ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Д-р Мими Виткова: Здравната система за потребителя не е отворена врата (І-ва част)

Puls.bg   |   03 юни 2009   |   Коментари 1
   
   
Д-р Мими Виткова: Здравната система за потребителя не е отворена врата (І-ва част)

Д-р Мими Виткова, лекар с повече от 35 години стаж. Специалности  – вътрешни болести и кардиология, здравен мениджмънт и политика. Ръководи обединен здравноосигурителен фонд „Доверие”. Председател на Асоциацията на лицензираните дружества за здравно осигуряване.
 


Какво според вас е актуалното състояние на здравеопазването в България?


Мисля, че то се интерпретира и се гледа еднозначно от работещите в системата и от  тези, които ползват здравните услуги. И двете групи не дават положителна оценка за състоянието на здравната система у нас. Еднакво недоволни са от организация и от финансирането.
 


От какво са недоволни по-конкретно?


Неудовлетвореността на гражданите, идва от лошата организация на здравната система. Всеки контакт с нея за тях е препятствие. Тоест здравната система за потребителя не е отворена врата. Контактът още с джипито е въпрос да бъде намерен, тъй като първичната помощ в България не е институция, тя е телефонна връзка най-често. Да си се разболял в началото на месеца, за да имаш шанса да ползваш оттук нататък следващите нива на здравната система като консултация от специалист или необходими лабораторни или други диагностични изследвания, ако не да чакаш до следващия месец. Ако това не се случи, вече системата е абсолютно затворена за добросъвестния платец и на данъци, и на вноски. И той тръгва да заплаща и прегледа при специалиста, и изследванията, и всичко нататък.


Контактът с болниците е още по-драматичен. Някой заболявания не могат да бъдат хоспитализирани, защото за тях няма клинична пътека. И започва скалъпването на такава диагноза, която да позволи пациентът да бъде настанен в лечебно заведение.
 

Влизайки в болницата, пациентът не е наясно какво покрива неговата здравна осигуровка по задължителното осигуряване, тъй като в редица клинични пътеки пише рубриката „ не се покриват скъпоструващи консумативи”. Някой да знае какво значи скъпоструващ консуматив!? Тъй като ние получаваме фактури от нашите доброволно осигурени, където възстановяваме разходи за така наречените скъпоструващи консумативи и в тях намираме бинтове, марли и сиропи за кашлица. От къде да знае пациентът кое влиза и кое не влиза в клиничната пътека.
 


Според вас какво е решението? Кой трябва да информира, който трябва да запознае пациентите или те трябва да търсят сами информация?

Първо болничната помощ трябва да бъде финансирана на един много, много по-голям процент по задължителната вноска. Тоест такива скъпоструващи консумативи не трябва да остават извън нея. И с 2 % вноска, която беше увеличена и излишъците, които трупа НЗОК от 1999 г., които стоят в БНБ, ние бихме могли като общество, без да извеждаме допълнителни пари, да покрием болничната помощ.


Онова, което остава да не е заплатено на 100 %, трябва да е ясно назовано по именно какво е то. И съответно болницата да закупува тези консумативи по регламентиран начин, по централна доставка.
 


Какво мислите, д-р Виткова, че можеше да се промени, а не се случи през последните 4 години?

Първо да видим един професионален анализ на проблемите. Те са колкото професионални, толкова и политически. Такова нещо не беше направено. Направи се опит проблемите в системата да се гледат на парче. Един от тях беше решен, условно казано успешно – болничната помощ се финансира изцяло по линия на НЗОК. Двата източника на финансиране – министерство и каса бяха обединени. Това е добър път на развитие на нещата. Оттук насетне обаче почти нищо не случи обаче ние не седнахме да видим какви са проблемите на първичната помощ, кой поема неотложната помощ след 17 часа.


Оттук насетне всичко останало си остана по старо му – клиничните пътеки, консумативите, които ги няма и финансирането. Видяхте тройната коалиция изрази воля да моделира системата на финансиране, да я разкрепости в известна степен, даже казаха ще увеличим вноската. Срещу това ще пуснем доброволните фондове. Тоест ще разширим правата на гражданите да си избират освен болницата, и осигурителя. Само че се случи само първата част на обещанието. Събраха се парите.
 


Какво се случва с тези пари сега?


Част от тях са в НЗОК, другата част са отново в излишък в БНБ. Като законът за здравно осигуряване не предвижда събиране на пари от гражданите, за да се трупат излишъци. Законът казва, че се събират вноски, с които се покриват разходи за здравеопазването.



Какво очаквате да е случи сега след смяната на управлението? През следващите 4 години какво трябва да направят управляващите?

Добре би било още преди изборите, ние като избиратели да видим ясно философии, концепции на всяка една от кандидатстващите да ни управлява от политическите сили, какво смята да прави за здравеопазването. Може би вие сте видели досега, но аз не съм видяла и съм реалист, че такова нещо няма видим. Ще видим няколко лозунга в политическите платформи на всяка една от партиите, но ясни концепции какво трябва да се прави със здравната система и как да се развива тя няма да видим.


Продължение на интервюто, можете да видите  тук.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (1)

Коментарите са изказани от наши потребители и са автентични, без редакторска намеса. Екипът на Puls.bg не носи отговорност за съдържанието им.

doc     2009-06-17 07:05:09
Доктор Мими Виткова даде много на българското здравеопазване като здравен министър в правителството на Жан Виденов, въпреки че за съжаление това успешно правителство не успя да изкара мандата си .
1 намерени, страница 1 от общо 1  1 



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
4 начина да се чувстваш леко през зимата

реклама
Още от Здравен дебат
реклама
Галерия
Иновации и оценка на здравните технологии
Иновации и оценка на здравните технологии
Здравен дебат на 10 ноември проведе Puls.bg
Здравен дебат на 10 ноември проведе Puls.bg
Изгодни оферти
Още от Здрав ум
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising