ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Комбиниране на храни – протеини и въглехидрати

Puls.bg   |   15 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Комбиниране на храни – протеини и въглехидрати

Източник: iStockphoto

Всеки тип храна се разгражда и усвоява по различен и специфичен начин. Някои престояват в стомаха и червата по-дълго време, други са готови за изнасяне от организма много бързо след смилането им от стомашните ензими и всмукването на съставките им в червата. Затова как ще комбинираме храната си е толкова важно, колкото и каква храна ще подберем.

 

В предходен материал представихме основните принципи на комбиниране на храната. Време е за малко подробности, касаещи някои конкретни комбинации, които може да затормозят работата на стомашно-чревния тракт.

 

Комбиниране на въглехидрати и протеини – основни принципи

Това е най-често правената комбинация на храни от почти всеки човек по света. Оказва се, че именно редовното комбиниране на въглехидрати и протеини (белтъчини) в едно хранене е в основата на голяма част от храносмилателните проблеми – нередовен стомах, подут корем, запек и др. Тази хранителна комбинация е и основна причина за проблемите с теглото.

 

Като най-прост пример за нежелано комбиниране на въглехидрати и протеини може да се посочи един обикновен бургер. Хлебчето съдържа предимно прости въглехидрати, или бавни, ако е черно, а месото, независимо от вида му, е богато най-вече на белтъчини.

 

Основните проблеми за храносмилането при комбиниран прием на въглехидрати и протеини идват от коренно различния механизъм на разграждането им в стомаха.

 

Въглехидратите се разграждат до усвоими захари под влиянието на ензима амилаза. Той обаче изисква поддържане на алкална среда, за да е максимално ефективен. Протеините от своя страна се разграждат от пепсина, който е активен в киселинна среда.

 

И понеже въглехидратите и протеините се разграждат пълноценно в противоположни от химична гледна точка среди, едновременният им прием изисква организмът да секретира едновременно алкални и киселинни храносмилателни ензими. Те взаимно се неутрализират, което забавя метаболизма, храната се задържа по-дълго по протежението на стомашно-чревния тракт, което води до подуване, усещане за тежест и дори болки в стомаха.

 

В такива условия може да се стигне до някои опасни последици:

 

 

  • Част от получените при разграждането на храната продукти ферментират или преминават през други типове трансформации, при които се отделят токсини, преминаващи в кръвта;
  • Някои от отделените продукти действат като алергени и може да отключат хранителна алергия
  • Дългият престой на храната в стомаха и червата стимулира растежа на опасни бактерии и гъбички, които може да доведат до гастрит, язва, кандидози и др. заболявания;

 

При редовно комбиниране на въглехидрати и протеини в едно хранене стомашно-чревните проблеми може да хронифицират.

 

Разбира се, има и храни, чието правилно комбиниране има много позитивен ефект върху храносмилането. Те също заслужават своето внимание, с оглед на ползите, които може да донесат за справяне с хронични проблеми като лениви черва, нередовен стомах, запек, синдром на раздразненото черво и др.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Лаймска болест – лабораторни изследвания за доказване

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Как здравословно да приготвим храната на барбекю?
Факти и фикции срещу махмурлук
Факти и фикции срещу махмурлук
Как да подобрим метаболизма си?
Как да подобрим метаболизма си?
12 суперхрани за мъже
12 суперхрани за мъже
Изгодни оферти
Още от Здрав ум
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter