ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Менопауза и натурални методи за подкрепа

   
   
Менопауза и натурални методи за подкрепа

Източник: Dreamstime

Менопаузата е естественият край на менструацията и репродуктивността, като официално настъпва 12 месеца след последния цикъл на жената. Навлизането в менопауза може да започне след средата на 30-те години, обикновено настъпва около 52-годишна възраст. 
 
Менопаузата е естествен биологичен процес. Въпреки, че вече не може да има деца, жената може да остане здрава, жизнена и сексуално активна и след 50-те си години и занапред. Настъпва хормонална промяна, която може да доведе до променливи настроения, топли вълни, безсъние и др. обичайни симптоми.
 
Важно е да се има предвид, че повечето симптоми отшумяват с времето, като нощните изпотявания и дори изчезват напълно, без да е нужна хормонозаместителна терапия. Менопаузата не е болест, нормално е нивата на хормоните да са по-ниски в средната възраст на жената и не е задължително да се приемат синтетични хормони.
 
Натуралните методи могат много да облекчат състоянието и да осигурят по-плавен преход – това са здравословна диета, регулярни упражнения и спорт, хранителни добавки и билки като черен кохош, прогестеронов крем, хомеопатична терапия и др.
 
Обичайните симптоми, които могат да варират са: нередовен цикъл в периода преди настъпване на менопаузата; горещи вълни и нощно изпотяване; променливо настроение, раздразнителност, тревожност или депресивни симптоми; вагинална сухота и намалено либидо; безсъние и промени в съня; покачване на кг; тънка коса и суха кожа; често уриниране; промени в гърдите; промени в половите органи; при някои жени по-висок риск от остеопороза, сърдечно-съдови заболявания и др.
 
Тези симптоми се предизвикват от хормонални промени, променени нива на репродуктивните хормони като гонадотропин-освобождаваш хормон, фоликулостимулиращ хормон, лутеинизиращ хормон, естроген (3-те типа естрон, естрадиол и естриол), прогестерон и тестостерон. Има загуба на фоликули в ячйниците и намалени нива на естрогена.
 

Натурални методи за подкрепа 

Балансирано хранене – важно е да се приемат минерали и здравословни мазнини. Заложете на естествените храни и избягвайте празните калории, за да поддържате теглото си. Хранете се с органични плодове и зеленчуци – съдържат фибри, които контролират апетита, антиоксиданти за забавяне на стареенето и фитостероли, които балансират хормоните.
 
Зелето, броколите, кейлът съдържат вещество индол-3-карабинол, което естествено балансира нивата на естрогена. Богати са, освен това на фибри, витамин С, витамин К, електролити за сърцето и кръвното налягане.
Фибрите са важни за поддържането на теглото, за сърдечносъдовото здраве и храносмилателната система. Някои проучвания показват, че диетите, богати на фибри, могат да балансират производството на естроген. Фибрите помагат за контрол на теглото, понижаване на холестерола и намаляване на запека. Най-добрите източници са ядки, семена, бобови растения, авокадо, зеленчуци и плодове.
 
 
Ферментиралите соеви продукти могат да са полезни, тъй като съдържат фитоестрогени. Но трябва да се избягват при естрогенозависими заболявания в миналото като тумори, рак на гърдата, яйчниците и др.
 
Омега-3 мастните киселини помагат да се намали възпалението, защитават сърцето и кръвоносните съдове. Най-добрите източници са дива сьомга, скумрия, сардини, камбала и аншоа. Редовната консумация според изследванията помага за производството на хормони, помага за предпазване от следродилна депресия, проблеми с менопаузата, остеопороза, сърдечни проблеми и рак на гърдата.
 
Здравословните мазнини и студенопресованите масла имат повече калории, но са нужни за производството на хормони, да поддържат възпалението ниско, засилват метаболизма. Нерафинираните масла съдържат витамин Е, който помага да се регулира естрогенът. Използвайте екстра вържин масла, кокосово масло, зехтин, масло от ленено семе. Други източници на полезни мазнини са авокадо, кокосово мляко, ядките и дивата морска храна.
 
Пробиотици – приемайте храни, богати на пробиотици или добавки. Вода – пийте достатъчно вода, 30 мл на кг тегло или поне 8 чаши вода на ден, за да балансирате загубата на вода от топлите вълни и да намалите отоците и подуването.
 
Избягвайте храни, които влошават здравословното състояние като пакетирани храни. Повечето преработени, пакетирани храни съдържат захар, химикали, много сол, токсини и синтетични добавки. Богати са на въглехидрати, които влошават хормоналния дисбаланс, могат да съдържат ГМО, които са токсични за черния дроб.
 
Избягвайте конвенционално отглежданото месо, тъй като може да съдържа хормони. Избирайте месо от пасищни животни, на които не се дават хормони и антибиотици. Купувайте органично месо, яйца, млечни продукти, за да не поемате излишни антибиотици, които увреждат чревната флора, ГМО и хормони.
 
Избягвайте захарта, рафинираните мазнини и пържени храни, безалкохолните напитки и алкохола.
 
 

Добавки при менопауза

  • Черен кохош. Средство номер 1 за менопауза, може да предпази от горещи вълни и нощно изпотяване. Подобрява качеството на съня, балансира хормоните и подобрява плодовитостта преди менопаузата.
  • Прогестеронов крем – прилага се върху кожата. Намалява симптомите на менопауза като забуга на костна плътност, вагинална сухота и фиброиди. Има полза и за по-младите жени при безплодие, ендометриоза и ПМС. Използването локално позволява да се контролира количеството на прогестерона.
  • Agnus castus (Vitex). Облекчава горещите вълни, балансира хормоните като черния кохош, подобрява съня, при фиброиди, кожни промени и нередовен цикъл. Повишава лутеинизиращия хормон, повлиява пролактина и балансира съотношението естроген-прогестерон, като леко повишава прогестерона.
  • Американски жен-шен. От хиляди години се използва за повишаване на енергията и либидото. Може да помогне при горещи вълни, умора, депресия и когнитивни проблеми, вагинална сухота също.
  • Червена детелина. Може да профилактира загубата на кости, намалява риска от сърдечни проблеми. Съдържа изофлавони, които намаляват симптомите от понижените нива на естроген като топли вълни, безсъние, покачване на кг, сърдечно-съдови проблеми, загуба на кости и остеопороза, ставни възпаление и др.
  • Корен от мака. Адаптогенна билка, използвана от хиляди години. Намалява ефектите на стреса и остаряването, като намалява нивата на кортизола. Намалява топлите вълни, умората, безпокойството и покачването на кг, като увеличава либидото и енергията.
  • Жълт кантарион. Широко се използва, за да намали тревожността, депресията и проблемите със съня. Подобрява настроението, намалява възпалението, подобрява съня и прави прехода към менопаузата по-лек.
  • Етерични масла. Маслото от салвия е най-ефективно за балансиране на хормоните. Подобрява симптомите на менопауза като горещи вълни и повишена тревожност. Други масла, които могат да се използват – масло от лайка за намаляване на стреса, масло от мента за охлаждане на тялото при горещи вълни, масло от мащерка за баланс на хормоните. Може да се прилагат външно 3 капки, които се втриват на стъпалата или шията, стига да няма алергична чувствителност. Могат да се разтворят в базово масло като кокосово, жожоба, за да се намали силата и чувствителността към етеричното масло.
  • Начин на живот. Важни са още достатъчният сън, релаксацията, намаляването на стреса, редовният спорт, оптималното хранене, добрите взаимоотношения с околните, практикуването на хоби и поддържането на социални контакти. Всичко това е част от цялостния, холистичен подход за оптимално здраве и баланс.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Д-р Васил Даскалов: В нашето майчино здравеопазване са пропуснати някои основни изследвания

реклама
Още от Алтернативна медицина
реклама
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите
Алтернативни начини да откажем цигарите
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Изгодни оферти
Още от Бебе. Кърмене.
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising