ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Доц. Дарина Найденова: Повишените триглицериди могат да се дължат на злоупотреба с въглехидрати

Puls.bg   |   20 април 2017   |   Коментари 0
Доц. Дарина Найденова: Повишените триглицериди могат да се дължат на злоупотреба с въглехидрати

Източник: Личен архив

Доц. д-р Дарина Найденова, д.м., е специалист по „Хранене и диететика”. От 2003 г. работи в Медицински университет – Варна, обучава студенти и стажант-лекари в областта на здравословното и лечебно хранене. Участва в национални и световни научни конгреси по затлъстяване и клинично хранене. Има над 40 специализирани публикации в български и международни списания. Преминала е специализирани обучения за лечение на затлъстяването, диетотерапия при различни заболявания, хранене на бременни и кърмещи жени.
 
 - Доц. Найденова, до какви заболявания водят високите нива на холестерол и триглицериди?
 
Високият холестерол и триглицериди са нарушения в обмяната на липидите, т. нар. дислипидемии. Те са фактор в развитието на  атеросклероза и други сърдечносъдови заболявания.
 
 - Може ли да се повлияят холестеролът и триглицеридите от храната?
 
В повечето (но не и във всички) случаи може да ги повлияем с промяна в модела на хранене и в модела на физическа активност. При фамилната хиперхолестеролемия наследствеността е много силна и особен резултат само с промяна на храненето не постигаме. Но тези случаи са по-редки в практиката. При повечето хора нивата на холестерола и на триглицеридите зависят от модела на хранене и физическата активност.
 
 - Какъв е типичният профил на пациентите, които имат висок холестерол и триглицериди?
 
Това са хора, които по-често са с наднормено тегло. Само по себе си нормализирането на телесното тегло се отразява благоприятно и на липидния профил. Тези пациенти обичайно предпочитат да консумират рафинирани продукти – технологично обработени, вместо да посягат към прясна, сурова, непреработена храна – примерно салати, плодове и ядки. Предпочитат по-мазна храна, колбаси, месо и по-рядко консумират риба и бобови храни. Не са любители на пълнозърнест хляб, а обичат сладкарски изделия и да пийват алкохол, т.е. злоупотребяват със сладките храни, тестените изделия и алкохола. 
 
Редица проучвания безспорно са доказали, че злоупотребата с наситени мазнини и с трансмазнини повишава риска от дислипидемии. Наситените мазнини са с твърда консистенция на стайна температура и основно ги внасяме в организма си с животински продукти – месо, колбаси, пълномаслени млечни продукти (сметана, краве масло, сирена и кашкавали) и така широко използваното напоследък палмово масло, което вече може да открием в почти всяка индустриално произведена сладка или тестена храна. Палмовото масло е много атерогенно и повишава т. нар. „лош” холестерол (LDL - холестерола).
 
Трансмазнините се получават при преработката на растителни масла с цел тяхното втвърдяване и получаване на маргарин. Трансмазнините също са много използвани в хранителната индустрия и имат изключително неблагоприятен ефект по отношение на серумните липиди. От една страна, предизвикват покачване на „лошия” холестерол (LDL), който повишава риска от атеросклероза, а от друга страна, понишават нивата на така наречения „добър” холестерол (HDL), който предпазва от увреждане артериите. Така трансмазнините имат двойно неблагоприятен ефект върху здравето на нашите кръвоносни съдове и на сърцето ни. 
 
 - Какви са основните насоки за правилно хранене?
 
Диетичното хранене при хиперхолестеролемия и при хипертриглицеридемия е насочено към промяна на рисковите навици. Първо, да се промени изборът на мазнини. Желателно е да се избягват наситените мазнини и трансмазнините или поне да бъдат ограничавани до минимум. Това ще стане, като намалим порцията на тлъстото месо и като ограничим и дори изключим от менюто си колбасите, в които има значителни количества животинска мазнина, както и готовите сладкарски и тестени изделия, в които е вложен маргарин. Добре е и да се внимава с кравето масло, сметаната и пълномаслените кашавали и сирена.
 
 - Какви мазнини да използваме?
 
Най-добре е да добавяме зехтин на салатите и на ястията, които не преминават термична обработка. Зехтинът съдържа мононенаситена мастна киселина, наречена олеинова киселина. Тя има потенциала да намалява лошия холестерол и има уникално добро въздействие върху липидния профил. Затова би трябвало хора с проблеми с холестерола и с липидите да използват по-често зехтин за овкусяване на салатите си, а не майонеза или млечен сос.
 
Много е важно също да се използват храни, богати на ненаситени мастни киселини. Добре би било да се предпочитат масла, които са течни при стайна температура – зехтин, нерафинирано олио (шарлан), ленено масло, орехово масло и други растителни масла. 
 
 
Злоупотребата с прости въглехидрати – сладкишите, тестените храни и газираните напитки, също може да доведе до повишаване на нивата на лошия холестерол, общия холестерол и триглицеридите. Много хора имат изолирано повишаване само на триглицеридите и причината често е злоупотребата с въглехидратни храни – най-вече сладкиши и тестени изделия. Затова е добре да се ограничат тези храни. Вместо тях биха могли да се използват други въглехидратни храни, които са в по-натурален вид, например пълнозърнест хляб, бобови храни, ядки, пресни плодове, зеленчуци, тъй като те имат потенциала да намаляват нивата на общия холестерол. 
 
При проблем с холестерола и триглицеридите трябва да се консумират редовно и в достатъчно кличество влакнини (наречени още растителни фибри или баластни вещества). Най-важни за регулиране на серумните липиди са пектинът и бета-глюканите. Пектинът си набавяме чрез всички плодове, а пък бета-глюканите се съдържат в овесените ядки. При редовна консумация тези влакнини могат да подпомогнат редукцията на общия и лошия холестерол. 
 
 - Препоръчвате ли да се пие по лъжичка пектин концентрат?
 
Пектинът може да се приема и под формата на хранителна добавка, но винаги е по-добре да се приема под формата на цял плод, защото така въвеждаме и някои важни витамини за здравето на сърдечносъдовата система.
 
 - Как влияе алкохолът при този здравословен проблем?
 
Проучванията показват, че малко количество алкохол – от порядъка на едно до три питиета на ден – има потенциала да увеличи добрия холестерол (HDL). Под едно питие се има предвид 25 – 30 мл концентрат или чаша вино, или малка бира. Ако количеството на алкохола е голямо, няма да се стигне до по-голямо покачване на добрия холестерол, а до увеличаване на нивата на триглицеридите и на лошия холестерол. Хора, които системно злоупотребяват с алкохол, не умират от сърдечносъдови, а от чернодробни заболявания. От тази гледна точка не препоръчвам алкохола за профилактика на дислипидимиите. Малката доза би могла да ни е от полза, но голямата доза вече вреди. 
 
 - Рибата полезна ли е за тези пациенти?
 
Горещо препоръчвам прием на риба при проблеми с триглицеридите, тъй като е доказано, че омега-3 мастните киселини, на които е богата рибата, могат съществено да намалят триглицеридите. Но ако имаме високи стойности на лошия холестерол, трябва внимателно да използваме омега-3 мастните киселини. Ако си ги набавяме само с ядене на риба, няма особени рискове.
 
При високи стойности на LDL холестерола обаче много внимателно трябва да се използват хранителни добавки с омега-3. Ако имаме високи стойности само на триглицеридите, добавките с омега-3 може да се използват за понижаването им. За намаляване на лошия холестерол може да ни е от помощ и хранителна добавка с лицетин. Лицетин се съдържа и в много храни, които, за съжаление, българинът все по-рядко консумира – бобовите култури, овесените ядки.
 
Тези храни би трябвало да се включват редовно при хиперхолестеролемия. Като цяло бобовите храни, ядките, гъбите, зеленчуците, нерафинираните хранителни масла (студенопресован зехтин, шарлан и др.) са много полезни при този здравен проблем, тъй като всички те са източник на фитостероли. Може да разглеждаме фитостеролите като растителен аналог на холестерола в животинските храни.
 
Когато на едно хранене се приеме храна, богата на холестерол (примерно вратна свинска пържола), и заедно с това се приеме храна, богата на фитостероли (примерно бобена салата, задушени гъби или зелева салата), тогава усвояването на холестерола от пържолата ще е в по-малка степен. Защото фитостеролите и холестеролите се борят за едни и същи рецептори при усвояването им в червата. При едновременен прием на фитостерол и холестерол се потиска усвояването на холестерола.
 
Ето защо може да си позволяваме от време на време някоя любима животинска храна (макар и по-мазна и богата на холестерол), но да я съчетаваме с бобова култура или с гъби, или с малко ядки, или със зеленчукова салата. Тези храни трябва да присъстват редовно в менюто на човек с високи стойности на холестерола и триглицеридите. 
 
 - Каква трябва да е физическата ни активност, когато имаме проблеми с холестерола и триглицеридите?
 
При ниска физическа активност тези показатели се поддават по-трудно на контрол. Редовното движение (не задължително спорт) може да подобри нивата на холестерола и триглицеридите. Става въпрос за умерена физическа активност. При възрастен човек тя трябва да е не по-малко от един час на ден, като степента на натоварване зависи от тренираността.
 
Ако човек е много обездвижен, оптимална и безопасна физическа активност за него би била едночасова разходка с темпо, което той може да поддържа. Темпото е нормално, ако не го задъхва и не му предизвика сърцебиене. Може да се разхожда и два пъти на ден по половин час. Но ако човекът е свикнал с по-висока физическа активност, ще може да се натовари без риск и с по-интензивна тренировка или с физическа работа.
 
Профилактиката при възрастните е един час на ден движение. При децата движението трябва да бъде много повече. 
 
Интервюто е част от поредицата "Храненето част от лечението", която се провежда съвместно с фондация "В помощ на здравето"
 

 


Още по темата:


реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Сърдечната дейност се влияе от темперамента

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Бебе. Кърмене.
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising