ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Здравето на сърцето зависи и от правилното хранене

д-р Снежина Маджарска   |   03 април 2017   |   Коментари 0
   
   
Здравето на сърцето зависи и от правилното хранене

Източник: iStockphoto

Сърдени проблеми от различно естество плътно съпровождат населението на нашата страна и то във висок процент. Добре известни са причините за това, като някои стоят в ръцете на пациента и само от него зависи дали ще подлага сърцето си на допълни рискове. Един от тези фактори е диетичният режим.
 
У нас съществува огромно разнообразие на хранителни продукти и богата традиционна кухня. Същевременно е факт, че някои типични храни са със завишени нива на сол, мазнини и други съставки, които са вредни за сърдечносъдовата функция. 
 

Какви са хранителните продукти, защитаващи сърцето?

Съществуват няколко основни групи храни, които трябва да присъстват в диетата поне няколко пъти седмично, а други да се избягват. Спазването на тези правила се смята, че се отразява благоприятно на стойностите на артериалното налягане, нивата на холестерола, нивата на кръвната захар, телесното тегло и т.н.
 
Основните групи полезни храни са:
  • Пресни плодове и зеленчуци. Основно се препоръчват моркови, портокали, сладки картофи (бататите). Благодарение на високото си съдържание на фибри, витамин А, ниския гликемичен индекс, те във висока степен спомагат за поддържане на ниски нива на холестерола и отбременяване на сърдечната функция. Черешите и боровинките са  богати на антиоксиданти (особено на антоцианин), имащи протективно действие над сърдечната дейност. Почти всички плодове и зеленчуци са източник на антиоксиданти и се препоръчва да присъстват в диетичния режим.
  • Рибата съдържа полезни за сърцето омега-3 мастни киселини. Освен за нивото на мазнините в организма, рибата има отношение към нивото на артериалното налягане, сърдечния ритъм, мускулния тонус.
  • Варива – соя, фасул, леща. Благодарение на факта, че са с бавно разграждане на вълехидратите, имат високо съдържание на растителни протеини и фибри, ниско ниво на мазнини, те са особено ценни да присъстват в менюто.
  • Пълнозърнести храни – многозърнести хлябове, закуски от овесени ядки, гречка, просо. Те са богати на минерали, растителни протеини и фибри. Особено полезно е включването в хранителния режим на соеви продукти – мляко, сирене, месо, като периодични заместители на стандартните животински такива.
  • Ядки – орехите, шамфъстъкът и бадемите са богати на омега-3 мононенасителни мастни киселини, особено полезни за сърцето. Съдържат още витамин Е и фибри. Необходимо е присъствието им в менюто поне няколко пъти седмично.
  • Пресни билки - мащерка, риган, розмарин, зелен и черен чай във вид на отвари, набавят голяма част от нужните антиоксиданти. 
 

Какви други препоръки за стила на хранене трябва да се спазват, ако мислим сериозно за сърцето си?

Хубаво е в продуктите, които се използват за готвене, да са застъпени сериозно и растителните мазнини в лицето на зехтина. Богат на полифеноли и полезни мазнини, той спомага за правилното функциониране на кръвоносните съдове и намалява риска от инфаркт. Алтернатива на зехтина са разнообразните масла от рапица, орехово олио и т.н.
 
Препоръчително е млякото и млечните продукти да са нискомаслени, с цел предотвратяване излишното натоварване на организма с ненужни мазнини. Киселото мляко, сиренето, кашкавалът не бива да отсъстват от диетата, защото те набавят изключително ценни съставки, но е желателно те да са в диетичен вариант.
 
Добре известно е, че солта в прекомерни количества е вредна за сърдечносъдовата система. Препоръките са да се избягва допълнителното солене на ястията. Ако това все пак се налага, хубаво е да се използва йодирана сол, каквато е трапезната сол в нашата страна. В комбинация с това са неуспорими качествата и на т.нар. хималайска сол. Богата на антиоксиданти, тя има благотворно действие върху артериалното налягане, сърдечния мускул и т.н. 
 
Алкохолът не е препоръчителен във високи количества за всички хора, не само за болните със сърдечносъдова патология. Добре известен факт е обаче, че червеното вино и съдържащият се в него розвератрол е силен антиосидант. Предпазва кръвоносните съдове от натрупване на мастни отлагания и от исхемии, поради разкъсване или спазъм.
 

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
4 начина да се чувстваш леко през зимата

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Еко среда
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising