ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Остеопороза и как да запазим здрави нашите кости?

д-р Ралица Иванова   |   16 октомври 2016   |   Коментари 0
Препоръчан материал от партньор на Puls.bg
   
   
Остеопороза и как да запазим здрави нашите кости?

Източник: iStockphoto

Остеопорозата е заболяване, превърнало се в сериозен здравен проблем в глобален мащаб. Заемаща първо място сред най-честите костни заболяванията в напреднала възраст, тя представлява прогресиращо метаболитно заболяване с постепенна загуба на костна плътност.
 
Костната тъкан съчетава в състава си, както органични вещества (колаген, еластин), така и неорганични – микроелементите фосфор, калций и други. Постепенното намаляване на тяхното количество, както и нарушеният баланс на процесите на изграждане и разрушаване на костната тъкан водят до развитие на остеопороза.
 
Опасността при това заболяване се крие и в това, че тя протича дълго време безсимптомно, което е причината да бъде наричана още „тихия враг”. Когато загубата на костна плътност стигне определен праг, най-сериозните последици за здравето са фрактури на костите, дори и при минимални травми или умерено натоварване. Най-чести са счупванията на шийката на бедрената кост, които водят до принудително обездвижване, а при някои хора и до инвалидизация.
 

Причини за остеопорозата и кои хора са по-застрашени от развитие на заболяването?

Определени контингенти от хора са по-често засегнати от заболяването. След 65-годишна възраст костната плътност започва да намалява с по-бързи темпове. Процесът на остеопороза при жените не настъпва с началото на менопаузата, той започва 10 години преди него, но след като жената навлезе в климактериум, загубата на костна плътност се ускорява.
 
При мъжете рискът за остеопороза нараства по-бавно, но на 70-75 години той вече е сериозен. Смятана основно за болест на жените, често мъжката популация остава извън обхвата на превенция. Статистиката показва, че след 50-годишна възраст всяка трета жена и всеки пети мъж биват засегнати от заболяването в една или друга степен.
 
Вторична остеопороза се развива на фона на заболявания, засягащи други органи – синдром на Кушинг, малабсорбция на веществата, както и заболявания на щитовидната и паращитовидните жлези. Продължителният прием на някои медикаменти също може да доведе до развитие на остеопороза – пример за това са кортикостероидите.
 
При бременни жени, както и при кърмещи, е от значение повишаване дневния прием на калций, тъй като недостигът му в организма води до извличането му от костната система на майчиния организъм и съответно постепенна загуба на костна плътност. А това само по себе си бележи началните етапи в развитието на остеопорозата.
 
 
За нормален растеж и развитие в детска и юношеска възраст приемът на достатъчно микроелементи, имащи отношение към формирането на костна структура (калций, магнезий, фосфор), са от изключително важно значение за превенцията на редица заболявания.
 

Каква е важната роля на калция и достатъчният прием на мляко в борбата с остеопорозата?

Проучвания показват, че съвременният човек страда много по-често от недостиг на различни минерални вещества, за разлика от този на витамини. Млечните продукти заемат първи места между храни, които трябва да присъстват ежедневно в хранителния рацион на всеки човек. С грижа за осигуряване на достатъчно калций в дневния рацион, на пазара се предлага продукт с марката Верея, в който се влага допълнително количество от така ценния елемент, имащ основна роля в борбата с остеопорозата.
 
Развитието на заболяването е свързано и с недостига на витамин D, който има значение за усвояване на получения с храната калций. Храни, богати на този витамин, са по-мазните риби: скумрия, сьомга, херинга, както и допълнително обогатени млечни продукти. Дневната препоръчителна доза на калций е 700-800 мг. Като при бременни и кърмещи жени, както и около менопаузата, е нужно тя да бъде повишена. 
 
Важна е консумацията на повече плодове и зеленчуци, които алкализират средата на организма, тъй като подкисляването на средата води до повишена загуба на калций. Соята съдържа естествени естрогени, а те са пряко свързани с обмяната на калций в организма. Не на последно място се поставя и умерената физическа дейност, която е с важно значение в комплексната превенция срещу остеопорозата.
 
Зъбите също не остават пощадени при недостиг на калций. Това е и още една причина, поради която набавянето на този ценен микроелемент да бъде в достатъчно количество, така че да ни осигури една здрава и красива усмивка.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
9 разпространени грешки при диетите
9 разпространени грешки при диетите
Холестерол - 7 основни факти
Холестерол - 7 основни факти
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Изгодни оферти
Още от Зачатие
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter