ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

12 храни, подходящи при диабет

Puls.bg   |   07 октомври 2013   |   Коментари 3
   
   
12 храни, подходящи при диабет

Източник: Dreamstime

Относно начините как да контролираме успешно нивото на кръвната захар, съветите в повечето случаи, сякаш се изчепват с това какво трябва да ограничим, което понякога ни поставя в положение на отчаяние. Всъщност, контролът на кръвната захар - защото са настъпили патологични отклонения или прогнозите са такива - както и въобще здравословното хранене или отслабването, могат да се постигнат само с някои леки корекции в навиците и замяна на вредните храни с полезни. А реално продуктите, които трябва да се избягват с цел предотратяване на метаболитните проблеми са захарта, бялото брашно и наситените мазнини.

Проблемът идва оттам, че масовата култура на хранене включва най-вече тях, което изключва продуктите, с които сме свикнали да зареждаме хладилника. Хубавото е, че разполагаме с изобилие на продукти, които могат да заменят тези вредни наши храни, които сме забравили и природата ни предоставя директно в готова най-здравословна за консумация форма.

Предлагаме ви списък от няколко продукта, част от които, макар и неочаквани като избор, са подбрани от вещи западни експерти. Продуктите са подбрани: първо, заради богатото съдържание на полезни хранителни вещества, като фибри, омега-3, калций, витамин D, които задължително трябва да присъстват във всеки един хранителен режим за предпазване от и при диабет и, второ, могат да се използват не само като отделни храни, но и като съставки за приготвянето на други, ястия и десерти.

1. Заради богатото съдържание на фибри всички варива са изключително полезни срещу и при диабет. Те зареждат с енергия задълго, въглехидратите им се усвояват бавно, което и поддържа кръвната захар в норма, без резки скокове и спадове дълго време след хранене. Друг ефект на богатите на хранителни влакнини продукти е, че помагат за понижаване и на холестерола. Съдържанието на калций в тях също не е малко – 10% от дневните нужди на организма, тоест 100 мг от минерала, се набавят само с половин купичка стар боб. Калцият, освен полезен за костите ефект, има и друг, както доказва медицинско изследване – подпомага процесите на изгаряне на мазнините.
Бобовите култури са и чудесен източник на растителни протеини, които имат точно противоположната роля на тези в червеното месо, укрепват сърдечносъдовото здраве.
Българската национална кухня е богата с рецепти за приготвяне на чорби, супи и ястия от тях. Друг вариант е да ги добавяме във всякакви импровизирани салати.

2. При проучване се установява, че жени, които приемат 1,2 г калций и 800 IU витамин D чрез храненето си, намаляват риска от диабет с една трета, в сравнение с останалите. И двата елемента са ключови в храненето при заболяването, а най-добър източник едновременно и на двата остават нискомаслените млечни произведения – кисело мляко, бяло сирене, извара. Млякото по принцип е една от основните съставки в редица рецепти, от предястия до десерти, освен това дава една от най-полезните разхлаждащи напитки, която може да замени вредните безалкохолни – айрянът.

3. Често пишем колко полезно е да се консумира сьомга. Уви, за нас тази риба е доста скъпа, но можем да я заменим с всяка друга мазна и осигуряваме на трапезата си такава поне два пъти седмично. Мазната риба е полезна заради омега-3 мастните киселини, които допринасят за редуциране на лошия холестерол в организма и съответно имат сърдечносъдов протективен ефект. Рибата е богата и на витамин D. При избора обаче трябва да се внимава и не се прекалява с дълбоководната морска риба, заради вероятността да съдържа живак, каквато има например при риба тон, което е още по-неблагоприятно за хора с диабет.

4. От храненето ни отдавна са отпаднали храни като ечемикът и овесът, а това са едни от най-здравословните житни култури. Ечемикът е богат на бетаглюкани, които доказано имат ефекта да понижават общия и лошия холестерол, като предотвратяват усвояването им от организма. Достатъчни са 3 грама от тези фибри, които се съдържат в количество равно на топка за тенис, за да се наблюдава спад на холестерола с 8%. Подпомагат поддържането в норма на кръвната захар и като бонус допринасят значително за освобождаването от излишните килограми.

За да се разчита на ечемика за тези ефекти, обаче трябва да се закупува такъв, при който е запазена целостта на зърното, какъвто се предлага в магазините за био продукти. Преди да се пристъпи към готвенето му, трябва да кисне една нощ във вода. Може да се прибавя в супи и ястия, които типично приготвяме с ориз, вместо него.



5. Колкото до по-познатите ни овесени ядки – те също са полезни заради фибрите си. При проучвания многократо се заключава, че при консумиращите ги се наблюдава понижаване на кръвната захар,  подобрява се чувствителността на клетките към инсулина и се забавя усвояването на въглехидратите, което и стабилизира нивото на глюкоза в кръвта.
Освен овесената каша от тях могат да се приготвят различни сладкиши, бисквити, закуски.

1   2  

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (3)

Коментарите са изказани от наши потребители и са автентични, без редакторска намеса. Екипът на Puls.bg не носи отговорност за съдържанието им.

rumyana tasseva     2017-01-26 12:00:06
Ленено семе и орехи са в една точка
gerrybon     2017-01-12 11:48:43
A 12-тата храна, коя е? "11. И накрая, най-приятното..." и свършва на 11-та?!?
Стоян..Кехайов     2016-12-12 20:54:17
А чини
3 намерени, страница 1 от общо 1  1 



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Атопичният дерматит: чувствителната връзка между кожата и доброто емоционално състояние

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Бебе. Кърмене.
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising