ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Сърдечносъдови заболявания и препоръки за хранене

д-р Ралица Иванова   |   29 септември 2016   |   Коментари 0
   
   
Сърдечносъдови заболявания и препоръки за хранене

Източник: iStockphoto

Заболяванията, свързани със сърцето и кръвоносните съдове стават все по-често срещани в практиката на лекуващите лекари. Превръщането на честотата на тези заболявания в пандемия се дължи както на удължаването на живота, така и на промяната в начина на хранене и режима на физическа активност.
 
В началните стадии на повечето сърдечни заболявания се препоръчва промяна в начина на живот, имайки се предвид, както по-здравословно хранене, така и включване в ежедневието на различни спортни дейности. Умерената физическа тренировка включва извършването на аеробни (кардио) упражнения поне три пъти в седмицата в рамките на 30 мин.
 
Контролът върху някои хронични заболявания също може да окаже протективен ефект, спрямо появата на сърдечни заболявания. Например, при диабета, повишените количества на кръвната захар увреждат структурата на кръвоносните съдове и съответно са предпоставка за увеличен риск от сърдечносъдови инциденти.
 
Редовните изследвания на стойността на холестерола също са неизменима част от профилактиката на сърдечните заболявания. Тук храненето има своето неизменимо значение, свързано с намалената консумация на наситени мастни киселини и заместването им с ненаситени такива. Причината се крие в това, че повишеният прием на ненаситени мастни киселини повишава стойностите на добрия холестерол – HDL.
 
Ролята на HDL (липопротеини с висока плътност) е да обират натрупаните мастни отлагания по вътрешните стени на кръвоносните съдове и да ги транспортират до черния дроб, докато функцията на LDL е точно противоположната. В това се крие и опасността за натрупване на холестеролни плаки по съдовете при увеличен прием на наситени мастни киселини, които повишават количествата на т. нар. лош холестерол.
 
Честата консумация на риба (поне два пъти седмично), както и включването на повече растителни мазнини в храненето (зехтин, нерафинирано слънчогледово олио, ленено масло и други) увеличават нивата на ненаситени мастни киселини в организма. От видовете риби добър източник на омега-3-мастни киселини са скумрията, сьомгата и рибата тон.
 
Противоречиви са мненията по отношение на нискомаслените млечни продукти, тъй като ако няма достатъчен внос на холестерол с храната, организмът пренасочва дейността си в синтез на ендогенен холестерол (произведен в организма, а не внесен с храната). Затова и в препоръките за рационално хранене се набляга на избора на избора на млечни продукти с умерена масленост и съответно избягването на пълномаслените и нискомаслени такива.
 
 
По отношение на плодовете и зеленчуците, те са чудесен източник на различни разтворими и неразтворими фибри, както и на антиоксиданти. Антиоксидантите обезвреждат вредните радикали, като по този начин не им позволяват да окажат увреждащото си действие върху стените на кръвоносните съдове. По този начин тяхната функция намалява риска за възникване на сърдечносъдови инциденти.
 
Най-добре е плодовете и зеленчуците да бъдат консумирани пресни, но ако това невинаги е възможно, то поне да се избират тези, които са били замразени, а не консервирани. Причината се крие в това, че в консервираните храни се добавят и известни количества сол или захар, докато в замразени – не.
 
Никотинът оказва съдосвиващо действие, което води до постепенното повишаване на кръвното налягане. Освен това някои от съставките на цигарения дим действат като свободни радикали върху стените на съдовете, водейки до увреждане на структурата им. Изследвания показват, че след 5-годишен отказ от цигарите, рискът от сърдечносъдови заболявания при бивши пушачи се изравнява с този при непушачи.
 
От значение е мазнините да не превишават 30% от дневния прием, като те да бъдат главно за сметка на ненаситени мастни киселини. При невъзможност за набавянето им с храна, те могат да се приемат като добавки – такива се съдържат в капсулите рибено масло. Протективен ефект оказват също фолиевата киселина и витамин В6, които намаляват нивото на хомоцистин, имащ връзка с повишен риск от сърдечни заболявания. 3964
 

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър ларингит - затруднено дишане и лаеща кашлица в малките часове на нощта

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Релакс
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising