ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Някои храни премахват стреса и пролетната умора

Puls.bg   |   25 март 2009   |   Коментари 0
   
   
Някои храни премахват стреса и пролетната умора

Английски учени провели изследване, показващо, че жените с високо ниво на “стресовия хормон” и със склонност към успокоителни, ядат повече висококалорични сладкиши и много малко прясно месо, риба и зеленчуци. Изследователите установили, че хората, употребяващи много захар, кофеин, алкохол и бонбони, са в по-голяма степен подложени на стрес.

 

Резултатите от изследването категорично показват, че за поддържане на добро настроение и тонус е от значение колко често и какво количество храна приемаме. Установено е, че рязкото ограничаване на калориите може да доведе до апатия и депресия, както и до раздразнителност и вялост. Диетолозите препоръчват да се яде през всеки 4 часа, и то храна, богата на белтъчини, витамини от групата В, антиоксиданти, калций и други потискащи стреса вещества.

 

Недостигът на витамини е основната причина за пролетната умора. Нормално е през зимата в менюто да присъстват по-малко пресни плодове и зеленчуци, но през пролетта е задължително да се възстанови витаминния баланс на организма.

 

Това може да се постигне или с готови хранителни добавки от аптеката, или с включването в менюто на продуктите, съдържащи най-необходимите витамини.

 

Предлагаме ви някои от  хранителните вещества, които се считат за успокояващи, прогонващи стреса и помагащи за справяне със синдрома на хроничната умора, характерен за пролетта:

 

 

Антиоксидантите: съдържат се в черната боровинка, броколито, пъпеша, цитрусовите плодове, тиквичките, яйцата, рибата, морските дарове, чесъна, зеления пипер, червеното зеле, тиквата, сладките картофи, доматите.

 

Витамин В6: има го най-вече в авокадото, граха, фъстъченото масло, свинското месо, сьомгата, спанака, слънчогледовото семе, доматите, орехите.

 

Витамин В12: най-много в говеждото, яйцата, агнешкото и домашните птици.

 

Магнезий: той се съдържа в бадемите, бананите, черната боровинка, броколито, кашуто, фурмите, сушените смокини, фасула, мангото, овеса, скаридите, спанака, соята.

 

Баластни вещества: има ги в ябълките, авокадото, ечемика, броколито, брюкселското зеле, фурмите, зеления грах, лещата, бобовите продукти, овесените трици, крушите, сините сливи, малините, спанака.

 

Йод: има го в кравето мляко, яйцата, моцарелата, ягодите и киселото мляко.



Най-много белтъчини съдържат бадемите, говеждото месо, кашуто, кашкавалът, пилешкото месо, кравето мляко, яйцата, рибата, фасулът, пуйката, киселото мляко.


Горските плодове: антиоксидантите, влизащи в състава на черната боровинка, ягодите и малините, могат да помогнат да предотвратите оксидантния стрес, който е свързан директно с хроничните заболявания и стареенето. Освен това горските плодове удовлетворяват по-добре липсата на сладко, отколкото сладкарските изделия.

 

Млечните продукти: калцият и магнезият, които се съдържат например в кашкавала и киселото мляко, могат да се приемат за успокояващи продукти, защото отпускат мускулните влакна. А мазнините, съдържащи се в млечните продукти, също могат да заситят човека. Дори само 30 г кашкавал или 120 г кисело мляко са достатъчни, за да обуздаят “стресовия” глад.

 

Цитрусовите плодове: и грейпфрутите, и портокалите съдържат висок процент витамин С, който участва в процеса на производството на адреналин. Недостигът на витамин С може да провокира умора и раздразнителност.

 

Билките: растения, каквито са например копърът, кимионът и розмаринът са истински антиоксиданти. Те имат още едно предимство: употребата на тези билки или по-скоро подправки може да помогне да намалите солта.

 

Постното говеждо месо: белтъчините, които се съдържат в червеното месо, стабилизират нивото на захарта в кръвта и ви предпазват от емоционалните колебания. А аминокиселината триптофан, която влиза в състава на белтъчините, позволява да запазите спокойствие при всякакъв стрес. Белтъчините ви дават сила да устоите на напрежението. Те помагат да се отпуснете при напрегната ситуация. Говеждото месо е най-добрият източник на витамини от групата В - особено В6 и В12.
Морските водорасли: много пъти е ставало въпрос, че именно морските водорасли са богат източник на йод. Затова съчетанието на риба и водорасли е незаменимо средство за борба срещу стреса.


Морските дарове:
раците и скаридите съдържат много малко калории, но съвсем не са лишени от мазнини. В тях има и много белтъчини, витамини В6 и В12, селен - истински антиоксидант, както и цинк, който ускорява белтъчната обмяна. Цинкът, магнезият и калцият помагат на антиоксидантите да изпълняват работата си, освобождавайки организма от свободните радикали.

 

Спанакът: той е богат на желязо. Една порция спанак съдържа и 40 % от нашата дневна норма магнезий. Този минерал е призван да понижава стреса. Ако има дефицит в организма, това провокира мигрена, главоболие, умора и обща апатия.

 

Пуйката: така както постното говеждо, така и пуешкото месо съдържа успокояващия триптофан. Това е аминокиселина, както вече казахме. Но в пуйката има повече белтъчини, по-малко калории и много по-малко “тежки” мазнини.

 

Зърнени продукти: елдата, пшеницата и другите пълнозърнести продукти помагат за изработването на серотонин. И то много повече, отколкото заниманията с физически упражнения или приема на антидепресанти. Те съдържат и съединителна тъкан, която регулира нивото на захар в кръвта.

 

Много хора се отнасят с предубеждение към бобовите култури, защото се опасяват от стомашни проблеми. Но това е излишно. Проблемите със стомаха могат да се избегнат много лесно след употреба на грах. Първо, не употребявайте презрял грах. Второ - накиснете го половин час във вода, преди да го сготвите. Така ще избегнете нежеланите последствия и ще снабдите организма си с много витамини и други полезни вещества. Граха е богат на витамини от групата В, необходими за правилното функциониране на нервната система, за здравето на кожата, косата и ноктите, както и за спокоен сън.

 

Учените открили в този зеленчук и голямо количество антиоксиданти. Тези вещества забавят стареенето и защитават организма от неблагоприятното въздействие на околната среда. Грахът съдържа и много незаменими аминокиселини и растителни белтъчини, близки до животинските. При вегетарианска диета е препоръчителна честата консумация на грах.  Същото важи и за  тези, които имат проблеми със сърцето или страдат от повишено кръвно налягане. В тези случаи се препоръчва заради обилното количество калий, който се съдържа в този зеленчук.И не на последно място - от древността се знае, че грахът засилва половото влечение. Съвременните учени също потвърждават това.

 

Друго изключително полезно бобово растение е фасулът. Съществуват около 200 сорта фасул, но далеч не всички от тях могат да се употребяват за ядене, а са декоративни растения.

 

Фасулът съдържа почти всички известни на науката витамини. В него има и каротин, необходим за зрението, имунитета и здравата кожа. Има и аскорбинова киселина, която защитава от вируси, бактерии и преждевременно стареене. Продължаваме с витамин К, необходим за нормалния състав на кръвта и, разбира се, витамини от групата В.Фасулът е богат на желязо, калий, йод и други ценни микроелементи и има способността да понижава нивото на холестерол в кръвта.

 

Основното предимство на фасула обаче са веществата, които понижават нивото на захар в кръвта. Именно затова привържениците на народната медицина го смятат за прекрасно средство за лечение на диабет. Официалната медицина признава това свойство на фасула, затова все по-често го включва в диетата на диабетиците.

 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър и хроничен ентероколит - през топлите месеци

реклама
Още от Хранене
реклама
Галерия
Факти и фикции срещу махмурлук
Факти и фикции срещу махмурлук
Как да подобрим метаболизма си?
Как да подобрим метаболизма си?
12 суперхрани за мъже
12 суперхрани за мъже
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
11 грешки при отслабването. Как да ги избегнем?
Изгодни оферти
Още от Зачатие
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter