ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Синдром на чревната пропускливост - скритата епидемия

Източник: iStockphoto

Изразът пропускливи черва или течащо черво звучи странно, но се оказва че засяга все повече хора. С площ от 200 квадратни метра нашата храносмилателна система служи като жизненоважна бариера срещу болести и зарази. Чревната лигавица има за задача да разграничи съдържанието в червата от телесните течности, усвояването на хранителните вещества и е място където взаимодействат микроорганизмите и имунната система.

За да сме здрави, червата трябва да поддържат симбиоза с милиарди микроорганизми, чийто брой надвишава 10 пъти броя на човешките клетки.

Микроорганизмите в червата са три вида - добри (мутуалисти), лоши (патогени) и неутрални (коменсали). За да има здравословен баланс трябва да има 85% положителни/неутрални бактерии към 15% патогенни.

Здравата имунна система трябва да разпознае всеки попаднал в организма микроорганизъм дали е приятел или враг. Но в съвременния начин на живот, когато сме атакувани от множество токсини от околната среда, бедна на хранителни вещества диета, стрес, лекарства и др., имунната система не може да се справи и защитните ни сили отслабват.

Това създава условия да проникнат повече лоши бактерии в червата и да се развият там, променяйки средата. Те заемат мястото на добрите бактерии – пробиотиците, които имат полезна функция за организма. Патогенните бактерии се настаняват в чревната лигавица и правят дупки в нея, като се променя pH баланса на червата и  има свръх-растеж на дрожди.

Под влияние на патогените или на техните токсини, отслабва епителът на чревната лигавица - най-важният слой на чревната бариера. Чревната бариера нормално не допуска нежелани молекули и бактерии да преминават в кръвния поток. При отслабване на чревната стена обаче и отварянето на дупчици в нея, токсини, микроби, несмлени хранителни частици преминават в кръвта и оттам достигат до цялото тяло.

При острите разболявания може да се случи микробите да преминат бариерата и имунната система да отдели антитела, с които да ги неутрализира. Но когато пропускливостта на червата стане хронична, има натоварване на целия организъм. Възниква хронично възпаление и имунната система може да атакува различни органи и да се прояви автоимунно заболяване.

Синдромът на чревната пропускливост засяга голям процент от хората със здравословни проблеми. Техните оплаквания могат да са свързани със заболяване на щитовидната жлеза, псориазис, екзема или други обриви, инсулинова резистентност и диабет, упорито покачване на килограми и др.

Чревната пропускливост има роля при автоимунните заболявания като лупус, множествена склероза, диабет, Паркинсон, Хашимото и др. В традиционната медицина се избягва термина синдром на пропускливите черва, а се говори за повишен чревен пермеабилитет.

Има все повече данни за въздействието на червата и бактериите в тях върху здравето и дори върху човешкото поведението. Има много проучвания, които изследват чревната пермеабилност и ефектите върху здравето.

Тези данни потвърждават, че има прекалено много вредни вещества в околната среда, храната ни е бедна на полезни вещества, а начинът на живот е твърде стресиращ и това уврежда здравето ни. Чревната микрофлора и лигавица не могат да понесат претоварването, бариерата се нарушава и лошите микроорганизми се размножават.

Според проучвания върху хора и животни, публикувани в медицинските журнали „Клинична гастроентерология и хепатология“ и „Черва“ - синдромът на повишен чревен пермеабилитет е свързан с множество автоимунни заболявания, тревожност и депресия,  Алцхаймер, дефицит на вниманието и хиперактивност, кандидоза, хронична умора, болест на Крон, синдром на раздразнено дебело черво, метаболитен синдром, мигрена, поликистозни яйчници, кожни възпаления, множество алергии и хранителни непоносимости.

На какво се дължи това? Една страна на влошеното качество на храната, свръх употребата на захар и генно модифицирани храни. Глутенът, който консумираме е в повече, а той предизвиква възпалителна реакция и отделяне на зонулин - протеин разхлабващ връзките между епителните клетки на червата.

От друга страна токсичните вещества в околната среда стават все повече. Използването на пестициди, ГМО храни, подобрители, консерванти, почистващи препарати и козметика натрупва токсини в организма и влошава чревното здраве.

Високите нива на стрес и емоционалното напрежение влияят негативно върху храносмилателната система. Проучванията показват, че при стрес се понижава многообразието на пробиотичните бактерии и се увеличава растежа на дрожди в червата. Имунната система под влияние на стреса отслабва и по-трудно се справя с нашествието на бактерии и вируси, което води до повече възпаление.

Заради прекалената хигиена, дезинфекцирането на ръцете и домовете, използването на широкоспектърни антибиотици и прекомерното преработване на храната, естествения микробен баланс е нарушен.

Множество щамове добри, пробиотични бактерии са унищожени, които са служили за фина настройка на гените, за подготовка на имунната система да се справя с патогени и алергени. Нарушената хармония между червата и микроорганизмите в природата има връзка с повишаването на хроничните заболявания, автоимунните процеси и резистентността към антибиотици.

Днес има прекомерна употреба на лекарства - аналгетици в големи количества, антибиотици по най-малкия повод. Тези лекарства увреждат чревната микрофлора и чревната лигавица. Комбинацията от всички посочени фактори води до това чревната пропускливост да е силно разпространена.

Решението на проблема е просто. На клетъчно ниво ние сме 90% микроби. Важно е да преодолеем страха си от микробите и да започнем да гледаме на тях като приятели, които ни пазят. Затова е важно да сме в контакт с природата, да се излагаме на микродози мръсотия ежедневно, на малки количества бактерии, прах, пръст за да можем да възвърнем разнообразието от бактерии в нас.

Тези малки дози мръсотия са естествена имунизация, която осигурява добри бактерии за червата ни и така укрепва имунната система и равновесието между полезните и вредните микроби.

Важно е да консумираме повече храни местно производство според сезона, да прекарваме повече време на открито, да общуваме с домашни животни, да оставим децата да се цапат навън, да приема пробиотични храни. Съответно е важно да преодолеем паниката си от микроби, да спрем да почистваме с дезинфекциращи и анти-бактериални препарати и да пием хапче за всяка болежка.

Още по темата:

Коментари (1)

Коментарите са изказани от наши потребители и са автентични, без редакторска намеса. Екипът на Puls.bg не носи отговорност за съдържанието им.

Венелина     2017-08-31 10:16:27
Много, много полезна статия. Благодаря!
1 намерени, страница 1 от общо 1  1

Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Метаболитен синдром - с какво ни заплашва?

Още от Алтернативна медицина
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите