ФорумФорум       ФорумСправочник       ФорумТест         |     Вход
Аптека онлайн

Как да се погрижим за чревното здраве?

   
   
Как да се погрижим за чревното здраве?

Източник: iStockphoto

Началото на година е време за оставяне на нови цели, в това число и как да подобрим здравето си, защото ако не сме здрави, енергични и балансирани, няма как да сме на 100% ефективни както на работа, така и в семейството си.
 
Една добра инвестиция в дългосрочното ни здравословно състояние е да се погрижим за общността от бактерии, която живее в стомашно-чревния ни тракт, наречена със съвременния термин чревна микробиота или чревен микробиом (съвкупността от гените на микробите).
 
В човешкото тяло има трилион бактериални клетки, много повече отколкото са човешките клетки, те населяват червата и имат важни функции като подпомагат храносмилането, синтезират витамини, обучават имунната ни система и много други полезни за тялото задачи.
 
Увредената микробна екосистема, има далеч по-големи последствия за целия организъм, не само за стомашно-чревния тракт, като например развитие на алергии, възпаления, метаболитен синдром, диабет, затлъстяване, дори психични заболявания като депресия и тревожност.
 
Сформирането на чревната микробиота започва още с раждането на детето и зависи от много фактори, като дали е естествено раждането или секцио, дали детето е кърмено или хранено с адаптирано мляко, както и от начина на хранене. Микробното разнообразие може да бъде силно ограничено от типичния западен стил на хранене с много месо, захар и преработени храни.
 
Новите изследвания при мишки и хора, показват че с промяна в начина на хранене, може да се повлияе чревния микробиом. Като добавянето на разнообразни, растителни храни в менюто благоприятства развитието на здравословни микроорганизми.
 
Променянето на микробиотата не е лесно и не е ясно колко време ще отнеме, тъй като вече установените микроорганизми в червата, определят как се абсорбират и преработват нутриентите от храната. Ако бактериите са свикнали да ядат хамбургери и пица, ще ми трябва повече време да се пренастроят към по-здравословна диета.
 
Според водещи учени и експерти, хранителната стойност на храната зависи и от микробната общност, която взаимодейства с нея. Тоест съставките на здравословната диета е добре да се разглеждат и отвътре-навън, а не само отвън-навътре.
 
В едно от проучванията се изследва как хора с различен начин на хранене, реагират когато се опитат да променят хранителните си навици. Учените взимат чревни бактерии от хора и ги трансплантират в стерилни мишки, които след това хранят със западна диета или с растителна диета и след това анализират промените в чревната микробиота.
 
 
Учените взимат чревна микробиота от хора с различен стил на хранене. Едната група се хранят с богата на калории храна, около 3000 калории на ден предимно от животински продукти и малко плодове и зеленчуци. Втората група приемат по-малко калории, около 1800, и в последните две години стриктно следят с какво се хранят, предимно с растителни храни и много по-малко животински продукти, една трета по-малко въглехидрати и наполовина по-малко мазнини от първата група.
 
Установява се, че групата с по-бедна на калории диета, има много по-богата и разнообразна чревна екосистема. Те също притежават и няколко вида от т.н. добри бактерии, които подкрепят здравето. Има много други такива проучвания, които показват, че начина на хранене води до различни микробни общности в червата.
 
Мишките, на които е трансплантиран чревен микробиом от хора на типична западна диета, се установява, че по-бавно реагират, когато са хранени с растителна храна. Микробната общност не се увеличава и не нараства разнородността й толкова бързо.
 
Най-добрият начин да култивираме здравословен микробиом е да се храним с повече фибри от плодове, зеленчуци, зърнени храни, бобови растения, ядки и семена. Добре е да се приемат 40 до 50 грама фибри всеки ден. Хората, които се хранят с естествени храни, богати на фибри и с повече растителни храни, имат по-здрава микробиота, с по-голямо генетично разнообразие, с повече здравословни видове и по-малко патогенни бактерии в червата си.

Още по темата:

   
   

реклама  




Коментари (0)

Няма изказани коментари.



Вашето име:
Коментар:
500 оставащи символа
Въведете код:
Тема на седмицата:
Д-р Васил Даскалов: В нашето майчино здравеопазване са пропуснати някои основни изследвания

реклама
Още от Алтернативна медицина
реклама
Галерия
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим симптомите на менопауза?
Как да намалим болката в гърба?
Как да намалим болката в гърба?
Алтернативни начини да откажем цигарите
Алтернативни начини да откажем цигарите
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Звезди, лекуващи се с алтернативни методи? 2
Изгодни оферти
Още от Здрав ум
реклама

Сезонни продукти
НюзлетърНюзлетър                   RSS новиниRSS новини                   FacebookFacebook                   Twitter Twitter
Инвестор-Пулс ООД © 2001+ Всички права запазени
Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor-Puls ltd. © 2001+ All rights reserved. Contact Us | Advertising