ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Вегетарианство - защо това не е подходящият режим за детето?

д-р Йордан Георгиев   |   12 септември 2017   |   Коментари 0
   
   
Вегетарианство - защо това не е подходящият режим за детето?

Източник: iStockphoto

Вегетарианството представлява хранителен режим, при който от менюто се изключват животински продукти, като пилешко, телешко, свинско, риба, морски дарове. При някои от разновидностите на диетата не се консумират още яйца, мляко и млечни продукти, мед. В зависимост от това в каква степен от менюто са изключени животинските продукти, се разграничават следните форми на вегетарианство:

  • Веганство – изключват се всякакви животински продукти от менюто, вкл. яйца и млечни продукти. Много често тази диета е част от философия, която ограничава не само консумацията на животински продукти, но и използването на животни за други нужди на човека (например употреба на животински кожи).
  • Ововегетарианство – позволява консумация на яйца, но не и на млечни продукти.
  • Лактовегетарианство – позволява консумация на млечни продукти, но не и на яйца.
  • Лактоововегетарианство – позволява консумация на яйца и млечни продукти.
  • Флекситарианство – това е нов термин, отнасящ се за вегетарианци, които само в определени случаи консумират месо.

 

При нито един от посочените хранителни режими не са правени проучвания относно влиянието им върху растежа и развитието на детския организъм. Не се препоръчва хранене на детето с такъв тип рестриктивна диета, тъй като тя не може да му осигури необходимите макро- и микронутриенти. Това би могло да окаже неблагоприятно и необратимо въздействие върху развитието на нервната, опорно-двигателната, ендокринната, отделителната, храносмилателната система, а оттам и да предизвика отлонения във физическото и нервно-психическото му развитие.

 

Ето една част от хранителните вещества, които липсват или са слабо представени във вегетарианските диети:

  • Желязо. При вегетарианска диета се приема сходно количество желязо, както при хранителен режим без ограничения. Разликата обаче е, че желязото, съдържащо се в растителните продукти, се усвоява много по-трудно от организма. Освен това резорбцията му се намалява при наличие в менюто на други нутриенти, като фитати например. Ето защо железните депа при вегетарианците обикновено са по-малки и те са по-склонни към развитие на железен дефицит и желязодефицитна анемия в сравнение с невегетарианците.

 

  • Витамин B12. Растенията не са добър източник на витамина. Отчасти той може да се набави чрез консумацията на млечни продукти и яйца. При веганска диета се препоръчва приемът му като добавка или в състава на фортифицираните храни. Кърмачки, които са на вегетарианска диета, могат да поставят детето в риск от развитие на B12-дефицит. Витаминът изпълнява важна функция при деленето на клетките, а лиспата му може да доведе до развитие на анмичен синдром, изоставане във физическото и нервно-психическото развитие, гърчове, повръщане, диария и други.
  • Мастни киселини. Вегетарианците могат да не получават достатъчно количество омега-3 мастни киселини. Затова се препоръчва в менюто им да се включат продукти, богати на линоленова киселина (техен метаболитен прекурсор). Такива храни са орехи, соя, ленено семе, киноа.
  • Калций и витамин D. Вегетарианските диети не осигуряват необходимото количество калций за организма. Това може да доведе до нарушаване минерализацията на костите, като особено застрашена е детската популация. Обикновено се налага суплементация под формата на фортифицирани храни и напитки, както и капки или таблетки. Добър източник на калций са листните зеленчуци – броколи, зеле, китайско зеле.
  • Цинк. Обикновено се наблюдава дефицит на елемента, поради по-ниското му съдържание в продуктите от растителен произход и действието на фитатите и фибрите, които възпрепятстват резорбцията му. Продукти, които го съдържат, са: соя, бобови растения, сирене, ядки, зърнени продукти.

Повечето родители се опитват да се осведомят за различните хранителни практики и режими с желанието да подберат възможно най-доброто за детето. Често обаче се пропуска фактът, че детският организъм има различни изисквания и нужди и различен метаболизъм. Ето защо възгледите на родителите и стремежът към здравословно хранене, залитащ в крайности, не бива да се натрапват на детето. За да расте здраво, то се нуждае от пълноценна и добре балансирана храна. 4111


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Д-р Васил Даскалов: В нашето майчино здравеопазване са пропуснати някои основни изследвания

реклама
Още от Детско здраве
реклама
Галерия
Форум бременност и детско здраве май 2017
Форум бременност и детско здраве май 2017
Най-честите причини, поради които детето не спи
Най-честите причини, поради които детето не спи
Форум бременност и детско здраве 2016. Втори ден 3
Форум бременност и детско здраве 2016. Втори ден 3
Форум бременност и детско здраве 2016. Втори ден 1
Форум бременност и детско здраве 2016. Втори ден 1
Изгодни оферти
Още от Секс и здраве
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising