ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Наръчник на диабетика: Правилен хранителен режим, част 2

д-р Пламена Кабакчиева   |   04 януари 2018   |   Коментари 0
   
   
Наръчник на диабетика: Правилен хранителен режим, част 2

Източник: iStockphoto

Трите основни групи хранителни вещества, които набавят енергия за организма са въглехидратите, белтъците и мазнините. От тях въглехидратите са основен източник на енергия – 50-60% от храната ни трябва да се състои от тях. Мазнините доставят около 25-30%, а белтъците около 15 % от нужната ни енергия. 

 

Групата на въглехидратите е много разнородна, като отделните видове въглехидратни храни по различен начин покачват нивото на кръвната захар. Различават се три групи:

 

  1. Бързи въглехидрати – повишаващи много бързо нивото на кръвната захар;
  2. Бавни въглехидрати – разграждането им изисква време, поради което кръвната захар се повишава по-бавно и умерено;
  3. Практически неповишаващи нивата на кръвната захар – в тази група са включени зеленчуците. 

 

Бързите въглехидрати се препоръчва да се избягват от диабетиците, освен в случаите на хипогликемия. 

 

Групата на бавните въглихидрати е много разнообразна и те се препоръчва да се включват в дненото меню на диабетика. Най-добрият начин за изчисляване на препоръчителното количество въглехидрати, съдържащи се във всяка от тях е като се използва така наречената „Система за взаимно заменяне на въглехидратаните храни”. В основата на тази система стои т.нар. хлебна единица

 

Тя се използва за изчисляване на количеството на въглехидратите в даден хранителен продукт. Една хлебна единица отговаря на 12 грама въглехидрати. Например ½ филия бял хляб съдържа 12 грама въглехидрати и следователно отговаря на 1 хлебна единица. Същото количество въглехидрати се съдържа в ¼ литър прясно мляко; 1 средно голям картоф; 9 зърна грозде; ½ средно голям банан; 2 супени лъжици сварен бял ориз; 1 малка ябълка.
Това означава, че ако изядете ½ филия бял хляб или ½ средно голям банан, кръвната Ви захар ще се повиши еднакво, тъй като те съдържат еднакво количество въглехидрати. 

 

Съществуват таблици на хлебните единици, чрез които всеки човек може лесно да прецени какво количество от даден хранителен продукт може да консумира. 

 

Дневното количество хлебни единици, които трябва да консумира диабетикът зависи от телесното му тегло, респективно от калориите, които са му нужни, за да го поддържа нормално (ако е такова), да го намали (ако е наднормено) или да го увеличи (ако е поднормено). Режимът се определя от лекуващия ендокринолог. 

 

Зеленчуците съдържат основно целулоза, която е сложен въглехидрат и за нейното усвояване е необходимо разграждането и до по-прости захари. Допълнително те съдържат и големи количества несмилаеми растителни фибри, които значително забавят усвояването на въглехидратите. Затова те на практика не влияят върху нивото на кръвната захар и могат да се употребяват в неограничени количества. В тази група влизат всички зеленчуци – зелен фасул, спанак, лапад, домати, чушки (зелени и червени), краставици, моркови, зеле, карфиол и др.

 

 

 

С повишено внимание човек трябва да се отнася към варивата и картофите, които също са зеленчуци, но по-скоро спадат в групата на бавните въглехидрати и за тях се препоръчва изчисляването на хлебни единици.

 

Мазнините и белтъците са изключително необходими хранителни вещества за организма, набавящи незаменими аминокиселини, мастноразтворими витамини, омега-3-мастни киселини и др. Те не повишават нивата на кръвната захар и при тях не е необходимо изчисляването на хлебни единици.

 

Мазнините съдържат два пъти повече калории от въглехидратите. При изгарянето на 1 грам мазнини се набавят 9 килокалории енергия. Това трябва да се има предвид при лицата с наднормено тегло и затлъстяване и съответно в хранителния им режим да се намали количеството на приетите мазнини.

 

В дневното меню на диабетика се препоръчва да присъстват храни богати предимно на мононенаситени и полиненаситени мастни киселини, т.е. мазнини от растителен произход. 

 

Белтъците са градивен материал за клетките на организма. Калорийното им съдържание е еднакво с това на въглехидратите. При изгарянето на 1 грам белтъци се набавят 4 килокалории енергия.

 

Количеството на приеманите от диабетика белтъци не трябва да е по-голямо от това на хората без диабет. Дори при лицата със съпътстваща диабетна нефропатия се препоръчва намаляване на дневното количество на приетите белтъци.
 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Жълтеница при новороденото - къде е границата с физиологичното състояние?

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Актуално
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising