му по стените на кръвоносните съдове. Това негово свойство го прави подходящо средство при превенцията на сърдечно-съдови заболявания и рак на простатата. Съдържанието на ликопен в динята в сравнение с всички останали плодове и зеленчуци, е най-високо.

 

Динята е добър източник на тиамин, калий, натрий и магнезий, които участват в основни физиологични процеси в организма.

 

Освежаващия плод е с ниско захарно съдържание, което е приблизително 5% от това на една ябълка. 100 грама от продукта съдържат от  30-40 до 80 калории, в зависимост от сорта.
 

 

Динята не съдържа абсолютно никакви мазнини и холестерол, което я прави изключително подходяща за намаляване на телесното тегло.

 

Въпреки, че динята съдържа редица полезни за организма вещества, те не са в достатъчно количество, за да доставят на организма необходимата дневна доза. Поради тази причина, диетолозите са категорични, че динята не е подходяща за дълги диети, а само за 1-2 разтоварващи дни.

 


Още по темата:


реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Калиев сулфат – солта за прочистване

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
7 начина да направим кафето по-здравословно
7 начина да направим кафето по-здравословно
8 храни за блестяща кожа
8 храни за блестяща кожа
Най-тиражираните заблуди за популярни диети
Най-тиражираните заблуди за популярни диети
Храни, които подсилват имунитета
Храни, които подсилват имунитета
Изгодни оферти
Още от Билки
реклама
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising