ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Доц. Теодора Ханджиева-Дърленска: Хипертониците да хапват по 20 сурови ядки на ден

Puls.bg   |   04 май 2017   |   Коментари 0
   
   
Доц. Теодора Ханджиева-Дърленска: Хипертониците да хапват по 20 сурови ядки на ден

Източник: Личен архив

Доц. Теодора Ханджиева-Дърленска, д.м. е защитила две докторски степени в областта на храненето и затлъстяването в България и Дания. През 2010 г. взема специалност по фармакология, а през 2014 г. и специалност „хранене и диететика”. Научните й интереси са в областта на храненето, затлъстяването, ендокринологията и фармакологията.
 
 - Д-р Дърленска, доколко високото кръвно налягане (хипертония) се повлиява от храненето?
 
Без медикаментозна терапия няма как да се повлияе артериалната хипертония. Но правилното хранене и добрата физическа активност могат, допълнително с лечението, да помогнат за регулиране на кръвното налягане. Статистиката показва, че над 400 000 българи са с артериална хипертония. Но има и много хора, които са с недиагностицирано заболяване или пък са в прехипертонично състояние. Тази тревожна статистика е свързана с големите мащаби на затлъстяването и наднорменото тегло на населението в България – с наднормено тегло са 60% от хората над 18-годишна възраст, 20% са със затлъстяване. Така че много често хипертоникът е и пълен. Затова една от първите препоръки на кардиолозите към пациентите с артериална хипертония е промяна на начина им на живот, включително редукция на теглото. Световната здравна организация препоръчва плавно намаляване на теглото – от 5 до 10% в рамките на шест месеца. Защото много проучвания показват, че редукцията на теглото с 1 кг води до намаляване на кръвното налягане с един живачен стълб. 
 
 - Какво трябва да се промени в начина на хранене на хипертоника?
 
В световен мащаб две са най-изследваните диети за превенция и лечение на артериална хипертония и сърдечносъдови заболявания. Това е DASH диетата (диетологичен подход за спиране на артериалната хипертония) и средиземноморската диета. Средиземноморската диета съдържа изобилие от растителни храни, минимално обработени, предимно сурови, пресни плодове, зехтин, млечни храни, пиле, риба в ниски до умерени количества, по-малко от 5 яйца за седмица, червени меса – рядко, вино в ниски количества – 1–2 чаши дневно за мъже, 1 чаша за жени. 
 
Винаги при артериална хипертония се препоръчва диетологичен подход, който включва на първо място увеличаване консумацията на плодове и зеленчуци. Те трябва да са минимум 400 г дневно, за да набавят необходимите витамини, минерали, целулоза и други вещества, които имат значение за здравето на сърцето и на цялата сърдечносъдова система. Приемът на фибри чрез плодовете и зеленчуците и пълнозърнестите храни трябва да е над 25 г дневно. 
 
Препоръчва се също консумация на зърнени храни и ядки. Американската диетологична асоциация е установила, че са необходими 20 броя сурови бадеми всеки ден като междинна закуска. Така се профилактират сърдечносъдовите заболявания. В България се консумират много орехи и за нашите условия 20-те ядки може да са орехови, но би могло да се вземат и бадеми. Ядките трябва да са сурови и да не са солени. При термичната обработка се губи съдържанието на есенциални мастни киселини, които дават здравословния им ефект, а ненаситените мастни киселини са много важни за състоянието на сърдечносъдовата система. 
 
Третата препоръка е консумация на растителни мазнини, по-малък прием на наситени мазнини от животински произход и най-вече по-ниска консумация на червени меса и колбаси. Препоръката за най-много 2–3 пъти седмично месо е на базата на данните, че честата консумация на червени меса би могла да увеличи риска от ракови заболявания, както и високото съдържание на насителни мастни киселини, които увеличават атерогенния риск. 
В последните години много се говори за спазване на традициите в храненето. На Балканите например характерната растителна мазнина, която се използва, е слънчогледовото олио. Ето защо бих препоръчала хипертониците у нас да използват слънчогледово олио, което не отстъпва по хранителни качества на зехтина. Освен това диетата трябва да е достъпна за хората, защото не всеки може да си позволи качествен зехтин.
 
 
Много важна част от диетата на хипертоника е консумацията на риба и рибни продукти поне веднъж седмично. Подходяща е и мазна риба заради по-голямото съдържание на омега-3 мастни киселини. Ненаситените мастни киселини имат протективен ефект върху сърцето и съдовете. 
 
 - А може ли да си ги добавяме чрез капсули омега-3?
 
Може да използваме тази хранителна добавка, но аз лично смятам, че по-важно е да се консумира като храна. За метаболизма на човешкия организъм е важно да си доставя необходимите вещества от естествената храна – чрез редовно и разнообразно хранене. 
Важно е също да слагаме на трапезата си характерната за сезона храна. Това означава да консумираме плодове, зеленчуци и различни зърнени храни според сезона.
 
 - Има ли храни, които трябва да се изключат от менюто?
 
Не, да се изключат, а да се ограничат, защото абсолютното изключване на определени групи храни няма да даде позитивен ефект. Хората с артериална хипертония трябва да ограничат консумацията на храни, богати на холестерол – яйца, рибен хайвер, животински мазнини, мозък, черен дроб. Яйченият жълтък съдържа холестерол, но е богат също на различни фосфолипиди и на лицетин, които имат обратния ефект на холестерола. Те не увреждат сърдечносъдовата система, а имат протективен ефект. Затова яйцата не трябва да са забранени за хипертониците, а само да се ограничат до едно яйце дневно.
 
С приема на алкохол трябва също да се внимава. Алкохолът не е забранен, но трябва да бъде в умерени количества. Препоръката на СЗО е 330 мл бира, 150 мл вино, 20 г твърд алкохол з жени и 30 г за мъже. Червеното вино съдържа танини и други полифеноли, които оказват благоприятен ефект върху сърдечносъдовата система. Над тази норма хроничната консумация на алкохол (всеки ден) води до увеличение на рисковете за артериална хипертония, затлъстяване, инсулт, рак на гърдата и др.
 
Винаги при артериална хипертония трябва да се ограничи и консумацията на сол. Световната здравна организация препоръчва по 5 грама готварска сол дневно, което се равнява на една чаена лъжичка. Но при хипертоници препоръката е до 3 грама сол. Трябва да се знае, че консумацията на сол в България е висока. Страната ни е на едно от първите места по консумация на готварска сол в Европейския съюз с около 12 грама дневно. През зимния период дори е установено 17 грама сол. Това се дължи на традиционната употреба на туршии през зимата. 
 
 - Какво прави солта толкова опасна за здравето?
 
Солта представлява натриев хлорид. Натрият и хлорът са незаменими елементи, участващи в жизненоважни процеси в човешкия организъм. Но когато необходимото количество сол превишава няколко пъти физиологичните потребности, това води до риск за здравето. Не трябва да се забравя, че 80% от приема на сол се получава главно чрез консумацията на технологично обработени, консервирани храни. Това означава, че много малък е делът на храната, която ние солим лично. В България обаче повечето хора солят ястието преди да са го опитали. Затова съветвам първо да се пробва храната и едва тогава да се соли допълнително, ако има нужда. А на хипертониците препоръчвам изобщо да не я солят допълнително. Тъй като солта е овкусител, вместо нея може да се сложат повече подправки в ястията. Така храната също ще бъде вкусна.
 
 - Какви напитки и в какви количества трябва да се приемат?
 
Препоръката е 1,5 л течности дневно, или 8 чаши. Не е нужно по-голямо количество. Само през лятото може да се изпиват 2 литра. Под течности се разбира не само вода, но и чай, и кафе, и плодови сокове. Плодовете и зеленчуците също съдържат вода. 
 
 - Може ли да дадете примерно меню за деня?
 
Конкретно дневно меню е трудно да се даде, защото артериалната хипертония има други тежки съпътстващи заболявания, с които също трябва да се съобразяваме при хранителния режим. Основното е да се спазва хранене по 4–5 пъти на ден – закуска, обед, вечеря и две междинни закуски. За междинните закуски най-подходящи са плодове, зеленчуци и 20-те броя ядки. Добре е да се консумират и млечни продукти, особено кисело мляко, но с ниско съдържание на мазнини – под 3%. Ако се пие айрян, но да е без сол. Готовите айряни са със сол и трябва да се избягват.
 
 - Това драстична промяна ли е в хранителните навици?
 
Зависи от хранителните навици на конкретния човек. Но за повечето хипертоници това означава наистина драстична промяна. Моето впечатление е, че като цяло хората с високо кръвно налягане не водят здравословен начин на живот. Световната здравна организация препоръчва също 60 минути физическа активност на ден, за да се поддържа добро здраве и нормално тегло. Това не означава задължително 60 минути във фитнеса. Може да е бързо ходене пеша с изпотяване, да не се ползва асансьорът, а стълбите. Обездвижването е фактор за напълняване и съответно за риск от артериална хипертония, особено ако в семейството има хора с това заболяване. При генетична обремененост рискът е много висок. 
 
Интервюто е част от поредицата "Храненето част от лечението", която се провежда съвместно с фондация "В помощ на здравето"
 

 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
4 начина да се чувстваш леко през зимата

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Дентално здраве
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising