ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Хранене и желязодефицитна анемия

д-р Ралица Иванова   |   12 януари 2017   |   Коментари 0
Хранене и желязодефицитна анемия

Източник: iStockphoto

Анемията представлява нарушение на транспорта и доставката на кислород, следствие от качествени и/или количествени промени в циркулиращите еритроцити. Тя е широко разпространено заболяване, като с най-висока честота са желязодефицитните анемии.
 
Рискови периоди за развитието на желязодефицитна анемия са ранната детска възраст, пубертетът и бременността с периода на кърмене. Причините за желязодефицитна анемия могат да бъдат различни – нисък внос на желязо с храната, при хронични кръвозагуби (най-често от стомашно-чревния тракт и женските полови органи), стомашни и чревни заболявания (атрофичен гастрит, резекции, ентероколити, паразитози), хронични инфекции, карциноми и други.
 
Основните симптоми при болните от анемия сe изразяват в често чувство на умора; нисък толеранс към физическа дейност; учестен пулс, дори и в покой; кожата и лигавиците са бледи, но при по-тъмна пигментация на кожата този симптом може да остане незабелязан. При по-дълга давност на заболяването са възможни и промени в концентрацията и по-трудно усвояване на нова информация.
 
Само малка част (около 10-15%) от приетото с храната желязо се усвоява от организма. В храни, които са богати на хемово желязо (свързано с белтъчен преносител) резорбцията на желязо от храната може да достигне до 20%. Богати на хемово желязо са месните продукти – месо и животински вътрешности (далак, черен дроб, бъбреци), някои риби и морски дарове. Докато храни съдържащи нехемово желязо са зърнените храни, бобови култури, ядки, повечето зеленчуци и други. Повишено усвояване на нехемовото желязо се наблюдава при едновременния прием на съдържащите го храни с богати на витамин С храни.
 
Солната киселина в стомаха има роля да превръща тривалентното желязо в двувалентно, което е и по-лесно усвоимо. В стомаха се отделя и ензимът пепсин, чиято роля е да освобождава желязото от неговия белтъчен преносител, позволявайки по-нататъшната му абсорбция в отделите на тънкото черво. При пациенти, страдащи от намалено отделяне на солна киселина от стомашната лигавица или приемащи антиацидни средства се води до значително понижаване на резорбцията на желязо.
 
Храни с богато съдържание на баластни вещества, фитати и оксалати могат значително да намалят усвояването на желязото с храната. Основно това са зърнените култури. Съдържанието на фосфати в млечните продукти също води до понижено усвояване на желязото. Богати на оксалати са зеленолистните зеленчуци – маруля, спанак и други.
 
 
Дневните нужди на организма от желязо са свързани и с физиологичните му загуби през бъбреците, чревния тракт, както и по-малки количества чрез жлъчката и кожата. Повишена е необходимостта от желязо по време на бременност, лактация (кърмене), менструация, както и при чести и продължителни физически натоварвания (при спортисти).
 
Нуждите от желязо са високи през ранната детска възраст, като особено чувствителни са децата от 6-месечна възраст до 4-5 години. Кърмата е сравнително бедна на желязо, но с много висока резорбция (до 40-50%). Опасност от железен дефицит съществува при недоносени деца, както и новородени, при които е имало перинатална загуба на кръв.
 
При мъже средното количество, от което се нуждае организма е 1мг на ден резорбирано желязо, докато при жени във фертилна възраст изискванията са малко по-високи – 1,5 мг резорбирано желязо. След настъпване на менопауза нуждата от желязо при мъжете и жените се изравнява, поради преустановената ежемесечна менструация.
 
Напредналата възраст се характеризира с влошено храносмилане и атрофични промени на стомашната лигавица. Това е и причината приемът на храни, богати на желязо да се увеличи, за да може резорбцията му да се запази в границите на нормите.
 
Желязодефицитните анемии продължават да бъдат проблем както за развиващите се страни, така и за развитите. От значение е своевременното диагностициране и съответно промяна в диетата, и при нужда медикаментозна терапия.

Още по темата:


реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Сърдечната дейност се влияе от темперамента

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Био продукти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising