ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Аюрведа за добър сън

д-р Снежина Маджарска   |   27 декември 2017   |   Коментари 0
   
   
Аюрведа за добър сън

Източник:iStockphoto

Сънят играе главна роля за нормалното протичане на жизнените процеси. Правилното му позициониране в денонищието и неговата здравословна продължителност гарантират за хармонично равновесие между работа и почивка на всички органи и системи. Не по-малко важно е значението на съня за функцията на нервната система, концентрацията, емоционалното състояние. Трайното им нервановесие при продължително безсъние може да доведе до тежки и необратими последствия.

 

Много хора съзнателно пренебрегват значението на съня поради недооценяване на важната му роля за здравето. Други нямат физическата възможност за добър сън поради работа на смени или ангажиране с дейности, пречещи им да си набавят нормалния нощен сън. Съвсем друга група образуват всички онези, които по една или друга причина страдат от безсъние.


Какво означава безсъние?

Това е сборно понятие на много различни състояния. Ведите делят хората на няколко типа според характера им и типа безсъние. Докато при едни (Питта) самото заспиване е затруднено и изтеглено в късните часове, то други се бъдят твърде рано неотпочинали (Капха). Трети имат разкъсване на дълбокия сън по средата на нощта (Вита), а четвърти имат твърде повърхностен и неотпочиващ сън. Съответно и подходът трябва да бъде индивидуализиран.

 

Съществуват много и разнообразни средства и медикаменти, които традиционната медицина използва при безсъние. Нерядко обаче след изпиване на някое „хапче за сън“ после се наблюдава трудно събуждане, сънливост, загуба на спомен и ориентация и т.н. Да, от тях има нужда и в големия си процент помагат, но дали не е хубаво да се изпроват преди всичко естествените методи за повлияване и откриването на първопричината за проблема?


Какво казва Аюрведа за съня?

Като древна индийска наука, Аюрведа е доказала своите ползи за здравосожното и хармонично съществуване. Тя разглежда съня като главен и изключително важен компонент на живота, който се влияе от всички други фактори на ежедневието. Прекалената емоционална напрегнатост, страх,енергични дейности или прекаляване с екранно облъчване точно преди лягане има неблагоприятенен ефект върху заспиването. Същото важи и за обилното нахранване с тежки и трудно смилаеми храни.

 

Заспиването изисква преди всичко период на релаксация и спокойствие на ума. За тази цел Аюрведа препоръчва използването на етерични масла както за въздуха в спалното помещение, така и като масаж на ходила, ушни миди и слепоочие. Взимането на топъл душ преди лягане, комбиниран с масаж имат благотворно действие върху качествения и отпочиващ сън.


Аюрведа препоръчва заспиване около 22 часа, тъй като диапазонът 23-04 часа е иделеален за най-добър сън. Лягането и ставането в един и същ час настройва биологичния часовник. Ако има следобеден сън, то той трябва да бъде не повече от 20-30 минути. 

 

Ведите казват, че ранното ставане е здравословно и единствено правилно. Часовете след 4 сутринта са идеални за сутрешен тоалет, йога практика, четене и спокойна закуска. Въпреки това, при повечето хора това е невъзможно да се осъществи поради разликата между физическите цикли на организма и социалния ритъм на обществото. За онези, които се чувстват изморени и искат да спят поне до 8 се препоръчва цялостен аюрведичен масаж за намаляване нивото на напрегнатост. За това е добре и спалното помещение да има тъмни завеси спиращи ярките първи лъчи на слънцето.


Спалното помещение съвсем не е без значение

Самото спално помещение трябва да бъде добре проветрено, семпло по отношение на обстановката и с приглушена светлина. Леглото трябва да бъде доближено до стена, а не в средата на стаята.Ъглите на помещенията обаче поглъщат енергия и не е ехубво леглото да комуникира с тях плътно. Под самото легло не бива да има други предмети, които са събират негативна енергия. Аюрведа казва, че в спалнята е хубаво да има символ на духовните вярвания на човек, а чаша вода на нощното шкафче е задължителна за здрав и качествен сън.

 

 

Твърда постелка под тялото и подлагане на възглавница само под извивката на врата гарантират по-добро релаксиране на тялото. Аюрведа препоръчва да се сложат билки във възглавниците, които допълнително да излъчват ароматите си. Стаята трябва да бъде с не много висока температура, докато тялото да е добре затоплено. Дрехите за сън е хубаво да са от памучна материя без много ластици. Успокояваща музика преди сън или четене на неангажираща художествена литература са препоръчителни.


Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Кожни прояви при нарушения на кожната бариера

реклама
Още от Алтернативна медицина
реклама
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите
Алтернативни начини да откажем цигарите
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Изгодни оферти
Още от Дентално здраве
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter