ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Кои са най-богатите на каротиноиди храни?

Puls.bg   |   11 май 2018   |   Коментари 0
   
   
Кои са най-богатите на каротиноиди храни?

Източник: iStockphoto

Каротиноидите са органични пигменти основно с жълт, оранжев или червен цвят и с мощно антиоксидантно действие. Съдържат се във високи дози в редица хранителни растителни продукти, но човешкият организъм не може да ги синтезира. Това налага те да постъпват отвън, а най-удобният начин е именно чрез редовна консумация на храни, богати на каротиноиди.

 

Описани са няколкостотин естествено срещащи се каротиноиди в природата, като най-добре проучени по отношение на полезното си действие са 5 от тях:

  • Каротиноиди от групата на провитамин А – тук влизат пигментни вещества – алфа каротин и бета каротин. Попадайки в организма, те се трансформират в активна форма на витамин А (ретинол). Алфа и бета каротинът са основните суровини, от които организмът може да си произведе достатъчни количества от този важен витамин;
  • Лутеин и зеаксантин – тези каротиноиди се означават като очни пигменти, защото се натрупват в ретината и гарантират доброто цветно зрение, както и защитата на ретината от попадащите върху нея ултравиолетови лъчи; 
  • Ликопен – това е най-широко проучваният в последните години каротиноид, за който се счита, че помага за регулиране на холестерола и предпазва от прекомерно втвърдяване на артериите;

 

Петте най-популярни каротиноида се съдържат в най-големи количества в цветните плодове и зеленчуци.

 

Моркови
Морковите са сред малкото храни, които съдържат едновременно и петте посочени каротиноида. С най-голяма концентрация са представени алфа- и бета каротина, поради което морковите са идеална суровина за набавяне на достатъчно количество витамин А.

 

Тиква
С изключение на ликопена, всички останали основни каротиноиди са представени във високи дози в състава на тиквата, по-високи дори от количествата им в морковите.

 

Зеленолистни зеленчуци
Ако не съдържаха толкова много хлорофил, който им придава характерния зелен цвят, листните зеленчуци щяха да бъдат искрящо жълти или оранжеви, защото съдържат и много големи количества каротиноидни пигменти. Преобладаващи сред тях са лутеинът, зеаксантинът и бета каротинът.

 

 

Домати
Характерният червен цвят на доматите и доматените изделия се дължи на високото съдържание в тях на червения пигмент ликопен. Именно доматите са най-достъпният и пълноценен естествен източник на този важен пигмент. Много ценна негова особеност е способността да се запазва в активна форма след по-леки термични обработки на доматите.

 

Редовното набавяне на достатъчни количества каротиноиди се асоциира с по-нисък риск от сърдечносъдови и други типове хронични заболявания, включително някои форми на рак. Според диетолози и експерти по здравословно хранене с каротиноидите не може да се прекали и няма определена точна тяхна дозировка. Счита се, че колкото повече цветни зеленчуци и плодове се консумират, толкова по-явни ще са ползите от тях.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Препоръки при слънчево изгаряне на кожата

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Храни, които трябва да избягваме
Храни, които трябва да избягваме
10 полезни храни за здрава и красива коса
10 полезни храни за здрава и красива коса
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Изгодни оферти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter