ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Доц. Дарина Найденова: Повишените триглицериди могат да се дължат на злоупотреба с въглехидрати

Puls.bg   |   20 април 2017   |   Коментари 0
   
   
Доц. Дарина Найденова: Повишените триглицериди могат да се дължат на злоупотреба с въглехидрати

Източник: Личен архив

Доц. д-р Дарина Найденова, д.м., е специалист по „Хранене и диететика”. От 2003 г. работи в Медицински университет – Варна, обучава студенти и стажант-лекари в областта на здравословното и лечебно хранене. Участва в национални и световни научни конгреси по затлъстяване и клинично хранене. Има над 40 специализирани публикации в български и международни списания. Преминала е специализирани обучения за лечение на затлъстяването, диетотерапия при различни заболявания, хранене на бременни и кърмещи жени.
 
 - Доц. Найденова, до какви заболявания водят високите нива на холестерол и триглицериди?
 
Високият холестерол и триглицериди са нарушения в обмяната на липидите, т. нар. дислипидемии. Те са фактор в развитието на  атеросклероза и други сърдечносъдови заболявания.
 
 - Може ли да се повлияят холестеролът и триглицеридите от храната?
 
В повечето (но не и във всички) случаи може да ги повлияем с промяна в модела на хранене и в модела на физическа активност. При фамилната хиперхолестеролемия наследствеността е много силна и особен резултат само с промяна на храненето не постигаме. Но тези случаи са по-редки в практиката. При повечето хора нивата на холестерола и на триглицеридите зависят от модела на хранене и физическата активност.
 
 - Какъв е типичният профил на пациентите, които имат висок холестерол и триглицериди?
 
Това са хора, които по-често са с наднормено тегло. Само по себе си нормализирането на телесното тегло се отразява благоприятно и на липидния профил. Тези пациенти обичайно предпочитат да консумират рафинирани продукти – технологично обработени, вместо да посягат към прясна, сурова, непреработена храна – примерно салати, плодове и ядки. Предпочитат по-мазна храна, колбаси, месо и по-рядко консумират риба и бобови храни. Не са любители на пълнозърнест хляб, а обичат сладкарски изделия и да пийват алкохол, т.е. злоупотребяват със сладките храни, тестените изделия и алкохола. 
 
Редица проучвания безспорно са доказали, че злоупотребата с наситени мазнини и с трансмазнини повишава риска от дислипидемии. Наситените мазнини са с твърда консистенция на стайна температура и основно ги внасяме в организма си с животински продукти – месо, колбаси, пълномаслени млечни продукти (сметана, краве масло, сирена и кашкавали) и така широко използваното напоследък палмово масло, което вече може да открием в почти всяка индустриално произведена сладка или тестена храна. Палмовото масло е много атерогенно и повишава т. нар. „лош” холестерол (LDL - холестерола).
 
Трансмазнините се получават при преработката на растителни масла с цел тяхното втвърдяване и получаване на маргарин. Трансмазнините също са много използвани в хранителната индустрия и имат изключително неблагоприятен ефект по отношение на серумните липиди. От една страна, предизвикват покачване на „лошия” холестерол (LDL), който повишава риска от атеросклероза, а от друга страна, понишават нивата на така наречения „добър” холестерол (HDL), който предпазва от увреждане артериите. Така трансмазнините имат двойно неблагоприятен ефект върху здравето на нашите кръвоносни съдове и на сърцето ни. 
 
 - Какви са основните насоки за правилно хранене?
 
Диетичното хранене при хиперхолестеролемия и при хипертриглицеридемия е насочено към промяна на рисковите навици. Първо, да се промени изборът на мазнини. Желателно е да се избягват наситените мазнини и трансмазнините или поне да бъдат ограничавани до минимум. Това ще стане, като намалим порцията на тлъстото месо и като ограничим и дори изключим от менюто си колбасите, в които има значителни количества животинска мазнина, както и готовите сладкарски и тестени изделия, в които е вложен маргарин. Добре е и да се внимава с кравето масло, сметаната и пълномаслените кашавали и сирена.
 
 - Какви мазнини да използваме?
 
Най-добре е да добавяме зехтин на салатите и на ястията, които не преминават термична обработка. Зехтинът съдържа мононенаситена мастна киселина, наречена олеинова киселина. Тя има потенциала да намалява лошия холестерол и има уникално добро въздействие върху липидния профил. Затова би трябвало хора с проблеми с холестерола и с липидите да използват по-често зехтин за овкусяване на салатите си, а не майонеза или млечен сос.
 
Много е важно също да се използват храни, богати на ненаситени мастни киселини. Добре би било да се предпочитат масла, които са течни при стайна температура – зехтин, нерафинирано олио (шарлан), ленено масло, орехово масло и други растителни масла. 
 
 
Злоупотребата с прости въглехидрати – сладкишите, тестените храни и газираните напитки, също може да доведе до повишаване на нивата на лошия холестерол, общия холестерол и триглицеридите. Много хора имат изолирано повишаване само на триглицеридите и причината често е злоупотребата с въглехидратни храни – най-вече сладкиши и тестени изделия. Затова е добре да се ограничат тези храни. Вместо тях биха могли да се използват други въглехидратни храни, които са в по-натурален вид, например пълнозърнест хляб, бобови храни, ядки, пресни плодове, зеленчуци, тъй като те имат потенциала да намаляват нивата на общия холестерол. 
 
При проблем с холестерола и триглицеридите трябва да се консумират редовно и в достатъчно кличество влакнини (наречени още растителни фибри или баластни вещества). Най-важни за регулиране на серумните липиди са пектинът и бета-глюканите. Пектинът си набавяме чрез всички плодове, а пък бета-глюканите се съдържат в овесените ядки. При редовна консумация тези влакнини могат да подпомогнат редукцията на общия и лошия холестерол. 
 
 - Препоръчвате ли да се пие по лъжичка пектин концентрат?
 
Пектинът може да се приема и под формата на хранителна добавка, но винаги е по-добре да се приема под формата на цял плод, защото така въвеждаме и някои важни витамини за здравето на сърдечносъдовата система.
 
 - Как влияе алкохолът при този здравословен проблем?
 
Проучванията показват, че малко количество алкохол – от порядъка на едно до три питиета на ден – има потенциала да увеличи добрия холестерол (HDL). Под едно питие се има предвид 25 – 30 мл концентрат или чаша вино, или малка бира. Ако количеството на алкохола е голямо, няма да се стигне до по-голямо покачване на добрия холестерол, а до увеличаване на нивата на триглицеридите и на лошия холестерол. Хора, които системно злоупотребяват с алкохол, не умират от сърдечносъдови, а от чернодробни заболявания. От тази гледна точка не препоръчвам алкохола за профилактика на дислипидимиите. Малката доза би могла да ни е от полза, но голямата доза вече вреди. 
 
 - Рибата полезна ли е за тези пациенти?
 
Горещо препоръчвам прием на риба при проблеми с триглицеридите, тъй като е доказано, че омега-3 мастните киселини, на които е богата рибата, могат съществено да намалят триглицеридите. Но ако имаме високи стойности на лошия холестерол, трябва внимателно да използваме омега-3 мастните киселини. Ако си ги набавяме само с ядене на риба, няма особени рискове.
 
При високи стойности на LDL холестерола обаче много внимателно трябва да се използват хранителни добавки с омега-3. Ако имаме високи стойности само на триглицеридите, добавките с омега-3 може да се използват за понижаването им. За намаляване на лошия холестерол може да ни е от помощ и хранителна добавка с лицетин. Лицетин се съдържа и в много храни, които, за съжаление, българинът все по-рядко консумира – бобовите култури, овесените ядки.
 
Тези храни би трябвало да се включват редовно при хиперхолестеролемия. Като цяло бобовите храни, ядките, гъбите, зеленчуците, нерафинираните хранителни масла (студенопресован зехтин, шарлан и др.) са много полезни при този здравен проблем, тъй като всички те са източник на фитостероли. Може да разглеждаме фитостеролите като растителен аналог на холестерола в животинските храни.
 
Когато на едно хранене се приеме храна, богата на холестерол (примерно вратна свинска пържола), и заедно с това се приеме храна, богата на фитостероли (примерно бобена салата, задушени гъби или зелева салата), тогава усвояването на холестерола от пържолата ще е в по-малка степен. Защото фитостеролите и холестеролите се борят за едни и същи рецептори при усвояването им в червата. При едновременен прием на фитостерол и холестерол се потиска усвояването на холестерола.
 
Ето защо може да си позволяваме от време на време някоя любима животинска храна (макар и по-мазна и богата на холестерол), но да я съчетаваме с бобова култура или с гъби, или с малко ядки, или със зеленчукова салата. Тези храни трябва да присъстват редовно в менюто на човек с високи стойности на холестерола и триглицеридите. 
 
 - Каква трябва да е физическата ни активност, когато имаме проблеми с холестерола и триглицеридите?
 
При ниска физическа активност тези показатели се поддават по-трудно на контрол. Редовното движение (не задължително спорт) може да подобри нивата на холестерола и триглицеридите. Става въпрос за умерена физическа активност. При възрастен човек тя трябва да е не по-малко от един час на ден, като степента на натоварване зависи от тренираността.
 
Ако човек е много обездвижен, оптимална и безопасна физическа активност за него би била едночасова разходка с темпо, което той може да поддържа. Темпото е нормално, ако не го задъхва и не му предизвика сърцебиене. Може да се разхожда и два пъти на ден по половин час. Но ако човекът е свикнал с по-висока физическа активност, ще може да се натовари без риск и с по-интензивна тренировка или с физическа работа.
 
Профилактиката при възрастните е един час на ден движение. При децата движението трябва да бъде много повече. 
 
Интервюто е част от поредицата "Храненето част от лечението", която се провежда съвместно с фондация "В помощ на здравето"
 

 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Холестерол - 7 основни факти
Холестерол - 7 основни факти
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Изгодни оферти
Още от Билки
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter