ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Комбиниране на храни – без калций и желязо в едно меню

Puls.bg   |   16 април 2018   |   Коментари 0
   
   
Комбиниране на храни – без калций и желязо в едно меню

Източник: iStockphoto

Въпросът за правилното комбиниране на храните е сред основните в сферата на рационалното хранене и здравословния начин на живот. Начинът, по който комбинираме храните в менюто си, е определящ за това да се избегнат опасни комбинации, които може да застрашат здравето ни. Добре известно е например, че едновременната консумация на риба от консерва и мляко може да доведе до опасно хранително натравяне, ако рибата не е консервирана в чисти условия.

 

Опасните за здравето последствия от нерационалното комбиниране на храните в менюто обаче са сравнително редки. По-често срещан в случая е друг проблем. Едновременната консумация на определени храни може да повлияе механизмите, по които организмът ги преработва и част отполезните вещества да останат неусвоени. Причина за това е фактът, че някои хранителни вещества взаимно повлияват метаболизма си. Типичен пример в това отношение са микроелементите калций и желязо.

 

Едновременният прием на храни, богати на калций и на желязо може да доведе до това нито един от двата минерала да не се усвои напълно по протежението на храносмилателния тракт и те да се изнесат изцяло от организма. Калцият и желязото са сред малкото елементи, които взаимно потискат усвояването си. Установяването на тази взаимовръзка позволи да се разработят по-ясни правила за комбиниране на храните и да се повиши ефектът от придържането към здравословно хранене.

 

Различни проучвания са показали, че двата химични елемента взаимно повлияват абсорбцията си в организма. Установено е, че влиянието се свежда до потискане дейността на ензимните системи, отговорни за провеждането на калция и желязото от храносмилателната система към кръвта.

 

Важно е комбинирането на храни, богати на калций и желязо в едно хранене да се избягва, за да се гарантира по-пълното усвояване на тези важни минерали. Само така може да се профилактира опасният дефицит на желязо или калций – два от най-често срещаните хранителни дефицити в световен мащаб.

 

 

В дългосрочен план дефицитът на желязо е предпоставка за развитие на анемия, а при недостиг на калций се развива остеопороза и други опасни костни заболявания.

 

Заради взаимното повлияване на усвояването на калция и желязото дори приемът на големи количества храни, богати на въпросните минерали, може да доведе до техен дефицит в организма, ако тези храни се консумират едновременно. Затова правилното комбиниране на храните изисква продуктите, богати на калции и тези, съдържащи повече желязо, да се консумират по различно време на деня и с известен интервал от време между храненията.

 

Друга важна особеност е, че не бива да разчитаме на това, че храни, богати едновременно на калций и желязо, ще ни доставят достатъчни дози и от двата елемента.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Псориазис – засяга не само кожата

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
Факти и фикции срещу махмурлук
Факти и фикции срещу махмурлук
Как да подобрим метаболизма си?
Как да подобрим метаболизма си?
12 суперхрани за мъже
12 суперхрани за мъже
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
Изгодни оферти
Още от Диети
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising