ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Режим на хранене при висок холестерол и триглицериди

д-р Александра Игнатова   |   30 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Режим на хранене при висок холестерол и триглицериди

Източник: iStockphoto

Липидите, редом с протеините, са основополагащ градивен елемент за всяка една клетка. Свойствата на мазнините им позволяват да изпълняват чудесно ролята на бариера. Ето защо те са незаменими в изграждането на различни мембрани в клетката. В последната се изпълняват множество ензимни процеси и обособяването им в различни структури – органели като митохондрии, ендоплаземен ретикулум, лизозоми и др. – е необходимо за правилното им изпълнение.


Всеки елемент в живия организъм е полезен, само ако е правилно съчетан пропорционално с останалите, а недоимъкът или излишъкът на което и да е вещество може да причини болестен процес.


Това важи разбира се и за мазнините. Определяне на кръвните нива на холестерол и триглицериди е важен момент в профилактикта на сърдечно-съдовите заболявания. Установяването на покачване на нивата им изисква повишено внимание и промяна в режима на хранене и движение.

Хиперлипидемия

Мазнините не се придвижват свободно в кръвта, те са свързани в комплекси с протеини, образувайки липопротеинови комплекси. Съществуват различни видове белтъци, които придават и различни свойства на комплексите. Широко разпространени са „добрият“ и „лошият“ холестерол. Белтъците на лошия (LDL) са такива, които опосредстват отлагането на мазнините по тъканите, това е и холестеролът, който участва в образуването на атерогенните плаки по стените на кръвоносните съдове.


За сметка на това добрият холестерол (HDL) има такива свойства, че изнася мазнините от тъканите и кръвоносните съдове към черния дроб за метаболизъм и преобразуване.


Ето защо не само покачването на холестерола като цяло е индикатор за проблем, но и намаляването на HDL също е признак за това.


Хранителният режим при покачване на тези показатели трябва да се спазва средно 3 месеца, след което те да бъдат отново изследвани за проследяване на ефекта. Ако той не е задоволителен, освен с диета, усилията в намаляването им може да се подкрепят и от медикаменти.

 

Принципи на режима при хиперхолестеролемия (висок холестерол)

  1. Ограничаване на храните, богати на холестерол – жълтъци, тежко месо като агнешното и овчето;
  2. Намаляванена наситените мазнини – краве масло, сирена, колбаси;
  3. Преимуществен прием на растителни мазнини – като например зехтинът;
  4. Увеличаване консумацията на растителни фибри от плодове, зеленчуци и многозърнести хлябове;
  5. Упражняване на редовна физическа активност;
  6. Ограничаване консумацията на алкохол.

Хранителен избор при високи триглицериди

Това състояние изисква редукция на излишното телесно тегло. Ежедневната физическа активност също помага за намаляване нивата на триглицеридите и е силно препоръчителна.

  • Меса, риба, яйца – препоръчва се с предимство да се консумират нетлъстите меса – свинско, телешко и говеждо също са приемлив избор ако се използват слабите на мазнина части, но да не се прекалява. Заешкото е подходящо. От птиците – да се използват без кожата.

Рибата е препоръчително да присъства в менюто поне 3 пъти седмично. За нейната обработка, както и тази на месото важи правилото – без пържене!


Саламите, колбасите, кренвиршите и другите преработени месни продукти трябва да се избягват.


Яйцата са важен източник на витамини и не е нужно да се изключват напълно от менюто. Цели яйца – не повече от 3-4 на седмица; единствено белтък – няма ограничение.

  • Млечни продукти – още един ценен източник на белтъчини, както и на калций. Присъствието им в менюто е важно, но трябва да претърпи промени – да се предпочитат нискомаслените варианти.  Нека, където е възможно, сиренето да се заменя от изварата, а киселото мляко да бъде под 2% масленост.

Максимално да се ограничат мазните сирена, пълномаслените кисели млека, както и употребата на животинска сметана в готвенето.

  • Плодове и зеленчуци – преимущество да имат пресните плодове и зеленчуци. При използване на несезонни продукти да се изолзват замразени такива, а не от компоти, туршии и др. богати на сол или захар.

Картофите – варени или печени, но не и пържени или във вид на купешки чипс.

  • Зърнени храни – Да се използват пълнозърнести продукти, богати на фибри. Те не само подобряват храносмилането, но и спадат към „бавните въглехидрати“ с нисък гликемичен индекс – т.е. предизвикват по-плавно покачване нивото на инсулина. Последният има отношение към трансформирането на излишните въглехидрати в мазнини.
  • Напитки – вода – чиста или овкусена с плодове, но не и със захар, чай, кафе – да не се прекалява, ограничаване до изключване на алкохола. Сокове – прясно изцедени плодови и зеленчукови сокове, но да се внимава с количеството и да не се консумират пакетирани и обогатени със захар.
  • Мазнини – мазнините да са растителни – зехтин, и да се използват предимно сурови.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Системният лупус може да имитира всички други болести

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Бебе. Кърмене.
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter