ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Фертилитет, зачеване и успешна бременност

   
   
Фертилитет, зачеване и успешна бременност

Източник: iStockphoto

Независимо дали двойката има репродуктивни проблеми, подходящата подготовка преди бременността е от изключително значение за здравето на бебето и майката. При трудности със зачеването и износването на детето, пренаталната грижа е много важна.
 
При проучване във Великобритания, проследяващо 367 двойки с история на безплодие 37%, помятане 38%, раждане на дете с ниско тегло 15% и др. усложнения, се установява че след получаване на консултация преди зачеване, включваща съвети за хранене и мултивитамини за двамата родители, 89% от двойките са имали раждане на здраво бебе за период от 2 години.
 
При двойките с безплодие, 81% са имали раждане на здраво бебе. Освен това няма повече инциденти в изследваната група на аборти, преждевременна смърт, малформации и др. усложнения и всички деца са родени на термин със здравословно тегло.
 
Превенцията в пренаталната грижа е много важна, тъй като има все повече данни че средата в която детето се зачева, както и средата в матката, повлияват значително изхода на бременността и здравословното състояние на поколението през целия му живот.
 
Няколко фактора допринасят за по-добър фертилитет като начина на хранене, намаляване на стреса и контрол на теглото. Подобряването на храненето, не само повишава способността за забременяване, но и подобрява качеството на яйцеклетките и сперматозоидите, а оттам и здравето на детето което ще се роди от тези родители.
 
1. 
 
Хранене. Често се препоръчва Средиземноморската диета, която е присъща за хората в Южна Европа. Диетата съдържа разнообразие от растителни храни, в това число зеленчуци и плодове и нисък прием на червено месо. Процентът на мазнините е 25-35% от калорийния прием с намален прием на наситени мазнини и увеличен прием на моно-ненаситени мазнини като зехтин и омега-3 от риба. Основно мазнините се набавят от риба, пиле и зехтин. Диетата е богата на бобови и зърнени храни и препоръчва ниска до умерена консумация на млечни продукти.
 
Средиземноморската диета се препоръчва като профилактика на сърдечно-съдови заболявания и е широко изследвана при диабет, депресия, рак, когнитивни функции, отслабване и др. По отношение на фертилитета е наблюдавано, че при 2154 жени от Испания, тези които се хранят близко до Средиземноморската диета, в сравнение с обичайната западна диета, имат по-малко трудности със забременяването.
 
Друго проучване от Холандия (2010г.) на 161 двойки преминаващи през ин-витро оплождане, показва че Средиземноморската диета увеличава шансовете за успешна бременност. Проучването показва и повишени нива на фолат и витамин B6 при спазване на тази диета.
 
 
2. 
 
Контрол на теглото. Затлъстяването е сериозен рисков фактор за фертилитета, както и за поколението, което ще се роди от родители с наднормено тегло. При мъжете с наднормено тегло, има повишена ароматазна активност, което води до превръщане на тестостерона в естрадиол. В резултат намаляват нивата на тестостерона и се увеличава естрогена. Това играе роля за намаления брой сперматозоиди, намалена подвижност и лошата морфология при мъжете с повишен индекс на телесна маса.
 
При жените с наднормено тегло също има рискове от усложнения през бременността като повишена заболеваемост, смъртност и дългосрочни последствия за здравето на майката и бебето. При ин-витро оплождане, жените с наднормено тегло имат по-голям риск от неуспешна процедура и преждевременно раждане. Подобни данни има и при жените с наднормено тегло забременяващи естествено, при които има повишен риск от спонтанен аборт.
 
Освен промяната в хормоналните нива, при затлъстяване има повишено възпаление в организма, което може да засегне и средата в яйчниците и матката. Жените с наднормено тегло са по-застрашени и от гестационен диабет.
 
Контролът на теглото е важен за успешното зачеване и бременност и поддържането на нормален индекс на телесна маса е основна цел преди планиране на бременност. При планиране на плана за контрол на теглото, може да се направи модификация на Средиземноморската диета, тъй като тя също има ползи за подобряване на фертилитета.
 
 
3. 
 
Контрол на стреса. Ефектът на стреса върху фертилитета е документиран. Проучванията показват, че стреса повлиява цялата ендокринна система. Хормоните на стреса – кортизол, епинефрин и норепинефрин  и хипоталамо-хипофизо-адреналната ос директно повлияват няколко други хормона като тези регулиращи менструалния цикъл и др.
 
Стресът променя нивата на фоликулостимулиращия хормон и лутеинизиращия хормон, които повлияват синтеза на прогестерон и естроген, узряването на фоликулите, овулацията при жените и сперматогенезата и синтеза на тестостерон при мъжете.
 
 
Повишените нива на кортизол при жените са свързани с повишен риск от безплодие. Високите нива на стрес при мъжете намаляват глутатиона, който е важен за борбата с оксидативния стрес и токсините от околната среда.
 
При жените връзката между стреса и плодовитостта може да е по-значима от повишаване нивата на стресовите хормони и оттам повлияване и на останалите хормони. Учените са наблюдавали атрофия на яйчниците при плъхове, подложени на стрес.
 
Редица методи за намаляване на стреса са ефективни при двойките, опитващи се да имат дете в това число психотерапия, хомеопатия, акупунктура и др. Повлияване както на физическото състояние, така и на психическото увеличава шанса за успешно ин-витро от 43% на 52% в група жени под 40 години, на които предстои първа ин витро процедура.
 
Подкрепа към двойките, насочена към освобождаване от контрола върху процеса на зачеване също има позитивен ефект, като удвоява шансовете за успешна бременност. В процеса на съставянето на план за намаляване на стреса е добре да се има предвид, че повишеното внимание към безплодието, също може да е причина за допълнителен стрес.
 
4. 
 
Витамини и минерали преди зачеване. Двойките, които искат да заченат дете е добре да приемат определени добавки. Фолиевата киселина е важно да се приема още преди зачеване, не само за да се избегнат дефекти на невралната тръба, но и да се намалят ефектите върху бъдещото поколение от излагане на токсини, недобро хранене и повишен стрес при родителите.
 
Превенцията е важна не само за подобряване на фертилитета, но и за здравето на детето в бъдеще. Най-базовата препоръка е бъдещите родители да приемат мултивитамин и рибено масло. Пренаталните мултивитаминни формули съдържат ключови елементи за майката и бебето по време на неговото развитие като желязо, калций, фолат и цинк.
 
Приема на пренатален мултивитамин увеличава шанса за зачеване, в сравнение само на прием на фолиева киселина. Както и подобрява шансовете за успешна и здрава бременност, в сравнение само на прием на желязо и фолиева киселина. Майката също има по-добър здравен статус след раждането, когато приема мултивитамин.
 
Рибеното масло също е важна добавка и за двамата партньори преди зачеване. Установено е, че при мъжете със стерилитет има по-ниски нива на омега-3 мастни киселини в кръвта и сперматозоидите, както и по-високо съотношение на омега-6 към омега-3. Приемът на омега-3 благоприятства увеличаването на броя на сперматозоидите и тяхната концентрация.
 
Нужно е концентрацията на сперматозоидите да е над 20 милиона/мл за да се осъществи оплождане.  При концентрация под 20 милиона/мл се смята, че практически е невъзможно естественото зачеване. Това показва значимостта на рибеното масло.
 
Въпреки, че при жените няма много проучвания за въздействие на рибеното масло върху фертилитета, могат аналогично да се използват данните за мъжете и по отношение на яйцеклетките. Знаем, че рибеното масло има антиоксидантно и противовъзпалително действие. То е важно и по време на бременността, както и консумацията на риба за правилното развитие на когнитивните функции на детето.
 

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Метаболитен синдром - с какво ни заплашва?

реклама
Още от Алтернативна медицина
реклама
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите
Алтернативни начини да откажем цигарите
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Изгодни оферти
Още от Релакс
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising