ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Наръчник на диабетика – физическа активност

д-р Пламена Кабакчиева   |   11 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Наръчник на диабетика – физическа активност

Източник: iStockphoto

Здравословният начин на живот, включващ здравословно хранене и физическа активност, е неизменна и важна компонента от терапевтичния режим на всеки диабетик. 

 

Физическата активност дава възможност за създаване на положителни емоции у спортуващия, повишаване на самочувствието му и наред с това редица други ползи за тялото, като: понижаване на нивата на кръвната захар, артериалното налягане, подобряване на липидния профил, повишаване на издръжливостта на костите, за по-добър сън и др.

 

Кръвната захар е основно „гориво” за работещия мускул. Той я „изгаря”, като я превръща в нужната за работата му енергия. Затова физическата активност, когато е добре подбрана по време, интензивност и продължителност, подобрява стойностите на кръвната захар при диабетиците. Това важи, както за пациентите, които са на инсулинолечение, така и за лицата със захарен диабет тип 2, които провеждат лечение с перорални средства или диета.

 

Физическата активност носи и допълнителна възможност за редукция на тегло при лицата с наднормено тегло и затлъстяване.

 

Препоръките на експертите са:

  • Възрастните лица със захарен диабет трябва да имат около 150 минути седмично умерена или по-интензивна аеробна физическа активност, разпределена в 3 дни от седмицата;
  • При по-възрастните диабетици могат да бъдат подходящи спортове, повишаващи тяхната флексибилност и баланс, например йога или тай-чи;
  • Децата – трябва да отделят около 60 минути всеки ден за умерени или по-интензивни аеробни упражнение и поне 3 пъти в седмицата за укрепващи мускулно-скелетната система активностти;

От съществено значение е всеки човек да избере дейности, които са му приятни, постижими и устойчиви, например: разходка в парка, крос с домашния любимец или без него, плуване, танци, боулинг, колоездене, голф, игра с деца и много други. 

 

Дори и да не успявате да спазвате точните препоръки, знайте, че най-важното е да намалите времето прекарано в седнало положение, като работа пред компютъра, гледане на телевизия и др. По-добре на всеки 30 минути (време, прекарано в седнало положение) имате ставане, разходка или друг вид физическа активност.

 

Защо това е много важно?

Изследванията доказват, че спазването на активен начин на живот подобрява гликемичния контрол, като за интервал от 8 седмици при лица със захарен диабет тип 2 нивата на гликирания хемоглобин са спаднали с 0,66%, при иначе липса на промяна в нивата на индекса на телесна маса. 

 

Физическата активност би могла да отложи изявата на захарния диабет при лица, които имат предразположение за това – например са с предиабет.

 

При пациентите с тип 1 захарен диабет  трябва да се има предвид, че физическата активност може да създаде опасност от хипогликемия. Същото важи и за тип 2 диабетиците, които се лекуват със сулфанилурейни препарати или Репаглинид. Този вид медикаменти повишават секрецията на инсулин от панкреаса скоро след приема им, по независим от нивата на кръвната захар механизъм. Затова трябва да се познават някои правила.

 

Преди физическата активност е желателно кръвната захар да е между 5-7 ммол/л. Ако кръвната захар е под 5,6 ммол/л приеме храна и отложите плануваното спортно занимание за по-късно.

 

Физическа активност и хронични усложнения на диабета

 

Трябва да се има предвид, че при лицата с тежка непролиферативна ретинопатия или пролиферативна ретинопатия има повишен риск от кръвоизлив в стъкловидното тяло или отлепване на ретината при по-интензивна и тежка физическа активност. При тези пациенти се препоръчва предварително да се извърши консултация с офталмолог и да се оцени индивидуалния риск преди спортното начинание.

 

При лицата с диабетна полиневропатия изборът на удобни обувки е от изключителна важност при упражняването на накакъв спорт. Това хронично усложнение е свързано с намаляване на сетивността към болка и натиск и има по-голям риск от образуване на язви. Преди и след всяка физическа активност краката трябва да се щателно проверяват за рани и ако те са налице - навременно лекуват. 
3999
 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Еднократно завишено кръвно прави ли ме хипертоник?

реклама
Още от Фитнес и рехабилитация
реклама
Галерия
Артроза – как да отложим болките в ставите?
Артроза – как да отложим болките в ставите?
Най-сексапилните физически активности
Най-сексапилните физически активности
За крака като на звезда
За крака като на звезда
Физическата активност при диабет е от значение - 2
Физическата активност при диабет е от значение - 2
Изгодни оферти
Още от Хомеопатия
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising