ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Кои са най-богатите на каротиноиди храни?

Puls.bg   |   11 май 2018   |   Коментари 0
   
   
Кои са най-богатите на каротиноиди храни?

Източник: iStockphoto

Каротиноидите са органични пигменти основно с жълт, оранжев или червен цвят и с мощно антиоксидантно действие. Съдържат се във високи дози в редица хранителни растителни продукти, но човешкият организъм не може да ги синтезира. Това налага те да постъпват отвън, а най-удобният начин е именно чрез редовна консумация на храни, богати на каротиноиди.

 

Описани са няколкостотин естествено срещащи се каротиноиди в природата, като най-добре проучени по отношение на полезното си действие са 5 от тях:

  • Каротиноиди от групата на провитамин А – тук влизат пигментни вещества – алфа каротин и бета каротин. Попадайки в организма, те се трансформират в активна форма на витамин А (ретинол). Алфа и бета каротинът са основните суровини, от които организмът може да си произведе достатъчни количества от този важен витамин;
  • Лутеин и зеаксантин – тези каротиноиди се означават като очни пигменти, защото се натрупват в ретината и гарантират доброто цветно зрение, както и защитата на ретината от попадащите върху нея ултравиолетови лъчи; 
  • Ликопен – това е най-широко проучваният в последните години каротиноид, за който се счита, че помага за регулиране на холестерола и предпазва от прекомерно втвърдяване на артериите;

 

Петте най-популярни каротиноида се съдържат в най-големи количества в цветните плодове и зеленчуци.

 

Моркови
Морковите са сред малкото храни, които съдържат едновременно и петте посочени каротиноида. С най-голяма концентрация са представени алфа- и бета каротина, поради което морковите са идеална суровина за набавяне на достатъчно количество витамин А.

 

Тиква
С изключение на ликопена, всички останали основни каротиноиди са представени във високи дози в състава на тиквата, по-високи дори от количествата им в морковите.

 

Зеленолистни зеленчуци
Ако не съдържаха толкова много хлорофил, който им придава характерния зелен цвят, листните зеленчуци щяха да бъдат искрящо жълти или оранжеви, защото съдържат и много големи количества каротиноидни пигменти. Преобладаващи сред тях са лутеинът, зеаксантинът и бета каротинът.

 

 

Домати
Характерният червен цвят на доматите и доматените изделия се дължи на високото съдържание в тях на червения пигмент ликопен. Именно доматите са най-достъпният и пълноценен естествен източник на този важен пигмент. Много ценна негова особеност е способността да се запазва в активна форма след по-леки термични обработки на доматите.

 

Редовното набавяне на достатъчни количества каротиноиди се асоциира с по-нисък риск от сърдечносъдови и други типове хронични заболявания, включително някои форми на рак. Според диетолози и експерти по здравословно хранене с каротиноидите не може да се прекали и няма определена точна тяхна дозировка. Счита се, че колкото повече цветни зеленчуци и плодове се консумират, толкова по-явни ще са ползите от тях.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Домашно насилие – иска осъзнатост от двамата, за да се прекъсне. Семейна психотерапия с Деница Банчевска и д-р Веселин Христов

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
Факти и фикции срещу махмурлук
Факти и фикции срещу махмурлук
Как да подобрим метаболизма си?
Как да подобрим метаболизма си?
12 суперхрани за мъже
12 суперхрани за мъже
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
Изгодни оферти
Още от Секс и здраве
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter