ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Как действа кетогенната диета?

Боряна Иванова-Огнянова, маг. фарм.   |   14 юни 2018   |   Коментари 0
   
   
Как действа кетогенната диета?

Източник: iStockphoto

Кето - или кетогенната диета е нисковъглехидратна диета, която превръща организма в машина за изгаряне на мазнини. Доказани са ползите от този режим при милиони хора по света.

 

Кето- в кетогенната диета идва от факта, че този тип на хранене кара организма да произвежда малки молекули, източници на енергия, наречени кетони. Те са алтернативно гориво за организма, когато кръвната захар (глюкоза) е с ниски нива.

 

Кетоните се произвеждат, когато внасяте в организма си минимални количества въглехидрати (които веднага се трансформират в кръвна захар) и умерени количества протеини (по-големите количества протеин също се трансформират до кръвна захар).

 

Кетоните се синтезират в черния дроб от мазнини. Те се използват като гориво за тялото и мозъка. Мозъкът е най-големият консуматор на енергия, източници на енергия за него могат да са глюкозата или кетоните.

 

При кетодиетата организмът започва да си набавя енергия, разграждайки мазнините. Нивата на инсулин се понижават, горенето на мазнини са повишава многократно. Достъпът до натрупаните мазнини става много лесен. Чудесен режим за сваляне на килограми. Кетодиетата има и други предимства – почти не усещате глад, раздразнителност и липса на концентрация. Едновременно с това осигурявате на тялото си стабилен източник на енергия.

 

 

Кой не може да спазва кетогенната диета?

  • Диабетици на медикаментозно лечение (перорални продукти или инсулин);
  • Хипертоници;
  • Кърмачки

 

При тези групи кетогенната диета не е препоръчителна, или се прилага след съобразяване към индивидуалните нужди.

 

Какво се яде при кетогенната диета?
При този режим се набляга на мазнини, умерени количества протеини и минимални количества въглехидрати. Ще се наложи да ограничите въглехидратния прием до 50 г на ден. Колкото са по-малко въглехидратите, толкова по-ефективна е диетата.

 

Опитвайте се да избягвате храни богати на захар и нишесте. Такива храни са: хляб, картофи, паста, ориз, бира, безалкохолни напитки (газирани и негазирани).

 

В кетодиетата, се елиминират въглехидратните храни, храната трябва да се състои предимно от мазнини и умерено количество протеини. Правило в този режим е 5% от енергията на организма се набавя от въглехидрати, 15-25% от протеини и около 75% от мазнини.

 

Какви напитки можете да си позволявате?
Вода, кафе, чай – можете да пиете колкото искате, разбира се без да използвате подсладители и особено захар. Малки количества мляко или сметана в кафето също са позволени. Можете да си позволите и чаша червено вино или шампанско на ден.

 

Напитки с високо съдържание на въглехидрати, които трябва да избягвате са: фрешове, смутита, капучино, шейкове, студен чай, енергийни напитки.

 

От алкохолните напитки позволени са: уиски, сухо мартини, бренди, водка, текила

 

Избягвайте: коктейли – блъди мери, маргарита, космополитан, ром и кола, бира.

 

Зеленчуци. Правило при кетодиетата е: надземните зеленчуци са с ниско въглехидратно съдържание. Подземните или кореноплодните зеленчуци традиционно са богат източник на въглехидрати.


Можете да консумирате спанак, авокадо, маслини, домати, зелена салата, аспержи краставици, зеле, карфиол, зелен боб, чушки, броколи, тиквички, патладжан.

 

Избягвайте: моркови, лук, пащърнак, цвекло, ряпа, целина, картофи, сладки картофи.

 

Плодове. Те са богати на въглехидрати, от там идва и сладкият им вкус. При кеторежимът можете да консумирате в умерени количества малини, къпини, ягоди, боровинки. За добри резултати избягвайте останалите плодове. Череши, киви, грозде, банан, портокал, мандарина, диня, ананас – всички те са богат източник на въгехидрати.

 

Ядки. Позволени ли са ядките в кетодиетата? И да и не, зависи от ядките. Нисковъглехидратни ядки са макадамия, бразилски орех, пекани (вид северноамерикански орехи). Със средно съдържание на въглехидрати са лешници, бадеми, орехи, фъстъци. Забранени в кетодиетата са кашу,шамфъстък.

 

Междинни закуски. Ако огладнявате между храненията можете да включите междинни закуски, отговарящи на кеторежима. Такива са яйца, сухи мезета, сирене, авокадо, маслини, ядки. Ако огладнявате твърде скоро след хранене, опитайте се да добавите още мазнини към диетата си. 

 

Мазнини и сосове. Повечето храни добиват завършен вид след добавяне на малко зехтин или сос. Ето какви мазнини и сосове можете да използвате и пак да останете кето.

 

Спокойно можете да си позволите масло, сметана, кремасирене, майонеза, зехтин, сос айоли, сос табаско, кокосово масло, соев сос, гуакамоле.

Избягвайте кетчуп, кленов сироп, песто, барбекю сос, горчица.

 

Поинтересувайте се и ще намерите много рецепти в съответствие с кетодиетата. При този хранителен план гладуването няма да е голям проблем.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Обратно на училище - съвети за здрави детски зъби

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Холестерол - 7 основни факти
Холестерол - 7 основни факти
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Изгодни оферти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter