ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Комбиниране на храни – въглехидрати и мазнини

Puls.bg   |   12 февруари 2018   |   Коментари 0
   
   
Комбиниране на храни – въглехидрати и мазнини

Източник: iStockphoto

Принципите на правилно комбиниране на храните са стълбовете на здравословното хранене във всеки негов аспект. Независимо дали търсим позитивен ефект върху теглото или просто се стремим към поддържане на тонуса и енергийния баланс на тялото, и в двата случая ефектът е по-пълен, ако комбинираме правилно хранителните продукти в менюто си.

 

Всеизвестен факт е, че най-проблемни в това отношение са въглехидратите. Те се усвояват най-бързо и може да възпрепятстват метаболизма на всички други хранителни вещества в менюто ни, водейки до подуване на корема и общ дискомфорт. Затова комбинирането им с други типове нутриенти в едно хранене изисква най-сериозно внимание.

 

В предходен материал разгледахме особеностите при комбинирането на храни, богати на въглехидрати с такива с високо съдържание на белтъчини. Сега ще разгледаме как си влияят въглехидратите и мазнините, когато ги приемаме едновременно с едно хранене.

 

Оказва се, че въглехидрати и мазнини може да се консумират едновременно, без притеснение от стомашен дискомфорт или негативни последствия върху метаболизма. Трябва да уточним, че в тази група попадат т.нар. сложни, или бавни въглехидрати, а не протите захари, съдържащи се в сладкишите и десертите.

 

Много богати на бавни въглехидрати са оризът, киноата, пълнозърнестата паста, но и редица често консумирани зеленчуци – картофите, тиквичките, доматите. Всички те изискват алкална среда в стомаха за пълноценното си разграждане. Затова те се допълват много лесно и може да се комбинират в едно меню, без притеснение, че ще създадат проблеми с метаболизма. Така ориз и картофи или киноа с тиквички и домати може да се консумират заедно и да се ползват за приготвяне на различни гозби. Безпроблемно такива продукти може да се комбинират и с храни, богати на мазнини.

 

 

Както стана дума, разграждането на въглехидратите изисква алкална среда. Мазнините също се разграждат най-пълноценно във високо (алкално) рН, подсигурено от ензимите в червата. Така двата типа хранителни вещества не компрометират взаимно разграждането и усвояването си и ензимите, които ги метаболизират, не се неутрализират взаимно. Това е причина въглехидрати и мазнини да се комбинират в едно хранене без притеснения за метаболизма или теглото.

 

По друг начин стоят нещата с бобовите култури – те също са богати на бавни въглехидрати, но съдържат и много протеини, което ги прави неподходящи за комбиниране с въглехидратни или мазни храни, защото взаимно ще забавят разграждането и усвояването си.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Храни, които трябва да избягваме
Храни, които трябва да избягваме
10 полезни храни за здрава и красива коса
10 полезни храни за здрава и красива коса
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Изгодни оферти
Още от Здрав ум
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter