ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Д-р Диана Инджова: Нужни са прозрачност и граждански контрол (ІІ-ра част)

Puls.bg   |   03 август 2009   |   Коментари 0
   
   
Д-р Диана Инджова: Нужни са прозрачност и граждански контрол (ІІ-ра част)

І-ва част на интервюто с д-р Инджова, можете да видите тук


Какво трябва да се промени оттук нататък?

Искането на национално представените организации е от 2007 г. То стартира в началото на 2007 г., а вече почти 3 години ние се борим всеки човек да има ТЕЛК-ово решение, отразяващо реално неговите здравни и социални нужди.



Предложението на национално представените организации, определя по какъв начин трябва да използва и нов вид определение, т. е. определението трябва да бъде не „хора с увреждания”.

 

Ние искаме да се махне този чисто медицински модел, в който има забранителни клаузи, т.е. имаш увреждане или по-скоро загубена работоспособност и ти забраняват да работиш. Предложението, което ние дадохме, да се замени с един много по-ясен термин, който да бъде процент и степен на увреждане, а не на загубена работоспособност, т. е. човек може да бъде като Стиван Хокинг напълно неподвижен, това е най-големият гений на нашите времена, той не движи устни, той принципно само докосва апаратура, която изписва мисъл, което не означава, че не е работоспособен. Когато настоящото определение се махне от ТЕЛК-овите решения, хората ще имат възможност и да бъдат трудонаети.

 

От друга страна в този вид на ТЕЛК-овото решение пациентът трябва да има описано всичко, което така или иначе е част от неговата здравна картина, за да може да търси правото си да получи рехабилитация или конкретно решение. Това е свързано с начина на създаване на механизми за поддържане или поне намаляване на усложненията от неговото здравно състояние.


Споменахте проблеми, пред които сте изправени. Освен ТЕЛК какво друго е проблемно, Д-р Инджова?

В здравната сфера основният иск на най-голямата група пациенти е те да имат, според изискванията на ЕС, правото да наблюдават всеки процес включително работата на Здравната каса, работата на Националния съвет по експертиза, Комисията за позитивен списък, Комисията по прозрачност, както и още редица органи. В тях трябва да има наблюдатели от национално представените организации, за да има прозрачност.  

В момента такива наблюдатели няма, така ли?

Това е отказано през последните 2 години.


С какъв мотив е отказано?

Обикновено не се дава мотив, обикновено е така нареченият мълчалив отказ.
В обществения съвет към Министерство на Здравеопазването, в който също имаме представител е единственото наше предложение от този тип, което беше прието.


Има ли корупционни практики според вас и как те се отразяват на хората с увреждания?

Често хора, на които трябва да се постави става например или нещо друго, са подложени на рекет. А за хора, които живеят с 80 или 100 лв., това е реален акт на геноцид. Това, което беше взето като решение от всички национално представени организации, е да бъдат изпращани случаи до ОЛАФ, за да може да се повдигне една широка вълна на разследване – не само към лекари, но и към здравни заведения, които си позволяват под различни форми на дарения да изискват подобен тип суми.

 

Третият проблем в здравеопазването за нас, това са така наречените интеграционни добавки. Така е в цяла Европа. Това са медицински средства, които са необходими за поддържане на някакъв здравен статут при определен вид увреждания. Ние имаме основен проблем, че със сумата 9,10 лв., макар че преди беше 8,25 лв., почти нищо не може да се купи.


Формулата, по която се изчисляват тези добавки, само у нас ли се използва?

Това, което България всъщност е направила, е една много специфична формула, която няма нищо общо с европейските регламенти. Интеграционните добавки, които включват и медицински услуги във всички европейски държави варират между минимална работна заплата и обезщетение за безработица. Принципно за България те трябва да бъдат между 220-290 лв. общо. В най-добрия случай в България хората получават, в един много имагинерен случай, три добавки, например три по 9 лв. Има интеграционна добавка за рехабилитация. Реалната сума трябва да бъде 400 лв. и нагоре. Тя се дава обаче само на определени групи от хора, тя не се дава на хората с трета група, сега с 50-70 %, които имат огромна необходимост, за да не станат  втора или първа група. Тя се дава в повечето случаи на хора, които са 91-100% инвалиди и са с придружител. Всъщност сумата е толкова малка, че тя не би могла да стигне за една не особено „читава” рехабилитационна процедура в „Павел баня”. Т. е. нашето искане от протестите в последните 2,5 години, които потресоха Европа, е да има увеличение минимум 350-450 лв.

 

Третият много важен проблем, в глобалната картина, това са медицинските изделия. Или това са т. нар. бивши „технически средства”. По новия закон и европейска регулация станаха "медицински изделия". От 5 години са дадени категоричните искания на национално представените организации, че асортиментът трябва да бъде разширен. Не може асортиментът да бъде от 1955 година. Във момента и количките трябва да бъдат 1000 вида, така че да отговарят на всяко различно увреждане.
И обикновено финансовите министри винаги казват така – ние можем лекичко да разширим „квадратчетата”, но нови не можем да правим.


Какво може да направите вие като организация? Как можете да попречите на тази политика, освен чрез протестите?

Национално представените организации правят всички законови форми за въздействие.


Те ефикасни ли са до този момент?

За някои неща сме успявали. Например, добавките за децата ни да не са свързани с гарантиран минимален доход, а да са обвързани с минимална работна заплата. Успех, но само за децата засега.


Д-р Инджова, как си представяте българското здравеопазване в близко бъдеще?

Ако то не е здравеопазване с прозрачност и с граждански контрол, то разрухата в него ще стане още по-явна. Повтарям разрухата и за двете страни, както за лекари, така и за пациенти, защото те са взаимосвързани звена. Да се направи наистина една система, в която да има някаква координация за най-нуждаещите се пациентски групи, за които трябва някой да има ясното разбиране. Това е единственото решение – нарича се създаване на интегриран подход. Ако го няма този интегриран подход едното от предложенията е именно Агенцията на хората с увреждания да стане министерство, което да регулира тези проблеми, както за медицинските изделия, както за лекарствените средства в тази посока, както за интеграционните добавки, включително и за рехабилитация, медицински лекарствени средства като добавки и други. Това е решението.
 
 


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Остър ларингит - затруднено дишане и лаеща кашлица в малките часове на нощта

реклама
Още от Здравен дебат
реклама
Галерия
Иновации и оценка на здравните технологии
Иновации и оценка на здравните технологии
Здравен дебат на 10 ноември проведе Puls.bg
Здравен дебат на 10 ноември проведе Puls.bg
Изгодни оферти
Още от Био продукти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising