ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Бяла или пълнозърнеста паста – за и против

Puls.bg   |   26 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Бяла или пълнозърнеста паста – за и против

Източник: iStockphoto

Всички тестени изделия от групата на спагетите и макароните, означавани като паста, са богати на въглехидрати, което е основен техен недостатък. Съдържат обаче и редица полезни за здравето вещества. Кои са те и в какви количества ще се съдържат, зависи от типа на пастата – дали е приготвена от бяло, или от пълнозърнесто брашно.

 

На база на типа брашно може да се направят различни заключения за хранителната стойност на всички типове спагети и макарони. Така се оказва, че макар и вредни по отношение на високото съдържание на въглехидрати и глутен, някои видове паста може да са много по-малко вредни от други и дори да носят здравословни ползи.

 

Чрез обелването на зърнените култури се губят и голяма част от полезните вещества в обвивките им. Това е основната причина за драстичните разлики в хранителната стойност на пастата от бяло и от пълнозърнесто брашно.

 

Справка със съдържанието на двата типа тестени изделия показва съпоставими стойности единствено по отношение количестото на 2 хранителни вещества в 100 г продукт. Установено е, че в 100 г паста от бяло брашно има 45 г въглехидрати и 8 г протеини. В същото количество пълнозърнеста паста се откриват 40 г въглехидрати и 7.5 г протеин.

 

На база на други жизненоважни хранителни вещества се отчита сериозно преимущество на пълнозърнестите тестени храни:

 

Хранителни вещества (в 100 г продукт) Пълнозърнеста паста Паста от бяло брашно
Мазнини 0,8 1,5
Фибри 6 2,5
Манган 97% 25%
Мед 12% 7%
Магнезий 11% 5%

*Процентното съдържание е на база на препоръчителния дневен прием

 

Много от тестените изделия обаче са допълнително обогатени с витамини от групата В-комплекс, което ги прави по-богат техен източник от пълнозърнестите:

 

Хранителни вещества (в 100 г продукт) Пълнозърнеста паста Паста от бяло брашно
Тиамин (витамин В1) 10% 25%
Рибофлавин (В2) 4% 12%
Фолиева киселина (В9) 2% 25%

*Процентното съдържание тук също е на база на препоръчителния дневен прием

 

 

Макар да се наблюдава наличие на високи дози на много от полезните вещества в нея, дори пълнозърнестата паста не може да се означи като здравословна храна, поради високата си калоричност и съдържанието на глутен.

 

И двата типа тестени изделия не са препоръчителни при хора с диабет, метаболитен синдром, затлъстяване и глутенова непоносимост. Дори и при здрави хора обаче редовната консумация на паста, независимо бяла или пълнозърнеста, не е препоръчителна и се допъска само при редовно спортуващи хора, изразходващи голямо количество енергия ежедневно.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
С АГ класацията ни „Специалистите, на които имам доверие“ ще отличим най-добрите в бранша

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
Факти и фикции срещу махмурлук
Факти и фикции срещу махмурлук
Как да подобрим метаболизма си?
Как да подобрим метаболизма си?
12 суперхрани за мъже
12 суперхрани за мъже
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
Изгодни оферти
Още от Хомеопатия
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising