ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Фартлек – направете бягането си по-ефективно

Puls.bg   |   09 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Фартлек – направете бягането си по-ефективно

Източник: iStockphoto

Специфичното звучене на термина фартлек се дължи на шведския произход на тази дума. Това е причина терминът да не се превежда буквално, а да се използва в оригиналния си вид, в който е познат сред почти всички активно занимаващи се с бягане хора.

 

Разработен преди няколко десетилетия, днес методът фартлек се ползва все по-широко с оглед на многото здравни ползи за практикуващите го.

 

Фартлек е форма на интервална тренировка, която комбинира интензивни спринтови бягания с активни възстановителни интервали. Те се редуват последователно като бягането може да се осъществява на различни терени – от равни, до силно пресечени, включително на плажа или в планината. Така фартлек бягането може да се тренира целогодишно.

 

Внедряването на фартлек бягане в спортния режим може да превърне и най-бързо изтощяващия се човек в добър и издръжлив бегач и да помогне ползите от бягането като основно кардио упражнение да се увеличат в пъти.

 

Няма определена дистанция, която бегачът трябва да покрива по метода фартлек. Важно е да се редуват разстояния, бягани спринтово и с поне 80% от потенциала на бегача, с такива, при които той активно възстановява силите си.

 

„Активно“ възстановяване означава, че в периода на възстановяване на силите движението на тялото продължава, но с по-спокойно темпо – от спринт се преминава на леко бягане или дори ходене при начинаещите. Следва нов спринт, последван от ново активно възстановяване и прочее – с няколко повторения. Като начало може да се разчита на програма с редуване на 400-метров спринт и леко бягане или ходене в разстояние на 200 метра.

 

Фартлек позволява постепенно повишаване скоростта на бягането с времето. След всяко възстановяване следващото бягане ще бъде по-бързо и организмът бързо ще се адаптира с времето. С редовно прилагане на метода всеки човек ще усети тези ползи. Успоредно с това фартлек бягането повишава издръжливостта и общата производителност на мускулатурата и се превръща в перфектно кардио упражнение, чийто ефект се повишава прогресивно с времето.

 

 

Така фартлек тренировките помагат за по-ефективно оползотворяване на кислорода, по-интензивно горене на калории и топене на излишни мазнини. Методът е подходящ не само за поддържане на формата при активно спортуващи хора, но и за регулиране на теглото при хора със затлъстяване или наднормено тегло. Важно за тях е единствено да съобразят натоварването с индивидуалните си особености и нужди и да разчитат на специалист, който да разработи програмата за бягането им.

 

Фартлек бягането позволява внасяне на разнообразие в тренировъчния режим на всеки. Точно това прави методът все по-предпочитан от професионалисти и любители в областта на фитнеса и здравословния начин на живот. 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Еднократно завишено кръвно прави ли ме хипертоник?

реклама
Още от Фитнес и рехабилитация
реклама
Галерия
Артроза – как да отложим болките в ставите?
Артроза – как да отложим болките в ставите?
Най-сексапилните физически активности
Най-сексапилните физически активности
За крака като на звезда
За крака като на звезда
Физическата активност при диабет е от значение - 2
Физическата активност при диабет е от значение - 2
Изгодни оферти
Още от Еко среда
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising