ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Проф. Петрова: Балансираното хранене помага да се възстановим след вирусни заболявания и грип

Puls.bg   |   07 януари 2010   |   Коментари 0
   
   
Проф. Петрова: Балансираното хранене помага да се възстановим след вирусни заболявания и грип

Как да се храним през зимния сезон, за да повишим имунитета си и да се предпазим от вирусни заболявания, специално за puls.bg обяснявя проф. Стефка Петрова.


Проф. Петрова е специалист в областта на храненето и хранителната токсикология, национален консултант по хранене и диететика, директор на Националния център по опазване на общественото здраве, участва в работни групи към Европейската комисия в областта на храненето и хранителната политика.

 

І-ва част можете да видите тук


Правилното и здравословно хранене може да помогне на организма ни да се възстанови и след прекарано вирусно заболяване или грип.
 


В първите дни на развитието на грипа, както и при други вирусни и бактериални инфекции апетитът естествено намалява. Това се дължи на т.нар. цитокини – вещества, които се освобождават от макрофагите и други имунни клетки като отговор на вирусната или бактериална инфекция. Ако човек не се чувствате гладен, не е нужно да се насилва да се храни. Препоръчително е за ден-два  да се пият много течности и да се консумират повече течни храни като хранителни бульони, супи (особено препоръчителна е пилешката супа). Усвояването на течни храни изисква много по-малко енергия, отколкото храносмилането на твърди храни. Това означава, че организмът ще има повече енергия да се бори с грипната инфекция. Пиенето на много течности е особено важно – необходимо е да се пият поне по 6- 8 чаши дневно. Течностите предотвратяват обезводняването, което може да настъпи в резултат на повишената температура, помагат за детоксикацията на организма, за разреждането на секретите в дихателните пътища. Препоръчва се горещи бульони, билкови чайове, зеленчукови сокове, разредени плодови сокове.


След грип или вирусно заболяване, трябва да се започне постепенно захранване, като не се препоръчва претоварване на организма с приемане на големи количества храна. Тя обаче трябва да бъде с висока хранителна стойност и да съдържа високи дози витамини, минерали и белтъци. Така например, препоръчително е вместо подсладени газирани напитки, с високо съдържание на въглехидрати, да се пият млечни напитки, прясно приготвени плодови и зеленчукови сокове. За периода след прекарана вирусна инфекция са подходящи млякото и млечните продукти с нисък процент на мазнини, които ще доставят на организма лесносмилаем белтък. Препоръчва се консумацията на риба, която е богата на белтъци и омега 3-мастни киселини, но е лесно смилаема и не натоварва стомашночревния тракт.


Полезни са и мазнините в ядките, които съдържат също омега-3 мастни киселини. Те са представени главно от алфа-линоленовата киселина, която не  е дълговерижна, но от нея в организма се образуват дълговерижните омега-3 мастни киселини, които имат подкрепящо имунните функции и антивъзпалително действие.


Препоръчително е да се избягва консумацията на захар и богати на захари храни, тъй като те също увеличават отделянето на цитокини.


В отговор на вирусната или бактериална инфекция от левкоцитите се освобождават свободни радикали, които при натрупването си могат да предизвикат “оксидативен стрес” и да увредят нормалните клетки. Ето защо , за правилното функциониране на имунната система е важно да се поддържа адекватен антиоксидантен статус в организма.  


Приемът на храни и напитки, богати на вещества с антиоксидантно действие (витамин С, каротени, витамин Е, цинк, селен, биофлавоноиди и др.) е важно за преодоляване на вредните последствия от вирусните и бактериални инфекции. От друга страна самите антиоксиданти имат специфично антивирусно и антибактериално действие. Плодовете из зеленчуците, особено тези с ярки и наситени цветове - „цветовете на светофара“ са богати на антиоксидантте витамин С, каротени, биофлавоноиди. Зеленият и черният чай също са прекрасни източници на биофлавоноиди.  Други антиоксиданти са редица ензими, които участват в антиоксидантната система. Като кофактори на тези ензими служат някои минерални вещества като цинк, селен, м, манган. Тези минерални вещества са с високо съдържание в пълнозърнестите храни, в бобовите храни, в месото.


В никакъв случай храненето не трябва да е бедно да белтъци. Хората, които са на вегетарианска диета могат да построят достатъчно добре хранителния си режим, за да получават пълноценен белтък. Белтъците  са необходими за синтеза на имуно-активни молекули и рецептори  и трябва да присъстват в достатъчни количества в дневния хранителен прием.


Диети само на плодове и зеленчуци, или на сокове, в никакъв случай не трябва да се прилагат  за по-дълго време. Разбира се, при пациенти със затлъстяване, може да се прилага веднъж седмично разтоварващ ден, през който да се редуцира хранителния прием и да се приемат само плодови сокове, чай и течности. Това обаче не трябва да продължава дълго време, защото нарушава имунитета на организма.


Не е задължително белтъците да са от животински произход. Техните растителни алтернативи са бобовите храни, зърнени храни и ядки. Всеки един от тези видове храни, сам по себе си има недостатъчност на определени  аминокиселини. Съчетанието им обаче, дава много добро комплементиране на белтъка и тази недостатъчност се компенсира.
Течностите също са важни за добрата хомеостаза на организма.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остеоартрит – студът го обостря

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Здравен дебат
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising