ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Храненето при кърмачки

Боряна Иванова-Огнянова, маг. фарм.   |   14 март 2018   |   Коментари 0
   
   
Храненето при кърмачки

Източник: iStockphoto

Важно е да подчертаем, че храната няма за цел да увеличи лактацията. Стимулиране на лактацията се осъществява в най-голяма степен от сукането на кърмачето и допълнително изцеждане след това.

 

Целта на диетата при кърмещите майки е да се подобри качественият състав на кърмата, за да бъде тя пълноценна, съдържаща всички необходими нутриенти. Когато нивата на основни витамини и минерали са ниски те приоритетно преминават в кърмата и се получава дефицит в организма на майката.
За това е от изключителна важност пълноценното хранене по време на кърмене.

 

Някои майки се отказват да кърмят, защото са чували, че ще трябва да се откажат от любими храни като шоколад, кафе и др. Подобно схващане е неприемливо. Няма доказателства, че е вредно за бебето, ако майката пие по едно кафе на ден или 2-3 блокчета шоколад. Разбираемо цигарите и алкохолът се изключват напълно.

 

Кърмачката може да яде всички храни, с които е свикнала. Няма основание да се тревожи, че ако яде сушени сливи, бебето ще има разстройство. Вярно е, че понякога стомахчето на бебето не понася някои храни, които майката е консумирала. Естествено, ако това се случи няколко пъти, тя може да се откаже от тях.

 

Приемайте разнообразна и пълноценна храна. Задължително е в кърмата да има големи количества калций, необходим за бързия растеж на костите. Ако майката приема недостатъчно калций , той ще се извлече от нейните кости. Погрешно е схващането, че калцият се извлича от зъбите на майката и кърменето непременно означава поява на кариеси. За да си набавите необходимият калций консумирайте мляко и млечни продукти, сусамов тахан (богат източник на калций), бадеми, смокини, зелени листни зеленчуци.

 

 

Яжте много плодове и зеленчуци всеки ден. Приемът на пресни плодове и зеленчуци трябва да е поне 5-6 пъти на ден. За да си набавите необходимото количество витaмин C, два пъти през деня плодовете и зеленчуците трябва да бъдат сурови и да включват домати, зеле, чушки ягоди, малини, шипки, боровинки и т.н. Избягвайте цитрусите. Възможно е те да са причина за колики при бебето. Като, разбира се това не е общовалидно правило за всички. Витамин А ще си набавите от моркови, домати, коприва, картофи. Освен пресни, плодовете и зеленчуците могат да бъдат консервирани, замразени или сушени.

 

Месо – поне една обилна порция, за предпочитане две, за деня. Червеното месо е богат източник на желязо и арахидонова киселина. Последната е важна за развитието на мозъка, очите и нервната система. Черният дроб е особено полезен и от време на време трябва да бъде включван в менюто, но не прекалявайте с него.

 

Риба. Последните проучвания твърдят, че не трябва да се консумира много риба по време на кърмене и бременност, поради съдържание на тежки метали и замърсеността на водите. Но рибата е богат източник на омега мастни киселини. Те подпомагат развитието на мозъка, зрението, двигателните умения, добрата работа сърцето. Предпочитайте по-мазни риби – скумрия, сардина, риба тон, сьомга. Те са богати на полиненаситени мастни киселини.

 

Яйца. Яжте поне 4-5 яйца седмично, ако нямате фамилна обремененост от сърдечни заболявания.

 

Тестени изделия и хляб. Избирайте тестени изделия от пълнозърнесто брашно, три пъти дневно. Те са богат източник на витамините от група B.

 

Течности. За да имате достатъчно кърма, поемайте много течности – предимно вода. Соковете също са от полза, но са допълнителен източник на въглехидрати, които може да са причина за напълняване. Ще имате нужда от поне 2 л вода всеки ден. Винаги дръжте голяма бутилка вода близо до себе си, докато кърмите. Индикация, че не поемате достатъчно течности е, ако урината ви изглежда много тъмна или има силна миризма. Млякото също е добър вариант да си набавите необходимото количество течности.

 

Алкохол и кофеин. Избягвайте алкохола докато кърмите. Необходими са около 3ч. на една чаша алкохол да напусне организма ви. Ако искате да консумирате алкохол можете да изцедите кърма предварително. 
Контролирайте приема на кофеин, големи количества могат да превъзбудят бебето. Същото се отнася и за шоколада. Това не означава да ги изключите изцяло от менюто си.
 

Боб и бобови култури. Въпреки богатото съдържание на витамини, ограничавайте приема на боб, леща и т.н. Те могат да предизвикат колики у кърмачето.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Варицела и бременност - опасна ли е?

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Холестерол - 7 основни факти
Холестерол - 7 основни факти
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Изгодни оферти
Още от Здрав ум
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter