ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Дефицит на желязо – преодолява се с правилно хранене

Puls.bg   |   27 септември 2017   |   Коментари 0
   
   
Дефицит на желязо – преодолява се с правилно хранене

Източник: iStockphoto

Желязото е ключов микроелемент за човешкия организъм. Той има незаменима роля за кръвотворните функции. Използва се при синтезата на хемоглобин – основният структурен белтък на еритроцитите, подсигуряващ преноса на кислород към клетките и на въглероден диоксид към белия дроб. Трайният дефицит на желязо се асоциира с нарушаване на кръвотворните функции и развитие на желязодефицитна анемия.
 
До дефицит на желязо се стига в три случая – при затруднено усвояване на желязото в чревния тракт, при ускорена загуба на микроелемента и най-вече при намален негов прием. Този есенциален микроелемент трябва да постъпва редовно в организма и това може да стане с приема на храни богати на желязо.
 
При дефицит на желязо – железен хранитрелен режим
 
Дефицитът на желязо е водещият хранителен дефицит в световен мащаб. Сериозни проблеми с ежедневното му набавяне в достатъчни дози изпитват и деца, и възрастни. Това налага да се познават най-богатите на желязо храни и те да се превърнат в основна част от хранителния режим на засегнатите.
 
Като източник на желязо може да се ползват и животински, и растителни продукти. По-лесно усвоимо и с по-голямо значение за човека обаче е желязото, съдържащо се в храните от животински произход.
 
Най-мощните източници на желязо сред животинските храни включват:
  • Крехкото говеждо месо;
  • Пуешкото;
  • Пилешкото;
  • Рибата;
 
Сред растителните храни, които също може да осигурят високи дози желязо, се открояват:
  • Бобовите култури;
  • Листните зеленчуци – спанак, коприва, целина;
  • Пълнозърнестите продукти;
 
 
За осигуряване на оптимално усвояване на желязото е необходимо приемът на богати на желязо храни да се комбинира с повишен прием на витамин C. Доказано е, че той улеснява транспортирането на химичния елемент от чревния тракт към кръвта.
 
Подобряването на хранителния режим е ключова стъпка за трайно компенсиране на железния дефицит. Добре би било посочените храни, богати на желязо, да се приемат редовно от всеки, защото дефицитът на желязо често не провокира отчетлива симптоматика до момента, в който не се стигне до желязодефицитна анемия. Така рационалният хранителен режим се явява ефективно средство и за превенция на риска от усложнения.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Холестерол - 7 основни факти
Холестерол - 7 основни факти
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Изгодни оферти
Още от Здравен дебат
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter