ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Как да се погрижим за чревното здраве?

   
   
Как да се погрижим за чревното здраве?

Източник: iStockphoto

Началото на година е време за оставяне на нови цели, в това число и как да подобрим здравето си, защото ако не сме здрави, енергични и балансирани, няма как да сме на 100% ефективни както на работа, така и в семейството си.
 
Една добра инвестиция в дългосрочното ни здравословно състояние е да се погрижим за общността от бактерии, която живее в стомашно-чревния ни тракт, наречена със съвременния термин чревна микробиота или чревен микробиом (съвкупността от гените на микробите).
 
В човешкото тяло има трилион бактериални клетки, много повече отколкото са човешките клетки, те населяват червата и имат важни функции като подпомагат храносмилането, синтезират витамини, обучават имунната ни система и много други полезни за тялото задачи.
 
Увредената микробна екосистема, има далеч по-големи последствия за целия организъм, не само за стомашно-чревния тракт, като например развитие на алергии, възпаления, метаболитен синдром, диабет, затлъстяване, дори психични заболявания като депресия и тревожност.
 
Сформирането на чревната микробиота започва още с раждането на детето и зависи от много фактори, като дали е естествено раждането или секцио, дали детето е кърмено или хранено с адаптирано мляко, както и от начина на хранене. Микробното разнообразие може да бъде силно ограничено от типичния западен стил на хранене с много месо, захар и преработени храни.
 
Новите изследвания при мишки и хора, показват че с промяна в начина на хранене, може да се повлияе чревния микробиом. Като добавянето на разнообразни, растителни храни в менюто благоприятства развитието на здравословни микроорганизми.
 
Променянето на микробиотата не е лесно и не е ясно колко време ще отнеме, тъй като вече установените микроорганизми в червата, определят как се абсорбират и преработват нутриентите от храната. Ако бактериите са свикнали да ядат хамбургери и пица, ще ми трябва повече време да се пренастроят към по-здравословна диета.
 
Според водещи учени и експерти, хранителната стойност на храната зависи и от микробната общност, която взаимодейства с нея. Тоест съставките на здравословната диета е добре да се разглеждат и отвътре-навън, а не само отвън-навътре.
 
В едно от проучванията се изследва как хора с различен начин на хранене, реагират когато се опитат да променят хранителните си навици. Учените взимат чревни бактерии от хора и ги трансплантират в стерилни мишки, които след това хранят със западна диета или с растителна диета и след това анализират промените в чревната микробиота.
 
 
Учените взимат чревна микробиота от хора с различен стил на хранене. Едната група се хранят с богата на калории храна, около 3000 калории на ден предимно от животински продукти и малко плодове и зеленчуци. Втората група приемат по-малко калории, около 1800, и в последните две години стриктно следят с какво се хранят, предимно с растителни храни и много по-малко животински продукти, една трета по-малко въглехидрати и наполовина по-малко мазнини от първата група.
 
Установява се, че групата с по-бедна на калории диета, има много по-богата и разнообразна чревна екосистема. Те също притежават и няколко вида от т.н. добри бактерии, които подкрепят здравето. Има много други такива проучвания, които показват, че начина на хранене води до различни микробни общности в червата.
 
Мишките, на които е трансплантиран чревен микробиом от хора на типична западна диета, се установява, че по-бавно реагират, когато са хранени с растителна храна. Микробната общност не се увеличава и не нараства разнородността й толкова бързо.
 
Най-добрият начин да култивираме здравословен микробиом е да се храним с повече фибри от плодове, зеленчуци, зърнени храни, бобови растения, ядки и семена. Добре е да се приемат 40 до 50 грама фибри всеки ден. Хората, които се хранят с естествени храни, богати на фибри и с повече растителни храни, имат по-здрава микробиота, с по-голямо генетично разнообразие, с повече здравословни видове и по-малко патогенни бактерии в червата си.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Метаболитен синдром - с какво ни заплашва?

реклама
Още от Алтернативна медицина
реклама
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите
Алтернативни начини да откажем цигарите
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Изгодни оферти
Още от Естетични процедури
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising