ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Комбиниране на храни – без калций и желязо в едно меню

Puls.bg   |   16 април 2018   |   Коментари 0
   
   
Комбиниране на храни – без калций и желязо в едно меню

Източник: iStockphoto

Въпросът за правилното комбиниране на храните е сред основните в сферата на рационалното хранене и здравословния начин на живот. Начинът, по който комбинираме храните в менюто си, е определящ за това да се избегнат опасни комбинации, които може да застрашат здравето ни. Добре известно е например, че едновременната консумация на риба от консерва и мляко може да доведе до опасно хранително натравяне, ако рибата не е консервирана в чисти условия.

 

Опасните за здравето последствия от нерационалното комбиниране на храните в менюто обаче са сравнително редки. По-често срещан в случая е друг проблем. Едновременната консумация на определени храни може да повлияе механизмите, по които организмът ги преработва и част отполезните вещества да останат неусвоени. Причина за това е фактът, че някои хранителни вещества взаимно повлияват метаболизма си. Типичен пример в това отношение са микроелементите калций и желязо.

 

Едновременният прием на храни, богати на калций и на желязо може да доведе до това нито един от двата минерала да не се усвои напълно по протежението на храносмилателния тракт и те да се изнесат изцяло от организма. Калцият и желязото са сред малкото елементи, които взаимно потискат усвояването си. Установяването на тази взаимовръзка позволи да се разработят по-ясни правила за комбиниране на храните и да се повиши ефектът от придържането към здравословно хранене.

 

Различни проучвания са показали, че двата химични елемента взаимно повлияват абсорбцията си в организма. Установено е, че влиянието се свежда до потискане дейността на ензимните системи, отговорни за провеждането на калция и желязото от храносмилателната система към кръвта.

 

Важно е комбинирането на храни, богати на калций и желязо в едно хранене да се избягва, за да се гарантира по-пълното усвояване на тези важни минерали. Само така може да се профилактира опасният дефицит на желязо или калций – два от най-често срещаните хранителни дефицити в световен мащаб.

 

 

В дългосрочен план дефицитът на желязо е предпоставка за развитие на анемия, а при недостиг на калций се развива остеопороза и други опасни костни заболявания.

 

Заради взаимното повлияване на усвояването на калция и желязото дори приемът на големи количества храни, богати на въпросните минерали, може да доведе до техен дефицит в организма, ако тези храни се консумират едновременно. Затова правилното комбиниране на храните изисква продуктите, богати на калции и тези, съдържащи повече желязо, да се консумират по различно време на деня и с известен интервал от време между храненията.

 

Друга важна особеност е, че не бива да разчитаме на това, че храни, богати едновременно на калций и желязо, ще ни доставят достатъчни дози и от двата елемента.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Обратно на училище - съвети за здрави детски зъби

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Храни, които трябва да избягваме
Храни, които трябва да избягваме
10 полезни храни за здрава и красива коса
10 полезни храни за здрава и красива коса
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Изгодни оферти
Още от Новини и събития
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter