ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Чревна пропускливост и автоимунни заболявания

Мирослава Делчева-Пепелджийска - здравен консултант   |   13 септември 2017   |   Коментари 0

Чревна пропускливост и автоимунни заболявания

Източник: iStockphoto

Синдромът на чревната пропускливост или повишен чревен пермеабилитет се развива на чревната стена. Чревната стена има много функции, но най-важните от тях са преминаване на течностите и ценните вещества от храната в кръвта за усвояване и защитна бариера срещу инфекции и токсини. За това отговарят чревната имунна система и самата чревна стена.

Чревната стена има четири слоя: серозен, мускулен, подлигавичен и лигавица. Сериозният слой е най-външен и е изграден от съединителна тъкан. Мускулният слой отговаря за придвижване на храната. Подлигавицата и лигавицата се наричат мукозна бариера и именно там се появява пропускливостта.

Мукозната бариера е мястото където се усвояват хранителните вещества. Тя служи като бариера и предотвратява проникването на алергени, микроби и други токсини. Силно нагъната е, което увеличава площта за абсорбция,  но и дава по-голяма повърхност на която да се появят пробиви.

В чревната лигавица има и бактерии, като микробиома от полезни и неутрални бактерии е разположен на чревната стена за да предотврати заселването на патогени. Там са разположени имунните клетки, които разпознават добрите от патогенните бактерии.

Когато плътните междуклетъчни връзки в чревната стена функционират правилно, те допускат само полезните бактерии, но не и вредните. Когато обаче плътните връзки трайно са увредени се развива чревна пропускливост.

Важно откритие на д-р Фазано от университета в Мериленд е изолирането на вещество, което контролира плътните връзки в чревната стена, наречено зонулин. Зонулинът е протеин, който подава сигнал на плътните междуклетъчни връзки да се отварят и затварят. Известни са два фактора, които предизвикват освобождаване на зонулин в тънкото черво - това са бактериите и глутенът.

Отдавна се смята, че има връзка между чревните инфекции, алергиите, автоимунните и възпалителните заболявания. Д-р Фазано е открил, че при инфекция на тънкото черво се отделя зонулин, който отслабва чревната лигавица.

Отделянето на зонулин е защитен механизъм за освобождаване от вредните бактерии. Днес обаче има много по-голям брой дразнители, които стимулират непрекъснато отделяне на зонулин и отворите в чревната лигавица са постоянни. Това води до хронично възпаление и понижен имунитет.

Двата най-важни фактора за освобождаването на зонулин са: повишената консумация на глутен и повишения прием на антибиотици. Хибридизацията на пшеницата е довела до увеличаване на съдържанието на глутен в нея. Пшеница и глутен има в почти всички преработени храни, което води до много голяма консумация на глутен и до почти постоянно отделяне на зонулин.

Прекомерната употреба на антибиотици, антибактериални, почистващи препарати и лекарства води до унищожаване на микробното разнообразие. Нарушаването на равновесието в микробиома води до заселване на тънкото черво с патогенни бактерии, които активират зонулина.

Има огромен ръст на алергиите и автоимунните заболявания като цьолиакия, фибромиалгия, лупус, тиреоидит на Хашимото, чувствителност към храни и др. Общото между тези състояния е хроничното възпаление. Всичките те са свързани с пропускливостта на червата.

Изследвания публикувани в медицинските журнали посочват за връзка между чревния пермеабилитет и автоимунни заболявания като лупус, ревматоиден артрит, алергии, аутизъм, депресия, екзема, псориазис, метаболитен синдром и др.

Защо се получава така? Когато се развие чревна пропускливост и лигавицата остане отворена, през нея започват да преминават болестотворни вируси, паразити, дрожди, глутен и други протеини като казеин. При това нашествие имунната система превключва на ускорен режим за да предпази организма. Тя работи непрекъснато и синтезира антитела, които атакуват освен бактериите и собствените тъкани.

Може да се засегне и щитовидната жлеза и да се увреди. Увредените клетки отново се почистват от имунната система, която образува противовъзпалителни антитела. Тези антитела при хроничен процес могат да станат атакуващи антитела и да нападнат здрави клетки.

Учените са открили, че определени групи бактерии помагат за регулация на имунната система и поддържане на противовъзпалителните функции. Такъв щам бактерии са Bacteroides Fragilis. Този щом е застрашен от изчезване и това може да е свързано с повишаването на автоимунните болести.

И синдромът на пропускливите черва и автоимунните заболявания имат прогресивна природа. Автоимунните заболявания имат генетична природа, но само малка част от носителите на тези гени развиват заболяване.

Сред причините за развитие на автоимунни заболявания от околната среда са честия контакт с антигени, причиняващи възпаление като зърнени храни, млечни продукти и други храни водещи до възпаление, контакт с патогенни микроорганизми и мухъл, контакт с токсини от околната среда, увредена чревна лигавица и нарушен чревен баланс и др.

Още по темата:

Коментари (0)

Няма изказани коментари.

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Рак на тестиса, инфертилитет при мъжа, съхранение на сперматозоиди – Movember е

Още от Алтернативна медицина
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите