ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Режим на хранене при висок холестерол и триглицериди

д-р Александра Игнатова   |   30 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Режим на хранене при висок холестерол и триглицериди

Източник: iStockphoto

Липидите, редом с протеините, са основополагащ градивен елемент за всяка една клетка. Свойствата на мазнините им позволяват да изпълняват чудесно ролята на бариера. Ето защо те са незаменими в изграждането на различни мембрани в клетката. В последната се изпълняват множество ензимни процеси и обособяването им в различни структури – органели като митохондрии, ендоплаземен ретикулум, лизозоми и др. – е необходимо за правилното им изпълнение.


Всеки елемент в живия организъм е полезен, само ако е правилно съчетан пропорционално с останалите, а недоимъкът или излишъкът на което и да е вещество може да причини болестен процес.


Това важи разбира се и за мазнините. Определяне на кръвните нива на холестерол и триглицериди е важен момент в профилактикта на сърдечно-съдовите заболявания. Установяването на покачване на нивата им изисква повишено внимание и промяна в режима на хранене и движение.

Хиперлипидемия

Мазнините не се придвижват свободно в кръвта, те са свързани в комплекси с протеини, образувайки липопротеинови комплекси. Съществуват различни видове белтъци, които придават и различни свойства на комплексите. Широко разпространени са „добрият“ и „лошият“ холестерол. Белтъците на лошия (LDL) са такива, които опосредстват отлагането на мазнините по тъканите, това е и холестеролът, който участва в образуването на атерогенните плаки по стените на кръвоносните съдове.


За сметка на това добрият холестерол (HDL) има такива свойства, че изнася мазнините от тъканите и кръвоносните съдове към черния дроб за метаболизъм и преобразуване.


Ето защо не само покачването на холестерола като цяло е индикатор за проблем, но и намаляването на HDL също е признак за това.


Хранителният режим при покачване на тези показатели трябва да се спазва средно 3 месеца, след което те да бъдат отново изследвани за проследяване на ефекта. Ако той не е задоволителен, освен с диета, усилията в намаляването им може да се подкрепят и от медикаменти.

 

Принципи на режима при хиперхолестеролемия (висок холестерол)

  1. Ограничаване на храните, богати на холестерол – жълтъци, тежко месо като агнешното и овчето;
  2. Намаляванена наситените мазнини – краве масло, сирена, колбаси;
  3. Преимуществен прием на растителни мазнини – като например зехтинът;
  4. Увеличаване консумацията на растителни фибри от плодове, зеленчуци и многозърнести хлябове;
  5. Упражняване на редовна физическа активност;
  6. Ограничаване консумацията на алкохол.

Хранителен избор при високи триглицериди

Това състояние изисква редукция на излишното телесно тегло. Ежедневната физическа активност също помага за намаляване нивата на триглицеридите и е силно препоръчителна.

  • Меса, риба, яйца – препоръчва се с предимство да се консумират нетлъстите меса – свинско, телешко и говеждо също са приемлив избор ако се използват слабите на мазнина части, но да не се прекалява. Заешкото е подходящо. От птиците – да се използват без кожата.

Рибата е препоръчително да присъства в менюто поне 3 пъти седмично. За нейната обработка, както и тази на месото важи правилото – без пържене!


Саламите, колбасите, кренвиршите и другите преработени месни продукти трябва да се избягват.


Яйцата са важен източник на витамини и не е нужно да се изключват напълно от менюто. Цели яйца – не повече от 3-4 на седмица; единствено белтък – няма ограничение.

  • Млечни продукти – още един ценен източник на белтъчини, както и на калций. Присъствието им в менюто е важно, но трябва да претърпи промени – да се предпочитат нискомаслените варианти.  Нека, където е възможно, сиренето да се заменя от изварата, а киселото мляко да бъде под 2% масленост.

Максимално да се ограничат мазните сирена, пълномаслените кисели млека, както и употребата на животинска сметана в готвенето.

  • Плодове и зеленчуци – преимущество да имат пресните плодове и зеленчуци. При използване на несезонни продукти да се изолзват замразени такива, а не от компоти, туршии и др. богати на сол или захар.

Картофите – варени или печени, но не и пържени или във вид на купешки чипс.

  • Зърнени храни – Да се използват пълнозърнести продукти, богати на фибри. Те не само подобряват храносмилането, но и спадат към „бавните въглехидрати“ с нисък гликемичен индекс – т.е. предизвикват по-плавно покачване нивото на инсулина. Последният има отношение към трансформирането на излишните въглехидрати в мазнини.
  • Напитки – вода – чиста или овкусена с плодове, но не и със захар, чай, кафе – да не се прекалява, ограничаване до изключване на алкохола. Сокове – прясно изцедени плодови и зеленчукови сокове, но да се внимава с количеството и да не се консумират пакетирани и обогатени със захар.
  • Мазнини – мазнините да са растителни – зехтин, и да се използват предимно сурови.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
С АГ класацията ни „Специалистите, на които имам доверие“ ще отличим най-добрите в бранша

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Фитнес и рехабилитация
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising