Как да овладеем газовете?

Puls.bg   |   27 август 2012   |   Коментари 1
Как да овладеем газовете?

Източник: istockphoto

Оплакването от подут корем е често срещано. Причинява неприятен дискомфорт и може да разстрои емоционално. Проблемът е особено неприятен, когато делничният ден протича в общо помещение с други. При образуването на газове и задържането им се получава неприятно куркане на червата, при което имаме чувството, че всеки разбира за проблема с корема ни. Обикновено той е придружен и от отделяне на въздух през устата, оригване по време на консумация на напитки или храна, болки в корема.

Подуването на корема или образуването на газове обикновено се получава след хранене. Дължи се на някои особености в храненето, като съчетание на хранителни продукти, някои неправилни навици и индивидуални особености, касаещи храносмилането.

Поглъщането на твърде много въздух при храненето, в комбинация с отделянето на стомашна киселина, също е причина за образуването на газове, както и консумацията на твърди пикантни храни и подправки. Стресът също е виновник за подутия корем, тъй като провокира реакции на окисляване и съответно подуване на корема.

Консумацията на твърде много въглехидрати, от тестени и сладкарски изделия, затрудненото им и неправилно усвояване въобще в комбинация с останали храни също причинява образуване на газове в червата.

 

Понякога този проблем се дължи на недостиг на храносмилателен ензим, какъвто е случаят с лактозната непоносимост, която се обуславя от недостатъчност на ензима лактаза, необходим за усвояването на млечната захар. В мнозинството от случаите обаче образуването на газове се дължи на грешки в храненето, най-вече на придържането към беден на фибри режим.  
 

Какво може да ни помогне да се избавим от проблема?

  • Бавното хранене и внимателно дъвчене на храната предотвратява поглъщането на въздух и частично на натрупването му в стомаха.

 

  • Въведете в менюто си продукти, които подпомагат усвояването на храната и функциите на червата. Такива са натуралното българско кисело мляко и другите кисели млека, съдържащи полезните бифидо- и лактобактерии.

 

  • В тази група обаче не попадат прясното мляко и останалите млечни произведения, които напротив заради наличието на лактоза могат да доведат до отделяне на газове в червата.

 

  • Избягвайте продукти, които съдържат газове. Консумацията на бира, газирани напитки, няма как да не е свързана и с подуване на корема.

 

  •  Има храни, при чието усвояване, се отделят повече газове. Такива са зелето, карфиолът, броколите, варивата и др.

 

  • Питали ли сте се защо в националната ни кухня – а и не само нашата – толкова често присъства чесънът като подправка? Чесънът, всъщност, подпомага храносмилателните процеси и ограничава образуването на газове в червата.

 

  • Подобен ефект имат и някои подправки като комбинацията от черен пипер и кориандър, прибавени по време на готвенето на ястията.

 

  • Коренът от джинджифил се прилага дори като натурално средство за терапия в случая. Съдържа ензими, които стимулират отделянето на слюнка. Добавянето на настърган суров джинджифил в салатата вероятно ще е достатъчно да ви отърве от неприятния проблем. Комбинацията от чесън и джиндифил се смята за особено ефективна срещу образуването на газове в червата, както и дъвченето на парченца от корена, предварително накиснати в лимонов сок, след ядене.

 

  • Сдъвкването на няколко стръка свеж магданоз е друго подобно полезно средство, което помага за намаляване на куркането на червата. Подобен ефект може да се търси и при отварата от подправката.

 

  • Както има зеленчуци, които провокират подуването на корема, така са налични и такива, които предотвратяват образуването на газове. Все още сме в сезона на доматите, така че ако страдате от проблема не пропускайте ден без салата от пресни домати, които можете леко да осолите. По-ефективна за случая според някои е използването на черна сол.

 

  • Помагат и традиционно познатите ни чай от копър, анасон и мента срещу подут корем и колики, както и нетипичните за нас кокосова вода и отвара от канела. Последната се приготвя като се вари лъжичка прах в чаша вода, която още топла се изпива половин до час преди хранене. Запознати обещават, че това предотвратява образуването на газове, за разлика от традиционните чайове, които по-скоро спомагат извеждането им и допринасят за намаляване на дискомфорта с подутия корем.

 

  • За да се избегне образуването на газовете от съществено значение е да се въведе и редовен режим на хранене с приблизително фиксирани часове на хранене и равни интервали между тях.

 

  • Повишаването на двигателната активност също е успешна мярка. Ходенето, аеробиката и йога са подходящите спортни занимания.

 

  • И тъй като стресът е един от факторите, които предразполагат проблема, всяко усилие в насока релаксация и медитация на ума ще са от полза. Така че, и почивайте достатъчно и избягвайте нервите!

Още по темата:


реклама  




Коментари (1)

Коментарите са изказани от наши потребители и са автентични, без редакторска намеса. Екипът на Puls.bg не носи отговорност за съдържанието им.

Жасмин Попова     2016-02-05 11:34:42
Нищо не помага!

Аз пробвах всички неща от тази страница! Не съм никак съгласна.
1 намерени, страница 1 от общо 1  1 



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Възли на щитовидната жлеза – какво трябва да знаем за тях?

реклама
Още от Диети
реклама
Галерия
Какво да правим за здрави кости?
Какво да правим за здрави кости?
Кои храни подпомагат костите?
Кои храни подпомагат костите?
За по-добра костна плътност
За по-добра костна плътност
Храни за добро зрение...
Храни за добро зрение...
Изгодни оферти
Още от Дентално здраве
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising