ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Диета по време на бременност

Андрей Иванов   |   13 юли 2017   |   Коментари 0
   
   
Диета по време на бременност

Източник: iStockphoto

Бременността като напълно нормално състояние на женския организъм не би трябвало да води до промени в стила на живот, включително и на храна, която приемаш. Диетата при бременност трябва да бъде такава, че да включва в себе си разнообразна храна, храната да ти е вкусна, да осигури адекватно увеличаване на телесното тегло в зависимост от телесната маса преди забременяване и да подпомогне кърменето след бременност. Толкова е просто!
 
Най-важното и понякога малко притеснително за бременните е надаването на тегло, което е абсолютно нормално и необходимо условие за здравото износване на плода. Средно теглото се увеличава с около 12 кг. Обикновено през първото тримесечие покачването на телесната маса е минимално. През втория триместър е най-значително надаването, което е средно с около 450 грама на седмица, докато през третия е с около 350-360 грама на седмица. Важно е да знаеш, че покачването на масата при бременност зависи от изходната такава и от индекса на телесна маса. Лесно разделение за покачване на килограмите по време на бременност според масата е следното правило:
 
  1. Жени с поднормено тегло: 13 кг;
  2. Жени с нормално тегло: 9 кг;
  3. Жени с наднормено тегло: 7 кг.
 
Развитието на плода и протичането на бременността зависи от маса на бъдещата майка. Например недохранването е свързано с повишен риск от преждевременно раждане, анемия, асфиксия на новороденото, хипогликемия, хипотермия и по-висока перинатална детска смъртност и затова се препоръчва на по-грацилни дами да качат повече килограми при бременност. Обратно, жени с наднормена маса трябва поне 6 кг, но не повече от 11 кг да качат при износване, защото затлъстяването води със себе си съответните рискове като хипертонични състояния, гестационен диабет, уроинфекции, тромбофлебити, кръвотечения след раждането.
 
Освен вкусна, храната трябва да бъде нутритивна и пълна с важни елементи. Белтъците би били хубаво да се приемат в количества от 60 грама дневно. Птичето месо, рибата, растителните протеини и млечните продукти са много подходящи за периода, когато си бременна, защото съдържат витамини и минерали като желязо, цинк, витамин В6 и D. От въглехидратите се препоръчват пълнозърнестият хляб и варивата, тъй като са съставени от обвивките на зърната, пълни с важни микроелементи.
 
 
Микроелементите също играят своят роля при бременност. Нуждите от желязо за цялата бременност са от около 1 грам, или от 30 мг дневно елементарно желязо. Месото, варивата, листните зеленчуци и пълнозърнестият хляб съдържат този микроелемент. Животинските протеини и витамин С подпомагат усвояването му, докато кафето, чаят, калцият и магнезият го намаляват. Фолиевата киселина също е важна за правилното развитие на плода и дневната доза е от 300 микрограма, която може да се набави лесно от храни като яйца, листни зеленчуци, варива, портокали и пшеничени кълнове.
 
Тук е важно да спомена и въпроса за приемането на витамини и микроелементи по време на бременност. Според мене взимането на допълнителни таблетки не е задължително (с изключение на желязо и фолиева киселина, чийто прием би трябвало да започне поне три месеца преди планиране на забременяване), поради факта, че важните за организма вещества могат да се набавят съвсем спокойно от една добра и балансирана диета. Добавки би трябвало да се дават на жени, които не са в състояние да изпълняват препоръчана диета и то с точно определени препоръчителни дневни дози: желязо – 30 мг, цинк – 15 мг, мед – 2 мг, калций – 250 мг, витамин В6 – 2 мг, фолиева киселина (витамин В9) – 300 мкг, витамин С – 50 мг, витамин D – 200 UI (за вегетариантки: Vit D – 400 UI, Vit B12 – 2 мк).
 
NB! При пълни вегетарианство се влошава рязко снабдяването на организма с калций, желязо, цинк и витамини. Ниската калорийност и голямото количество баластни вещества понякога прави невъзможно приемането на достатъчен обем храна за задоволяване на енергийните нужди. Въпреки това, видът консумирана храна е личен избор и асоциациите на акушер-гинеколозите не забраняват вегетарианството, стига хрененето да е пълноценно. 4080

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Коронарна артериална болест - какво следва?

реклама
Още от Бременност и раждане
реклама
Галерия
Форум бременност и детско здраве май 2017
Форум бременност и детско здраве май 2017
За предимствата на вагиналното раждане
За предимствата на вагиналното раждане
Форум бременност и детско здраве май 2017
Форум бременност и детско здраве май 2017
Форум бременност и детско здраве 2016. Първи ден 2
Форум бременност и детско здраве 2016. Първи ден 2
Изгодни оферти
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising